Alla inlägg den 22 januari 2018

Av Bengt Bertilsson - 22 januari 2018 06:00

Det finns ett ordspråk att ibland ser man inte skogen för alla träd, undra jag om det finnas något som säger att ser du inte skogen finns det inga träd. 

 

Skogen är en livsviktig naturresurs som skapar förutsättningar för biologisk mångfald och människors välstånd och hälsa.
Att skogen ger oss timmer, förnybar råvara till papper och andra produkter och ved för energibehov är känt för de allra flesta. Och många människor sätter stort värde på att gå i skogen och plocka svamp och bär, sporta, jaga eller bara njuta av skogslandskapet. Men skogens ekosystem ger oss så mycket mer. Ett antal livsnödvändiga tjänster som kanske inte är fullt lika tydliga och som idag inte är prissatta på någon marknad. 

 

I mitt närområde finns ett flertal skogsområden som jag dels stöva i och andra går det inte att ströva i för det finns ingen skog i den att ströva i

 

För några dagar sedan färdades jag på vår landsväg mellan Berghem och Hajom, landvägen förbinder 41:an med 156:an. Fick jag plötsligt se något var sig inte likt.

 

När jag kom fram till kröken får jag se de huggit ner skogen och det var inte lite skog som de huggit ner utan mycket skog t.o.m

           

Ett stort kalhygge på båda sidorna av landsvägen är borta och det gick inte att känna igen var någonstans jag var. Förvisso dels beroende av allt virke som ligger på båda sidorna

     

Skogen den är en investering och det tar sägs ca 70 – 80 år från plantering till en slutavverkning och jag anklagar inte skogsägaren för att hen avverkat men som vanlig skogsmulle kan jag inte annat än att se vemodigt på detta.

     
Samtidigt så kommer det fram ytor som varit dolda en fastighet som ligger 500 meter in i skogen den syns nu plötsligt från landsvägen

        

Platser som var fina svampställen är borta platsen där jag fann vildsvinskardavret gick inte att hitta kände mig vilse där jag gick kändes det som jag tappade orienteringen fullständigt

   

Virket lär väl snart hämtas och då får jag fotografera vilka skador det blivit eller om det kört ut utan några större körskador

     

Lite lägre ner på vägen hem där satt min trädkramare åtminstone kvar 

   

Kartor på området finns på nätet och är offentliga handlingar 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards