Alla inlägg under juni 2017

Av Bengt Bertilsson - 9 juni 2017 07:02

Så kom regnet till slut och det kom 2 skurar onsdags skur 

Bengt Bertilssons foto.
 
Torsdagen 
 
Av Bengt Bertilsson - 8 juni 2017 06:00

Trotts torka har jag sett många svarta skogssniglar när jag varit ute i naturen och återigen har jag sprungit på skogssnigel som ger sig på kadaver och får återigen bekräftat att dessa är nyttodjur

   

Av Bengt Bertilsson - 8 juni 2017 06:00

Någon som blivit av med kalufsen eller handlar det om ond bråd död

 

Vem som tappat detta vet jag inget om och tror du veta vem så skriver du detta i en kommentar 

Av Bengt Bertilsson - 7 juni 2017 06:00

Förr så satt svalorna på vår elledning och spanade efter flygfä men idag så är ledningen nedgrävd

 

Kvar finns ett stängsel där de kan sitta och spana har stängslet sett sina bästa dagar p.g.a ägaren slutat bry sig om sina ägor.

 

Ligger allt för fäfot brukar jag slå ner pållarna när dessa faller ner i gräset fast detta fick jag en utskällning  förra året för då jag då gör intrång på hens ägor.

 

Av Bengt Bertilsson - 6 juni 2017 06:00

Hör på radion om det stora nationalfirandet på stora torget nationaldagen med ett dragplåster från kranskommunen.

Var händer det då i kranskommunerna firar kranskommunerna sitt nationalfirande

En koll på marks hemsida satsar de på mingla i Mark den 9/6 

Då lär det bli folk på torget men den 6 juni då flyttar kommunen ut sitt firande och slår sig ihop med hembygdsföreningen och flyttar sitt nationalfirande till Mariebergsparken 

Troligen lär Kinna torg se lika tomt ut nationaldagen som det gjorde pingstdagen

Den som vill fira sitt egna nationalfirande och tillsammans med andra i Kinna centrum verkar detta vara enda alternativet och det ser trevligt ut

Sen kan vi undra varför vi firar nationaldagen för flertalet en extra fridag och i år sista dagen av en långhelg då många tog fritt klämdagen efter pingst

Nationaldagen firas dels till minne av 1809 års regeringsform (som gällde fram till 1974 års regeringsform) samt dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523 – Sverige blev åter ett enat land och bröt Kalmarunionen. Händelserna har samma datum: 6 juni.
Sen hur vi kan sen fira en kung som halshögg fler svenskar i Kalmar än som miste sina huvud uppe i Stockholm det var länge fördolt och försöks fortvarande tystas ner

 

Av Bengt Bertilsson - 5 juni 2017 06:00

Stenöken. Man ser vad man vill se. Ser man sten så kanske det är dax att lyfta blicken och säga hej till någon helt ny människa? citatet hämtat från ett inlägg på facebook i gruppen du är från mark om du känner igen detta

 

Ja man ser var vad man vill se den nakna sanningen var vad jag såg när jag var inne i Kinna centrum i ett ärende och tänkte nu skall jag passa på att se vilken fantastiskt morgonbild som Anders Gustavsson fotograferat

 

Väderleken och klockan visade sig vara lite annorlunda nu förstås för klockan var nästan 12,00 och jag har inte samma kamera blir det ännu svårare att fånga ögonblicket

 

Att det sen går att finna en speciell vinkel är det självklart upp till betraktaren att se detta som helheten bör verklighetsbilden också motsvara vad betraktaren ser av helheten och även om jag stått lite åt höger och fått exakt perspektiv hade bilden inte visat någon annan sanning än vad jag såg och som turist i Kinna centrum knappast inbjudande. 
 
  
Ett levande centrum eftersträvas men trotts jag lyfte på blicken fanns där ingen att säga hej till förrän jag snurrade runt och tagit fotografier runt torget

   

Där stenen påtagligt visar upp sig denna söndag den 4 juni 2017 och trotts som reklamen skriver öppet alla dagar

 

Var det endast två cyklister utanför en av butikerna men ingen av dessa lyfte blicken mot mig.

Av Bengt Bertilsson - 4 juni 2017 06:00

Två rådjur gästar oss här utanför husknuten ute på den gamla hästhagen.

         

Dock håller de sig på avstånd från varandra hela tiden börjar jag undra hör de ihop eller är det två som samsas om gästabudet som verkar finnas där nere ibland grästorvorna

        

Av Bengt Bertilsson - 3 juni 2017 06:00

Men får den hålla på en stund kommer den troligen att göra livet surt för oss om den får bygga sitt bo där den vill fick jag en lektion i helgen.

     

Då plötsligt denna geting kom inflygandes i huset och började bygga bo.

     

Nu var jag inte så glad så den åkte ut och även det som på börjats kom den dock inflygandes på nytt och började på nytt.

   

Ännu en gång till åkte den ut gav den upp och fick jag se att den byggt bo på nytt här och inte bara ett utan två stycken bo. Lite egendomligt kan tyckas men jag såg bara en geting som byggde

   

Då jag förvisso vet dess betydelse i naturen kunde jag inte tillåta något bygge så ännu en gång tog jag bort dessa och trodde allt var lugnt.


Några timmar senare var får jag se de har börjat bygga på nytt blev det ännu en rivning.  


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards