Alla inlägg under januari 2019

Av Bengt Bertilsson - 26 januari 2019 06:00

Detta är Marks kommun slogan och vad detta står för brukar vara betraktarens som tolka detta själva

           


En sak som flertalet kommininnevånnare brukar framhålla är naturen betydelse för oss kommuninnevånare att kunna gå ut direkt från farstutrappan och se naturens skapelse vet vi ibland inte vad som finns bakom krönet

   

Fångade mina ögonblick av det goda livet i Mark från en skogspromenad en sol januari dag 2019

         

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 25 januari 2019 06:00

Ser skumt ut i bassängen av naturligt skum visar det sig vara fruset skum 

 

Av Bengt Bertilsson - 24 januari 2019 06:00

På kartan över Ringemosse finns ett antal lodrätta streck, detta är rågångar mellan olika skiften/ägare och som troligen kan ha förankringar till innan skifteslagen tillkom. Notera också att soldaten hade en äng också, detta har jag inte noterat när jag gått där nere får jag börja leta efter ett soltattorp också nu 

 

Tvärs över går ett vågrätt streck och detta skall vara spången som går över mossen och den beryktade spången gjord av vettar och troll.

 

Vad som inte framkom när jag vandrade över Ringemosse i jakten efter kyrkvägen har jag fått veta efteråt att det fans även ett järnvägsspår över mossen. Detta användes till att frakta ut torv som varje ägare av mossen bröt och frakta ut detta till farbar väg. När brytningen upphörde tog de bort spåret   

 

Dock har det inte gått att få årtal när detta var



Av Bengt Bertilsson - 23 januari 2019 06:00

I slutet på 1920 – talet och in på början av 1930 – talet genomfördes en utdikning av maderna och då skapades det ny jordbruksmark och till min stora glädje 90 år senare så brukas åkarna fortfarande kan vi se idag 

   

 

Läs här och se på kartan där syns maden innan den torrlades och Historien om torrläggning

 

         

Av Bengt Bertilsson - 22 januari 2019 09:15

Skogens pärlor finns en hemsida som Skogsstyrelsen gjort och denna ger mig nya upptäcker i min omgivning. Ni har läst om torpet Stenlid som finns mellan Ringsjöarna tidigare här på bloggen visar det sig finnas ett söder och ett norr om Ringsjöarna.
Jag hade aldrig hört talas om detta som ligger norr om och innan fast jag gått på körvägen inte noterat platsen. Blev det ett besök där uppe och jag fotograferade och dessa bilder finns nedan. Av själva torpen finns det ofta bara en välbyggd jordkällare kvar och en stenhög där torpet funnit efter spisskorsten.
Av gammal ful ovana så tar jag inte reda på allt innan jag besöker mina platser och när jag sen hittar info har jag självklart missa något. 

 

Torp innan Ringsjön inringat ObjektID: 3067383 Torplämning bestående av 1 husgrund med spisröse, 1 uthusgrund och 1 jordkällare. Husgrunden är 11x5 m (SSÖ-NNV) och intill 0,4 m h, kallmurad, 0,5-1,0 m br. Delvis raserad. Spisröset i mitten är 2,7x2,4 m och 1,2 m h, kallmurat mest tydligt i NV-sidan. 

       

Bilderna ovan är vad som finns kvar av själva torpgrunden 

Uthusgrunden, 9 m SSÖ om husgrunden, är 7,5x5,2 m (N-S) och intill 0,7 m h, kallmurad. Grunden är 2-delad med tydlig gång i Ö-sidan 2,6 m l, 0,7 m br och 0,5 m dj.

        Jordkällaren, 18 m NÖ om husgrunden är, 6,8x4,8 m (SSÖ-NNV) och 1,7 m h, kallmurad i SSÖ-sidan.

       

Innermått 2,7x1,8-1,1 m avsmalnande mot tak. (noterat det går inte se någon glugg vilket brukar finnas där av olika skäl och användning )

 

3 hällstenar bildar tak. Ingång i SSÖ är 1,8 m l, 0,8 m br och 1,5 m h. 3 mindre hällstenar bildar tak.

       

Ovan några öv bilder av miljön runt platsen. När ni läsare ser bilderna och läser texten så finns det mycket som inte är fotat men finns dokumenterat 

Av Bengt Bertilsson - 21 januari 2019 06:00

Tidig tjällossning i mitten av januari och skogsägare lagt ner stort arbete att återställa körskador blir det tillplattat och vattnet rinner lätt och blir i stort omöjligt att gå där då det blir som gungfly

     

Av Bengt Bertilsson - 20 januari 2019 06:00

En granplanta slagit rot utmed en bäck måste först ses som perfekt då den garanterat får vatten. Men nu råkar det vara hälleberget under tuvan och liten tuva stjälper hela trädet p.g.a det var sten där under och rotsystemet brett ut sig utan att få något fäste.

     

Av Bengt Bertilsson - 19 januari 2019 06:00

Is och vatten och likt islossning blir det vackra isskulpturer 

       

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards