Alla inlägg under september 2018

Av Bengt Bertilsson - 24 september 2018 06:00

Ringebäcken börjar återigen fyllas med vatten och det skall bli spännande om vi återigen får se bäcköringen återvända i höst. 

       

Av Bengt Bertilsson - 23 september 2018 05:45

Besök av två barnbarn och vi tog oss en tripp ut i skogen för att se om där fanns några kantareller skogen guld

           

Vi hade bara gått några hundra meter hemifrån såg jag något gult inne i skogen och vi gick in och det var två som gladeligen började leta och morfar kunde bara peka så plockade de svampen. Viktigast var dock att de fick lika mycket 

           

Hemma på farstutrappan satte de sig och studera sina svampar och visade upp dom för morfar

 

Rensade och klara 300 grem 


Av Bengt Bertilsson - 23 september 2018 05:30

Svampar i symbios med träd Svampar kan leva i symbios med andra växter. Detta kan ske om svampens mycel växer fast på till exempel ett träd

 

Var detta en ny bekantskap i svampvärlden 

     


Av Bengt Bertilsson - 22 september 2018 06:30

Ett andra försök till bilder med filter inspirera mig att lära mig mer och framförallt kolla hur ser det ut i omgivningen 

       

Av Bengt Bertilsson - 22 september 2018 06:00

Ömsesidig samexistens som är väsentlig för alla parter brukar vi ofta hävda två parter men ibland så verkar även tre trivas ihop 
 
 
När organismer lever tillsammans och gynnar varandra på olika sätt säger man att de lever i symbios. Om utbytet är mer tillfälligt och av mindre avgörande betydelse säger man istället mutualism.
     
Plocka inte svamp men fotografera. Men i min iver när jag fotograferade var det två blötdjur på svampen men jag noterade bara ett. Den längst ner till vänster den såg jag först när jag lagt in bilden i datorn, ser jag en skogssnigel och vad det är för art i mitten på svampen ser det ut som den ligger i ett snigelspa kanske och blivit ren

   

 

Av Bengt Bertilsson - 21 september 2018 11:14

Har upptäckt en ny värld i PENTAX K-50. 

 

Den sk "25 öringen" ramlade ner när jag såg första bilden har alltid undrat hur gör fotografen men nu vet jag.

  Digitalfilter tog mig först en timme att förstå manualen men lyckades till slut hitta var och hur jag skall göra.

 

Jag har bara zoomat in några blad på ett träd och tryckt av.

 

Men ser att det går att justera mera men nu tar jag en sak i taget. 


Av Bengt Bertilsson - 21 september 2018 06:00

Årets blåbärskörd blev inte stor. Detta är vad jag hittat i år på mina skogsvandringar kan jämföras med årets lingonskörd

   

Av Bengt Bertilsson - 20 september 2018 06:15

Tillflödet i kvarnåsabäcken börjat vattnet flöda på nytt 

                           

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards