Direktlänk till inlägg 27 december 2018

Ringsjöns utlopp

Av Bengt Bertilsson - 27 december 2018 06:00

Någon större risk för att ringsjön töms kanske är lite överdrift, men jag har alltid undrat var deras utlopp finns och finns det flera utlopp då det är två sjöar. Ser jag på kartor så finns det faktiskt två utlopp på en av tre kartor jag kollat.  

     

Så jag beslöt mig följa Ringsjöns utlopp en dag i december när det kommit lite snö. Bäckfåran är inte bred och det går lätt att hoppa över den för att saxa sig fram genom terängen.    

           

Försökte lokaliser mig hela tiden genom skogen förväntade jag mig att komma fram där bäcken korsar den skogsväg som kördes sönder för några år sedan. Idag rinner vattnet fritt över vägen utan någon direkt vattenfåra

       

Bäcken fortsätter genom en granskog 

               

Ser vi på kartan i mitten så finns där två utlopp från sjöarna och det finns två bäckar som möts. Bäcken fortsätter sen söder ut och rinner ut i Ringebäcken ett par hundra meter lägre ner.
Om nu det andra diket eller bäcken är det andra utloppet från v Ringsjön så börjar jag vandra uppåt. Denna är är mindre och ibland så var den svår att finna. Plötsligt så hittar jag bara en vattensamling och sen finns det inget synbart tillflödde. 

     

       

 

Så frågan är fanns det två bäckar runt 1900 talet början så har utloppet försvunnit från den västra sjön. Eller så undersökte inte kartritaren på mitten kartan att undersöka bäckarna utan bara ritade in en bäck från den också.
Så det blev att vandra genom skogen upp mot V Ringsjön där isen låg frusen över sjön

       


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards