Alla inlägg under april 2019

Av Bengt Bertilsson - 14 april 2019 06:30

Så har årets första vitsippa dykt upp är på farstutrappan domäner. Ett klassiskt vårtecken som väcker minnen från egna barndomen uppväxttid

 

Av Bengt Bertilsson - 14 april 2019 06:15

Alla ni som tänkt er upp till Ringsjön, lämna era bilar hemma. Ta cykeln istället eller gå.
P.g.a någon dumpade sin husvagn där uppe i höstas. Bortforslingen av husvagnen lär kostat många tusenlappar har jag hört. Därför har markägarna kommit fram till att återigen stänga vägen för motorfordon.
I nuläget finns det inga parkering/vändplatser där bommen finns så var vänlig respektera åtgärden och parkera utmed Hajomvägen är enda alternativet om ni inte vill hindra eller blir instängda p.g.a andra. Sen kan vi beklaga denna åtgärd men respektera det gör jag i alla fall.

 
Men fortvarande kan vi via allmänhetsrätten komma upp till Ringsjön ändå med hjälp av våra fötter och cykla.
För den som älskar stigar så finns det en stig/väg som är lite svår att gå fram mellan Furet och ner till kanalen men hittar ni dit och över finns det en bro och följ sen skogsstig så kommer du snart på skogsvägar och fram till Berghem

 

Av Bengt Bertilsson - 13 april 2019 06:15

Kung Bore kämpar för att hålla oss i sitt grepp och den 11 april visade temperaturmätaren - 8 grader i arla morgonstund Men moder natur visar sig snart och skickar upp solen och temperaturen steg upp mot 5 plus vid 10  - tiden då ligger huggormen och sola sig framför mig.

 
Detta är det goda livet i Mark ute på landsbygden som bara finns där gratis att beskåda

     

Av Bengt Bertilsson - 12 april 2019 06:00

Det har gått några år sedan men nu insåg jag det var dags att rensa min brunn både utvändigt

 

och invändigt.

 

 

Brunnen är bara 175 m djup men det är inte öppet ända ner utan bara ca 2½ m och där samlas allsköns bråte som våra barnbarn stoppat ner genom ett lufthål 

     


Med hjälp av stålborste så blev den fin utvändigt och invändigt var det sopborste och skyffel som gällde

 

   

Trotts att den inte är djup så är det lite otäckt att klättra ner i den, tycker inte om trånga utrymme och sen så sitter det lite i huvudet då jag för tvingades ner i avloppsbrunn för att rensa den. I den finns giftig gas och det har hänt att folk har domnat av 

 

Men i denna brunn där är det frisk luft och detta kommer jag att skriva om en annan dag när jag såg min hyresgäst lever och brunnen ren och fin

 

Av Bengt Bertilsson - 11 april 2019 06:00

Tvätta farstutrappan och terrassen tillhör inte det roligaste jag kan göra.

 

Årets alg tillväxt var som tur inte så stor krävdes det slit och släp med skurborste och vatten. Nu har jag förvisso en högtryck men denna skall användas med en viss försiktighet.   

   

En liten skamfläck har varit vårt parasolställ men då jag lycktas får igång min slipmaskin kunde jag knäcka hörnen på stenarna. Vad jag dock inte såg var att plattorna var högre än infattningen så de passa de inte efteråt, men skit samma bättre än innan 

 


När allt var färdigt lite vårblommor i tre korgar fick inviga farstutrappan år 2019   

 

Av Bengt Bertilsson - 10 april 2019 10:18

Allt fler jobbar längre och har inkomster utöver sin pension detta används som ett argument för att höja pensionsålder till 75 år.
Främst Fredrik Reinfeldt som lever på avgångsvederlag och lägger sina extrainkomster på hög i sitt bolag som omsatte 14 miljoner och gav en vinst på 10 miljoner tycker att ni som inte har pension än skall jobba vidare till ni är 75 år så får de som överlever bättre pension. Ja en sanning med modifikation i

Även jag har ingår i den statistiken som har en extrainkomst betalade 3000 kr extra i skatt på en inkomst på 8000 kr extra och nu kom återbäringen 439 kr på mitt bankkonto. Kommer jag osökt att tänka på Robin Hood 


 




Av Bengt Bertilsson - 10 april 2019 06:15

Kretsloppsenergi allt är borta men allt finns kvar. Sen ankomst detta år 2 april ligger detta ändå i samma fas som tidigare år och klar 9 april. Gäller att passa på kanonväder hela tiden med sol fast vinden varit lite kall ibland.

 

Sista ansträngningen gjordes i dag på vedbacken var inte direkt värmande. Natten var kall och i arla morgonstund visade termometern minus 3,8 hade det blivit ett pus före när jag kom ut. Nordanvinden kändes i ryggen var det gott med långkalsongerna och fodrad jacka.

 

Nu är all ved klyvd och nu får denna ligga där ett tag tills vedboden är påfylld av äldre ved och detta kan ta sin tid att få in. Om det sen är smålänningen i mig som tar tillvara på det mesta får vara upp till betraktaren.

 
Har fått 10 säckar med spån som bli lämplig täckmaterial på buskarna, ett tiotal lådor med bark och kvistar/flisor från klyvningen lämpligt material för att använda som tänd material i pannan sen. Lika många lådor med brasved bestående av ändbitar som blir när jag inte klara att såga allt i 50 cm vedbitar

 

Fast allt finns inte kvar vid eftertanke. Luftvolym i stjälpt mått är inte fullt så mycket för kapad kluven ved. 22 m3 blir ca 18- 19 m3 men detta är en årsved 

     

Ved
Av Bengt Bertilsson - 9 april 2019 06:30

Ved skall vara sågad och klyvd innan påsk annars går dymmeln i den sa de förr och efter dessa devis lever jag eller så är det av en ren händelse som detta stämmer varje år.


Lill drängen dök upp och han fick klyva idag och jag stapla, Hustrun var ledig idag och var inne i byn och handlade kom hem med gott fikabröd. Lill drängen kände sig inte bra och det kan bero på att husbonnen kört musten ur honom för vi håller tempo 4 kubik på morgon var tufft, så han fick fritt.


Då erbjöd sig hustrun att hoppa in istället. Första gången faktiskt, hon jobbar varje dag så hon har aldrig behövt jobba med veden, men plötsligt tyckte hon att det skulle vara kul att testa om det var så häftigt och jobbigt.
3 timmar och 4 kubik klyvd och staplad.

 
Hustrun körde högt tempo och husbonnen kroknade av hennes tempo. Själv tyckte hon att det inte gick så fort och var inte så tungt. Men när det gått en stund efteråt så tyckte jag mig höra att det var tungt och det känns i kroppen efteråt. 

 
Men det var ett rejält dagsverke vi tre gjorde tillsammans idag 8 kubik och nu ligger det 18 kubik uppstaplad
 

Ved

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards