Alla inlägg under mars 2017

Av Bengt Bertilsson - 1 mars 2017 00:15

Näcken och troll två väsen i nordisk folktro som det sägs skall finnas i våra bäckar har få sett några för vi tror inte på sagoväsen. Men de finns där iakttagande och bevakande av sina domäner i bäckens vattenfåra är de inte lätta att få se bäckens ande, krävs fantasi, är det verkligheten du ser.

 

Grytedalsbäcken sägs det finnas fem strömmar i forsar vårfloden nedför med all kraft i två av dessa och vem är det som plötsligt syns 

 

när jag zoomar in ser jag Näcken ansikte

 

Fasineras jag säregenheten av bäckfårans utseende tycker jag mig se bäcktrollet tittar fram

 

Dess mer jag zoomar in

 

Ser jag trollet tittar fram eller är det fantasien som spelar mig ett spratt och jag ser det jag vill se är frågan ser du


Näcken och Bäckahästen två väsen i nordisk folktro som det sägs skall finnas i våra bäckar har få sett några för vi tror inte på sagoväsen. Så finns de där iakttagande och bevakande av sina domäner i bäckens vattenfåra är de inte lätta att få se bäckens ande, krävs fantasi, är det verkligheten du ser.

 

Många av de sagoväsen som vi känner från den svenska eller nordiska mytologin är sådana som härstammar från folksagor. Folksagorna nedtecknades under 1800-talet, och hade innan dess överförts från generation till generation muntligt. De kan därför inte sägas ha en specifik författare eller upphovsman, utan är, som dess namn antyder, sagor av folket.

 

Ett av alla de väsen som omnämns i folksagorna är näcken. Näcken är ett vattenväsen som oftast uppträder i formen av en man, men som också omnämns ha formen av olika djur eller andra skepnader. I södra Sverige beskrivs han i sagorna oftast som en gammal, ful man med grötliknande drag, medan han norrut i landet ofta framställs som en vacker ung man. Den senare bilden av näcken tros ha uppstått i samband med nationalromantiska strömningar. Näcken har mycket gemensamt med vattenväsen från andra mytologier runt om i världen, till exempel vattengudarna Neptunus och Poseidon från den romerska respektive grekiska mytologin, eller vattennymfer från tyska sägner.

 

I de svenska sägnerna håller näcken till i olika vattendrag som sjöar, älvar och åar, och försöker locka ner människor i vattnet för att dränka dem. Näcken kan därför sägas vara en symbol för den fara som vattnet inneburit för människor genom historien. I vissa versioner av sagorna kallas näcken till exempel för bäckahästen, och lockar då unga kvinnor och barn att rida på honom, för att sedan dra med dem ner i djupet. När näcken är i sin mänskliga form är ett av de vanligaste sätten för honom att locka till sig sina offer att spela på sin fiol. Ibland sägs näcken också ha en harpa. Enligt sägnerna dränker näcken människorna för att han är avundsjuk på dem och deras kontakt med Gud. Näcken drömmer nämligen själv om att få komma in i himmelriket. Eftersom detta är omöjligt, och näcken sörjer över det, spelar han alltid sorgsen musik på sin fiol.

http://valkyries.se/nacken/

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards