Alla inlägg den 11 januari 2018

Av Bengt Bertilsson - 11 januari 2018 07:53

2018 höjs den genomsnittliga totala pensionen med cirka 380 kronor per månad efter skatt. Det gör att pensionärer kan köpa lite bättre mat, kanske äta kött lite oftare. Statsråd och vår riksdag förväntar att jag och övriga pensionärer skall jubla över vi får detta.


Upplysningsvist får jag inte ens genomsnittet utan endast 370 kr/mån såg jag på min pension.se Samtidigt läser jag på annat ställe arvodet för statsministern höjs med 4000 kr/mån eller 48 000 kr/år. Mina 370 kr/mån * 12 motsvarar 4440 kr på ett helt år det statsministern får i arvodelyft per månad.

 

Upplysningsvist glöm inte bort statsministern fick lika mycket förra året också i arvodeshöjning. Är detta rättvisa och jämlikhetspolitik vet jag nu det är skillnad mellan folk och folk inte vad de står för och säger. Vi som bara blev kvar på golvet får skylla oss själva. För vi fick veta av alliansregeringen att alla kan om de bara vill och jag hade ju inte ambitionen att bli på heltidspolitiker och fick lägga av när jag blev sjuk och fick inte ha politiska uppdrag som fritidssysselsättning som var inkomstgrundande då detta jämfördes med arbete. Kan du ta dig till ett möte kan du jobba.  

 

Skulle inte förvåna mig att vän av ordning hävda nu att statsrådslönerna inte höjs mer än vad löntagarna fått i procent och då kan inte pensionärerna få mer. Tänk sen på vad han gör och uträttar, far och flyger runt överallt och skall vara anträffbar dygnet runt. Ta sen de övriga statsråden de har inte ens tid eler råd att vara sjukskrivna. 

 

Fast vi skall inte klaga och gnälla utan buga och tacka för smulorna som kommer från de rikes bord. Statsminister Stefan Löfven (S), finansminister Magdalena Andersson (S) och finansmarknadsminister Per Bolund (MP) stod på en pressträff hos PRO i Jakobsberg hur Magdalena Andersson ser på höjningen den skall pensionärerna vara nöjda med ”Det kanske gör att man kan köpa lite bättre mat, kanske äta kött lite oftare” sa Magdalena  

 

Fakta från riksdagen

2018 höjs den genomsnittliga totala pensionen med cirka 380 kronor per månad efter skatt. Arvodet till statsministern höjs med 4 000 kronor per månad till 168 000 kronor.

Arvodet till övriga statsråd höjs med 3 000 kronor per månad till 133 000 kronor.

Riksdags ledamöters arvoden höjs med 1 600 kronor till 65 400 kronor i månaden


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards