Alla inlägg under februari 2018

Av Bengt Bertilsson - 6 februari 2018 06:25

Kylan har kopplat greppet om Sverige. Hela landet har nu minusgrader och idag tisdag är det möjligt att vi får ett så kallat nationellt is dygn. Alltså, att temperaturen håller sig under 0° i hela Sverige under ett helt dygn.

Det känns i kinderna när vi kommer ut men det gäller att ta på sig rätt klädsel så är det ingen fara. Fast ibland kan det bli fel.

Lämnade in bilen hos bildoktorn igår p.g.a skyltbelysningen inte fungerar och när den sen skall besiktigas så blir det en tvåa och ombesiktning. Övervägde jag noga vilka kläder jag skulle välja och tyckte mig hittat en bra balans då jag skulle gå En mil hem från Kinna. Hade inte gått så långt förrän det visade sig att jag blev något varm och en sol som lyste från en klarblå himmel värmde lite också. 

Vi hade 13 - 14 minusgrader på morgonen så alla bör vetat om vad man tar på sig tycker jag. Även om det blivit lite varmare när jag var ute minus 6 möte jag först ett par ungdomar, En kille och en tjej. Tjejen rätt vinterklädd och gick rakryggad och njöt. Bredvid en kille i en tunn tröja utan vantar och mössa ihopkrupen gång skakande.
En bit längre bort möter jag en något äldre kvinna i gympadojor korta strumpor och korta byxor, uppknäppt jacka. Barhuvad för att inte förstöra den raka frisyren, utan vantar klart uppvisade symtom av att frysa ändå inte försökt knäppa för att stänga ute kylan. Några kom emot mig på cykel utan hjälm i halkan

 

Efter en timme och 45 minuter kom jag hem, tyckte jag gick ganska rask kändes det att det var ett tag sedan jag var ute och gick. Ont i trampdynorna, vandraskorna var inte bra att gå på asfalt med och utan stavarna så hade jag nog gått hopvikt då ryggen inte klarar gång utan stavar som rättar upp kroppen. Även om doften kändes lite frän av svett så var jag behagligt varm när jag gick och kom hem

 

Av Bengt Bertilsson - 5 februari 2018 07:25

Brrrrrr minus 13,7 i arla morgonstund väntar jag på gryningssolen skall dyka upp bakom mitt skogsbryn för då kommer temperaturen sjunka ner någon grad till.
Mitt skogsbryn är det förstås inte utan en av grannarnas.
Kalhygget som finns framför detta åstadkom för ett X antal år sedan av en n granne skäms alla över. Men när skogsvårdsstyrelsen inte bryr sig om återplanteringen så blir det slyn som tar över


    

Av Bengt Bertilsson - 3 februari 2018 09:40

Nu börjar spektaklet på nytt i SVT och det är tur vi har parabol så vi kan se på andra kanaler 

Klas Ströms foto.

Av Bengt Bertilsson - 1 februari 2018 06:00

Det var en het Skene-debatt när regionen kom till Borås, om detta skriver husorganet i sin tidning 

 
När ska mångmiljonsatsningen på Skene lasarett börja utnyttjas ordentligt? Regionstyrelsens ordförande pressades på besked från oppositionsrådet Helén Eliasson (S) under gårdagens regionfullmäktigemöte på Grand i Borås.
 
Det är åtta år sedan som renoveringen av Skene lasarett för 130 miljoner var klar, men alldeles för litet har hänt sedan dess, påpekade Eliasson i en enkel fråge-debatt med regionrådet Johnny Magnusson (M).
– I det moderatstyrda Västra Götaland läggs pengarna till privata vårdgivare på andra håll istället för att låta dem få sin vård på ett hemmasjukhus, sa Eliasson och ansåg att utvecklingen på Skene gått åt motsatt håll.
– Idag står hälften av de 48 vårdplatserna som fanns framme 2010 tomma, och samrehab-verksamheten har lagts ned, fortsatte hon.
 
Utredningen om hur de mindre sjukhusen i Västra Götaland skulle få sin framtid tryggad med hjälp av fasta, årliga beställningar av olika så kallade elektiva insatser inom framförallt kirurgi och ortopedi har åtskilliga år på nacken.
BT berättade under hösten 2013 om hur Skene lasarett skulle bli ett av regionens centra för dagkirurgi. Men något konkret avtal har inte lagts fram ännu, och Helén Eliasson efterlyste när något sådant kommer.
– Det har pågått samtal om den här saken under fem år men de har inte lett någonstans, påpekade hon.
 
Johnny Magnusson (M) svarade att debatten om Skenes framtid har böljat under hela hans tid i regionen.
– Den här frågan handlar inte främst om brist på lokaler eller operationssalar, utan mer om hur vi disponerar våra arbetslag. Det gäller att Skene lasarett hittar sin plats i systemet.
– Och Helén Eliasson vet naturligtvis också att det pågår samtal mellan Södra Älvsborgs sjukhus och Marks kommun om hur lasarettet ska utnyttjas på ett effektivt sätt.
 
Han försvarade att patienter också skickas till vårdgivare utanför Västra Götaland.
– Vi har lagt ut pengar för att korta köerna till alla våra enheter, men när inte de pengarna räcker är det hänsynsfullt mot patienterna att hänvisa dem till andra vårdgivare istället.
 
Skribent Jan Lindsten
Detta är saxat från dagens BT 31/1 och kanske endast läsbart för den som kan logga in tycker jag detta är synnerligen angeläget för oss markbor att få kännedom om

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards