Alla inlägg under augusti 2019

Av Bengt Bertilsson - 6 augusti 2019 13:48

De där ca 20 mm regn som kom inatt det fick Ringebäcken att fyllas på lite med vatten även om det rörde sig inte

 

Senare idag så fick vi mer regn ca 10 mm och åskan gick norr om Farstutrappan blev trappan blöt och vägen utanför där spolades gruset iväg 

   

En sväng till Kvarnåsabäcken också, fast där märktes inte mycket av regnet

       

Den gamla byvägen dit märktes det att det regnat däremot då det har sköljts iväg barr och det ligger som en matta där det finns ett lite hinder 

   




Av Bengt Bertilsson - 6 augusti 2019 08:01

Wow det har regnat och när jag nu kom ut på farstutrappan så ser jag det kommit nästan 20 mm regn detta är bara några droppar i det stora, men viktigt för grönskan som behöver vatten 

 

Dålig koll på hur mycket regn det kommit denna sommar men det är inte mycket och några riktiga skurar kan jag inte komma ihåg vi fått heller.

Av Bengt Bertilsson - 6 augusti 2019 06:15

Jag har vandrat i Ringebäcken övre del och den var torrlagd. Längre ner där utgrävningarna gjordes i början av 1900 - talet där fanns lite vatten kvar, men det såg dött ut i vattnet 

               

Av Bengt Bertilsson - 6 augusti 2019 06:00

Detta var som att återvända till när jag var 18 år och körkortet i handen inköpte jag mig min första bil en vit SAAB 2 taktare. En härlig bil eller djungeltrumma sa de om denna. 

Rattväxel och frihjul och perfekt att sladda med genom att rycka handbromsen och gasa på. Perfekt i vinterväglag då den grävde sig fram med sin framhjulsdrift.

Problemet var bara att frihjulet smörjde motorn dåligt och jag fick byta motor efter 5000 mil. Då visade det sig när jag kontaktade tidigare ägare detta var den tredje motorn som sattes i denna bil
Dessa bilder och om du vill se de i verkligheten, då beger du dig till Tomelilla 

                                     

Av Bengt Bertilsson - 5 augusti 2019 05:45

Grannen har en tistelodling på sin åker utanför Farstutrappan och denna odling får hen gärna behålla för sig själv. Jag är nämligen inte intresserad av fröerna. Även om vi studera tistelblomman lite närmare och de ser vackra ut så är det ett ogräs i mina ögon. Men ett ogräs kan vara vackert 

                     

Av Bengt Bertilsson - 5 augusti 2019 05:30

Frågan är vem rår på vem och vem kommer att segra i kampen är det kanske lite som att hugga i sten 

       

Naturreservatet är unikt och det gäller att ha blicken med sig lite överalllt för där finns mycket av vad sten kan ställa till med 


Av Bengt Bertilsson - 4 augusti 2019 06:15


På Bolmendagen på Tiraholm inköptes en produkt vi aldrig hört talas om, nämligen Sötost men vad är sötost. Ostkan som många kanske vill jämföra den med är lite rätt ute, men lite fel också. Då vi var i Småland så vill jag se detta som en småländs delikatess men enl Källsjö mejeri så är  

Denna rätt är en typisk gammaldags sydhalländsk efterrätt. (Nu tillhör Tiraholm hallands län så okej.) Sötosten har en färg som messör och en konsistens som keso och smakar kola. Kokas efter gammalt recept. All vassle ska koka in i ostmassan vilket gör att mjölksockret kondenseras där av färgen. Tillverkningen av sötosten ät tidskrävande varje sats tar ca 12 timmar.

 

Så har ni inte smakat gör detta om ni kommer i närheten av den och jämför den inte med ostkakan tycker vi denna är mer lite gryning och retar smaklökarna lite extra också. 

Mat
Av Bengt Bertilsson - 4 augusti 2019 06:00

Tänk det fanns en tid då vi inte var anträffbara hela tiden och ville vi ringa när vi var ute på byn eller stan då fick vi ringa från en sådan telefon kiosk. 

   

Krävdes en peng för att ringa och vi fick allt stå där och prata inte springa omkring överallt.

   


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards