Alla inlägg under september 2019

Av Bengt Bertilsson - 15 september 2019 06:00

Ett ogräs kan vara vackert beroende på hur vi ser detta

Av Bengt Bertilsson - 14 september 2019 06:00

Funäsdalstoppen är den lättats att ta sig upp till men det finns en längre stig på 6 km men vi tog Gondolbanan snabbt och enkelt upp på Funäsdalsbergets topp. Jag tycker inte om att åka gondolen då jag är höjdrädd och försöker inte titta ut, men tog några foton sen blev det att titta in i bergväggen resten av vägen upp.

Väl däruppe finns ett café där det finns också mat för den som är hungrig. Vilket vi var och satt där och njöt av utsikten. Därefter blev det ett besök på samiska parken, Lopme Laante som vi var med på när den invigdes för något år sedan

Utsikten från toppen över Funäsdalens topp är fantastiskt

Även här uppe på toppen så finns det renar och vi kommer dom nära också

Gondolen ner och en blick uppåt toppen

Själv var jag glad att stå där nere samtidigt så hade jag klarat av det

Av Bengt Bertilsson - 13 september 2019 06:00

Kvadratspindelnät

Av Bengt Bertilsson - 12 september 2019 06:00

Guldtur nr 38 Andersborg - Lillskrarven beroende hur man går finns det tvålängder 6 km/9 km höjdskillnad 100 m/300 m skillnader är bl.a att man går upp till våffelstugan Andersborg och inte till Lillskarven tidsåtgången beräknas till 4 tim om man går rätt stig.

Återigen en fantastisk utsikt och lätt att gå, dock tvekade vi och trodde vi gått fel så vi vände och tog motsols väg istället för medsols fick vi gå några km extra.

Vi kom upp till våffelstugan och satt där och njöt av utsikten och varsin god våffla, jag testade en med fläsk i likt en kolbulle som är typ av pannkaka med rimmat fläsk som liknar fläskpannkaka var detta med våffelsmet. Jättegott.

Därefter blev det bergsbestigning och på vägen upp blev det ett besök i Skarvfjällsgruvan

Stigningen blev bara mer och mer uppåt och vi ställde oss frågan vad har vi gett oss in på. Det började blåsa upp också allt mer vilket gjorde oss ännu mer oroliga,
Blåsten hade vi inte känt av innan och de 200 m stigning känns i de gamla bena och vi stannade och vila tröttare blev det många stopp att vila och kolla utsikten.

Tittade vi uppåt så såg det ut som vi var uppe vid toppen men det var bara en karm och en ny stigning väntade på oss. Blåsten tilltog allt mer och tröttare blev vi men plötsligt ser vi toppen

Vi jublade över vår prestation och vi var så lyckliga, det blåste så vi knappt kunde stå upp och det var bara att glömma att sitta och fika på toppen

Även om det blåste utsikten den var magnefik

Det var två trötta individer som efter många timmar äntligen kom ner och vi kunde stolta titta upp mot toppen. På vägen ner ja då kom vi till platsen vi vände och hade vi gått ca 500 m först så hade vi sparat många km och steg.

Av Bengt Bertilsson - 11 september 2019 06:00

Naturen har en egen lite konsthall men den är inte stor men storslagen att titta på i arla morgonstund när natten regn droppar från grenen och de första solstrålarna träffa nyponet och spindelnätet

Av Bengt Bertilsson - 10 september 2019 19:50

Detta måste vara dagens största skämt i Borås Tidning

BT skall prata om pressfriheten samtidigt som de blocka läsare av BT på Facebook att kommentera inläggen. De har vägrat tidigare att svara men nu kom det ett tillfälle att ställa frågan på nytt och det är bara att vänta på svar

Pressfriheten i världen blir allt mer inskränkt. Hur kan utvecklingen stoppas? Det är ämnet i kvällens nyhetsbar på kulturhuset i Borås.
BT sänder live.
I panelen finns Erik Halkjaer, Reportrar utan gränser, Stefan Eklund, chefredaktör BT, Mattias Johansson, tf kanalchef P4 Sjuhärad.
Moderator är Hanna Grahn, agendachef BT.

Av Bengt Bertilsson - 10 september 2019 06:00

Årets semestertripp Funäsdalen en vecka i en stuga ute i Fjällvattnet helt underbart. Tredje gången vi hyrt stuga där så vi trivs självklart med platsen. Även om platsen ligger en bit från centralorten är det tystnaden och inget internet som faktiskt är rogivande. Vi har önskat förr men inte fått direkt sjöutsikt men denna gång BINGO kolla utsikten från terrassen mot sjön som vi vaknar och såg helt underbart.

Men självklar det går ju inte att ligga där och lata sig utan vi var ju där för att vandra och första dagen så hade vi inriktat oss på en våffelstuga genom att bestiga toppen på Kariknallens våffelstuga ligger på 1050 m.ö.h guldtur nr18 LÄNGD 7 km HÖJDSKILLNAD 270 m

Första biten av stigen var nästan autostradare, p.ga på alt fler platser så skall det köras med fyrhjulingar och eftersom det bedrivs verksamhet på toppen skall det vara lättare att frakta upp varor sommartid och inte bara på vintern med hjälp av skoter. Även om det är lätt gått så är känslan inte den samma. Sen gäller det att välja rätt väg också

Väl uppe på toppen en fantastisk utsikt, men våffelstugan den var stängd, vi fick veta precis innan vi påbörjade vår vandring stod det på en skylt söndags stängt. Detta hindrade oss dock inte att bestiga toppen. Vi hade kaffe och varm Oboj så det gick ingen nöd på oss

Därefter blev det nedstigning dock inte samma väg lyckadds vi inte finna´stigen så det fick bli frigång över myrar och hoppa över bäckar. Men som tack hittade vi mat nyttigt, bl.a blåbär och hjortron

Sen blomsterprakten imponerar också

Kom lite duggregn och regnbågen visade sig för oss

Det gäller att kolla vart man går och sätter ner fötterna och stavarna. På sina ställen hittade vi gyttjepölar där staven sjönk ner 50 cm och hade man gått rakt i dessa så hade dyn gått upp till knäna minst

Vi var inte ensamma och vi var inte långt från bebyggelse heller vi vi på hemvägen syn på denna vackra ståtliga ren

Av Bengt Bertilsson - 9 september 2019 15:41

Spel och lån detta är mestadels den reklam som visas mellan programmen nu och idag såg jag en från Svensk Hypotekspension där vi kunde låna och inte amortera.

Först den dagen vi ramla av pinnen då skall skuld och ränta betalas

För det fiffiga är att Hypotekspension där vi kunde låna och inte amortera.

Hela idén med en kapitalfrigöringskredit som Hypotekspension är att låntagaren inte gör några återbetalningar förrän lånet löses. Du behöver därmed inte göra några amorteringar. Däremot kan du själv välja att betala tillbaka en del av skulden, eller hela, när du vill.
Vad är det för ränta?
Räntan för Hypotekspension justeras var tredje månad efter förändringar i marknadsräntan.

Aktuell ränta är 4,50 % (effektiv ränta vid lån på 600 000 kronor är 4,62 % beräknat på 15 års lånetid. Total skuld efter 15 år är då 1 175 987 kronor).

Får ta mig en funderare låna och lev loppan om 15 år då är vi 80 + och då behöver vi inte bry oss kanske och det går förlänga och sen när man dör då vår barnen sälja huset och hoppas det är värt det dubbla annars är det fiffel och båg finns det de som tjänat på affären

Eller sälj kåken kanske inte får dubbla summan som hypotelpension tror huset är värt om 15 år tror de det är värt 600 000 idag. Får vi hälften idag skaffa oss en lägenhet och lever loppan för pengarna vi fick då har vi åtminstone gott samvete