Alla inlägg under februari 2018

Av Bengt Bertilsson - 12 februari 2018 08:56

Inget fel på vädret bara kläder men varför gå ut när det ser ut så här utanför känns inte inspirerande 

     

Av Bengt Bertilsson - 12 februari 2018 07:49

Idag gör jag inget på vedbacken

 

Tror inte ens jag går ut

 

Grått och trist när jag tittar ut

   

Ovädret kom igår kväll som fötutsagt det skulle göra. Blåst och snö om vartannat slog det om till regn senare i natt och nu växlar det emellan snö och regn och temperaturmätaren visa nollan. 

Av Bengt Bertilsson - 11 februari 2018 06:00

Slit och släp och allt skall jag göra själv för då blir det gjort som jag vill ha det gjort. Fast det är samtidigt som själve fa. flyger i en för det skall bli gjort på en gång. Jag inser först efteråt att husbonden har blivit pensionär och han har all tid över om han tar det lugnt, blir det gjort då också. Men det fanns ett orosmoln visade jag igår. SMHI hade sagt att det skall bli väderomslag under helgen så det kändes angeläget att hinna såga klart stockarna innan dess.

 

Uppe i ottan, först körde jag in hustrun till jobbet, sen blev det Naturmorgon på P 1 ett program jag gärna vill lyssna på om tid medges. Klockan 8 var Naturmorgon programmet slut och jag tittar ut såg jag det blir nog en fin morgon kollade temperaturmätaren också. Den visade ett par minusgrader men detta skulle nog bli plus hade de sagt. Väl där ute  visade det sig vara myggfritt en svag vind kändes i kinden då det är inge lä där jag stod.

 

Sedvanlig koll på motorsågen och allt verkade se bra ut så jag körde igång strax innan 9 – tiden. Tog inte lång tid förrän jag såg att kedjan inte skar som den skulle.  Kedjan hängde lite på tomgångs körning och den inte fick bett i stocken som brukligt, trotts jag hand filat kedjan innan jag gick ut. In och sträckte upp kedjan och plockade fram filmallen denna gång och drog några rejäla filtag och det hördes i kedjan hur filen bet i stålet.
 
Ut på vedbacken och nu jädrar var motorsågen gick bra och efter en timme var halva högen uppsågad och dags för tankning. Passade jag på att tanka själv också.

 

Plötsligt där jag satt kom jag att tänka på min salige fader som körde i skogen med häst och ett fotografi där han och de övriga skogsarbetarna satt och drack kaffe, sitter jag förvisso i min ensamhet kände jag gemenskapen med dessa. Personerna på bilden Folke på Jansberg Bertil på Bron (min pappa) och Harald i Prästagården 

 


Åter till vedbacken och jag såg att detta går galant högen av stockar minskade för varje minut och plötsligt så var alla uppsågade i lagom stora kubbar och klockan var bara ½ 12 hade vädret blivit lite sämre solen borta och en kylig vind blåste där jag stod och lavade upp kubbarna och sen räfsa upp sågspånet. Konstatera jag att allt är borta men finns ändå kvar 

   

Nu skulle jag egentligen varit nöjd och belåten insåg jag att veden i pannrummet är slut i den ena vedlådan och blir det nu sämre väder så är det lika bra att köra in veden också. Sagt och gjort 10 skottkärror med prima bokved ligger nu upplagd i källaren och mitt vedbehov denna månad är inkört och det ä bara att elda på i pannan

   

Av Bengt Bertilsson - 10 februari 2018 08:00

Soluppgångar är alltid fascinerande att se, men ofta är det bara korta ögonblick som får mig att reagera.

 

Så var det i veckan när denna lite ondskefulla soluppgång dök upp framför mig 

Av Bengt Bertilsson - 10 februari 2018 06:00

Tänkte i mitt stilla sinne var har jag ställt till med började i arla morgon stund med ett besök på badhuset och simma i 35 min, därefter bubbelpool och frukost. Hur skall jag nu orka ställa mig på vedbacken och såga. Simmningen tog ut sin rätt kände jag.

 

Men var sak har sin tid när jag kom hem ut och filade kedjan, tankade bensin och olja och startade motorsågen på treje rycket.

Men sjutton var snett det sågade upptäckte jag när det blev lie grövre stockar. Aj ,aj jag hade filat snett eller rättare sagt filar ojämt förmyckt eller för lite på sågtänderna hur man vill se på problemmet. Blev att stoppa och fila till lite på de tänder som såg ut att vara större än övriga och vips så sågade såget perfekt på nytt

 

Körde upp 2 tankar sen orkade jag inte mer och det skall lavas och snyggas upp efteråt. Sågspånet skall ta tillvara på för andvändning i trädgården sen om någon undra vad det är i säckarna

 

Om det blir väder så skall det räcka med en dag till på vedbacken sen är vedhögen uppsågad men den är som ett kretslopp allt finns kvar 

Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2018 06:00

Ny dag på vedbacken och denna gång tyckte jag det gick lättare att knäppa byxorna. Fast kroppen den kändes mör och fällkniven den gjorde sig påmind allt som ofta. Sen lyckades kanske jag inte fila lika bra denna gång eller så kan det bero på att den som står bakom motorsågen var slöare. Det är två år sedan jag fick hem så mycket och sedan dess blivit pensionär kanske skall beaktas lite för kroppen och orken finns där inte på samma sätt. 


 


Dagens resultat som blev endast hälften gjort idag mot igår men jag har som hustrun säger allt tid framför mig. Den behöver inte bli färdig i veckan. Fast detta skulle jag personligen inte ha något emot att den är uppsågad


Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2018 06:00

Så stod jag där på nytt rustad med motorsåg, hjälm och skyddsbyxor. Kontrollera motorsågen dagen innan och filade kedjan så detta var vasst för skulle sågas som att det var smör jag skar i för nu skall det sågas

 

Glad i hågen och gick ner i källaren för att ta på mig klädsel lämplig för sågning. Först var det kylan som jag skulle skydda mig emot visade sig vara minsta bekymret. Det största problemet visade sig vara skyddsbyxorna. Dessa hade krympt sedan förra året vilket jag inte kunde förstå. Men ett djupt andetag så gick det att knäppa. Hoppade i mina skyddsstövlar med stål hätta ifall en stock eller en kubb skulle ladda på foten då gäller det att ha rätt skodon

 

Sagt och gjort ute i ottan när ljuset kommit. Fyllde på olja och bensin och motorsågen starta direkt. Första stocken såg jag direkt sågkedjan den skar fint i stockarna och jag kände att jag lyckats fila kedjan rätt.

Sågade och kastade undan blev det fort fullt bakom mig var det bara att ställa motorsågen på tomgång så det fick kylning. Lärt mig att inte stänga av motorsågen varje gång då det visat det blir svårstartat då.

 

Efter en timme hade jag kört upp en tank och det blev lagom att pausa hann jag med att tanka några gånger till innan jag kände att nu får jag ta det lugnt då kroppen skall också klara av att återhämta sig.

Att såga och sen lyfta alla kubbar jag sågat av och lava upp för att få plats i trädgården det tog på ryggen och det var fällknivsmodell allt som ofta

 

 

 

Resultatet ganska nöjd 1/3 klart tyvärr kommit snö helt plötsligt ställer till det men det går att skotta undan om det kommer mer

Av Bengt Bertilsson - 7 februari 2018 06:00

Årets ved på plats på gårdsplanen och den skall vara sågad innan påsk annars går dymmeln in i veden sägs det i Bondepratikan.

        

Så nu har jag inga sysselsättningsproblem de närmaste dagarna eller veckorna kanske det kommer att ta 

 

Sen skall den klyvas också och köras upp till torkningsstället bakom huset där den skall ligga och torka. Först vintern 2020/2021 kommer vedan att eldast med.

 

Det finns ett gammalt ordspråk att ju äldre husbonden är dess större vedhögar ligger på lager för skulle något hända finnns det ved att värma sig med

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards