Alla inlägg under februari 2019

Av Bengt Bertilsson - 22 februari 2019 06:00

Likt en tjuv som återvänder till brottsplatsen har jag varit på återbesök när snön försvann på nytt. Nu syntes de bättre men det var surt och på visa ställen omöjligt att ens hoppa på tuvorna.

             

Områden med torvtäkter 140x50 m (SÖ-NV) bestående av 2 områden. Område 1 är 50x20 m (Ö-V) bestående av ett 5-tal torvtäkter 2x8 - 4x11 m st och intill 0,3 m dj. Område 2, 60 m SÖ om område 1, är 60x50 m (SÖ-NV) bestående av ett 15-tal torvtäkter 4x5 - 8x5 m st och intill 0,5 m dj. Torvtäkternas riktning varierar. Område 1 och 2 åtskiljs av ett 60 m br område med skogstäckt moränmark.

ObjektID: 1038848

 

Skogen kommer att avverkas och är avverkningsfärdig och välskött sedan tidigare är detta kanske bara att acceptera, även om det denna dag var lite av John Bauer landskap Själva torvtäkts området bör klara sig bedömer jag då det är ett surhål,

       

Av Bengt Bertilsson - 21 februari 2019 06:00

Vildsvinens framfart här i området har jag sett och skrivit om här på bloggen tidigare, men jag har inte sett dessa på flera år i verkligheten. Men plötsligt så händer det.

 

Körde in till Skene idag strax innan 8 körde och när jag svängde ut på gamla 41:an får jag se på en av brinkarna norr om busskuren står 4 vildsvin precis som de väntar på att jag skulle köra förbi. Hade som tur med mig min lilla fickkamera som förvisso har en linsskada men den duger så jag stannade och tog bild på dessa när jag sen rullade ner mot ravinöverfarten så vände de.

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2019 14:24

Det som göms i snö dyker upp i tö heter det och de dyker de upp som primörer i dikeskanten 

       

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2019 06:00

Vårblommorna börjar nu blomma i Berghem fast de är små och få växer vildväxande penséer nu på gräsmattan

     

Av Bengt Bertilsson - 19 februari 2019 06:00

Ibland så tycker jag det inte händer så mycket utanför men när jag plötsligt jämför med hur det såg ut för 6 år sedan så är det en viss skillnad trotts allt och framför allt när vår herre sköter skogen när skogsägaren inte bryr sig    




Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 18 februari 2019 06:45

Äntligen börjar det hända något men det verkar som det behövdes ett strömavbrott i Stockholmstrakten för att något skulle hända och frågan aktualiseras. 
Dessa problem har vi levt ute på landsbygden i övriga Sverige under många år och elbolagen höjt nätavgifterna flera gånger om med statens välsignelse fast de säger de bromsat är det knappt slirbromsen de dragit i 

 


Men vi svenskar tror att vi klarar oss nog ändå så skiter sig vi snart oss på tummen för det behövs så lite för att strömmen försvinner p.g.a väderlek eller sabotage fast detta vill du inte tro på

Under år 2017 hade 13,33% av hushållen i Mark fyra eller fler drabbats av strömavbrott.
Om detta är en anledning till att kommunledningen nyligen inrättat en tjänst som skydds och säkerhetschef som skall i händelse av extrem torka eller översvämning och vad händer om det bli krig även skall se till att kommuninnevånarna inte drabbas av elavbrott återstår att se resultatet av
Detta kommer SVT belysa under veckan och frågan hur det här i Mark och vad gör Marks Kommun för att komma till rätta med problemet med detta.
Strömavbrott ställer snabbt till med problem även om de är korta. Det är till och med så att Energimarknadsinspektion räknar alla avbrott över tre minuter som långa. De senaste siffrorna som finns är för år 2017 och då hade mer än vad fjärde kund minst fyra långa avbrott i 42 av landets kommuner.

Av Bengt Bertilsson - 17 februari 2019 06:00

Ringebäcken översvämmad för 6 månader sedan var den snustorr 

 

Ingen bäck men körskador i skogen som är många år sedan dessa gjordes är idag diken med vatten

      

Av Bengt Bertilsson - 16 februari 2019 06:00

Kvarnåsabäcken rinner sen ut i Husabäcken och även den fylls med vatten. Vill ni se bilder från ett annat besök se detta via denna länken 

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards