Alla inlägg den 11 augusti 2019

Av Bengt Bertilsson - 11 augusti 2019 06:15

Återigen har jag fått bevittna den enes bröd den andras död. Uppe i den västra Ringsjön finns det sjöfågel men det är sällan jag lyckats se de då de är mycket skygga eller så ligger de långt bort så de knappt går att se vilka det är. 

 
Nu senast fick jag se något vitt som flöt på vattnet, först tyckte jag det såg ut som något skumliknande, men när jag kom närmare såg jag det var fjädrar. Frågan var dock vems

         

Gäss 

Av Bengt Bertilsson - 11 augusti 2019 06:00

Frys, frysskåp och frysbox, är en teknisk apparat som används för att frysa livsmedel och andra varor till temperaturer under 0 grader Celsius. Ett frysskåp ser utvändigt oftast ut som ett kylskåp och ställs ofta bredvid ett sådant, såvida de inte är sammanbyggda med frysskåpet i regel nedanför. Frysboxen har lucka på ovansidan och ställs ofta inte i köket, utan i ett förråd eller källare. Luftens naturliga fuktighet utfälls i form av frost inuti frysen, främst på köldmediekanalerna. Tjocka lager frost ökar elförbrukningen, och blir det alltför mycket frost på kylelementet kan frysen få svårt att hålla temperaturen tillräckligt låg. Frysar måste därför avfrostas regelbundet, vilket på en del apparater kan göras automatiskt. Smältvattnet leds då till en vattenbehållare intill kompressorn. Kompressorn blir varm under drift, och dess värme förångar smältvattnet som återgår till den luft fukten kom från.

Frysarna kom för hemmabruk under 1950-talet och 1956 presenterade Electrolux sin första frysbox, City Box. Namnet Frysbox förekommer i svenska media från 1948

 

Denna minns jag i begynnelsen och dessa frysförpakningar likaså som jag själv var med att sälja i Konsum butiken i Unnaryd 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards