Alla inlägg under september 2019

Av Bengt Bertilsson - 9 september 2019 06:00

Svampar är vackra att se på. Det vimlar av dessa just nu och ibland ser man inte dom ändå, kan andra bara plötsligt stå framför fötterna och väcker mitt intresse

 
Den första stod mitt i vägen som den vaktade och den andra den stod mitt på vägen också men inne i skogen som en lite stopptecken    

Av Bengt Bertilsson - 8 september 2019 06:15

Såg på Marks kommunhemsida att det är invigning av naturreservatet Stampatorgs ljunghed,på fredag den 13 sept. Upptagen den dagen så jag åkte ditt idag lördag 7 sept för att titta på detta i arla morgonstund.

 

Det går inte klaga på utsikten vid framkomsten den är magnifik med sjön nedanför.

     

Fåren som stod innanför bräckte och tittade stort på mig, såg ingen bagge så jag vågade mig in

               
Hade dock förväntat mig en informationstavla vid ingången om hur vi bör gå eller info om vad detta reservat består av. Idag likna det ett kalhygge där all grot är borttagen i princip
               
Men denna har inte kommit upp så jag vandrade runt på måfå i en miljö som inte är lätt att gå i dels skogsvägen ner till sjön och ut genom grinden är nog inte meningen så jag vände och gick snett vänster där endast fåren verkar gått plus de som satt upp stängsel. Hör ett vattenfall utanför men detta gick ju inte att gå till då det är elstängsel runt

       
Men jag plockade fram mobilen och hittade det skall vara eller bli en ljunghed

Men sen skall det finnas skydd för hasselmusen någonstans och detta måste vara små buskar då tänkte jag. Men det finns endast enbuskar inom reservatet. Det jag upplevde där jag gick var ett kalhygge som skall bli en ljunghed men idag markförhållande som är eländig att gå i men detta kanske förändras med åren och fåren trampa upp stigar

 
Hann sitta och dricka kaffe på utsiktsplatsen och njuta en stund innan regnet och jag begav mig hem och leta efter mer information på kommunens hemsida


Väl hemma så har jag kollat Hasselmusen bygger bon i täta enbuskar under sommaren.
Bon kan hittas i: ek, bok, en, gran, björk, brakved, hassel, lärk, ädellöv, vide, björnbär, hallon, kaprifol, örnbräken, bredbladiga gräs m.m
https://www.mark.se/…/miljo-i-m…/2009_2-hasselmus-i-mark.pdf

Kanske är detta också ett bo för en hasselmus fast första tanken var en fågelhjolk

 

   

Så nu är vi där igen min lilla käpphäst INFORMATION sätt fart på kommunikation och informationsavdelningen så den där informationstavlan om detta kan vara på plats senast fredag. När kommunen inviger den 13 sept 

Av Bengt Bertilsson - 8 september 2019 06:00

Morgondimma låg kvar nere vid skogsbrynet när solen titta upp bakom träden och kastade sina första stålar mot den gamla björken som står där idag döende efter en storm tog toppen för några år sedan. Ser 3 st vita tussar syns för mitt mänskliga öga i grenverket som glimmar.

 
Hämta kameran och zooma så gått det gick och fånga ögonblicket när spindeln får strålkastarljuset på sig.

Då kände jag mig lycklig

Av Bengt Bertilsson - 7 september 2019 06:00

Vimla av svamp dock inte de jag brukar plocka utan av andra sorters 🍄 Röda och vita de brukar inte vara så lämpliga men bruna skall visst vara matnyttigt.

                                                        

Jag gick mestadels och tittade på svamparna men plötsligt så såg jag en stor som jag tog mobilen som måttstock och tog hem denna. Fann två andra också och när jag kom hem hade den stora krympt på vägen.

     
Sen när jag börja putsa så har den ena blå färg i sitt skaft

 

Den stora när jag bryter den stora ser de inte god ut, men nu skall man inte titta på dessa utan äta.

 

Nu visade det sig att svamparna var nog inte i bästa skick och när jag dessutom hittade dessa smålarver under svampen som fick ligga en stund på diskbänken. Ja då åkte de ut fort.


Men jag klan ju undra om dessa var ätbara och vad skiule jag gjort med dessa

 

Nästa gång satsar jag på kantareller enbart

Av Bengt Bertilsson - 6 september 2019 06:00

Bor 5 km från Skene, men vi bor i utmarkerna och har glesbygdsproblem. Hit ut går det en järntråd i luften som brukar fallera minst en gång om året. Under många år var vi beroende av fast telefon, men har nu lyckats hitta ett mobilföretag som har täkning där vi bor så vi kunde säga upp avtalet på fast telefon som kostade 329 kr/mån plus taxa i blev dyr telofoni totalt 
Mobiltäckningen den är usel och visa bl.a Telia har inte täckning inomhus och andra såsom Telia skryter med att vi har täckning UTOMHUS och då har vi mobilmasterna fågelvägen ännu närmare 

Fiber detta skickade Telia ut erbjudande och vi skrev på ett kontrakt om fiber 21 900 kr skulle de ha. Men de drog sig ut och kontraktet hävdes. Så vi sitter med ADSL bredband 10 och detta betalar vi dyrt för i jämförelse vad andra får betala och kan surfa och titta på tv etc. Här varierar det så att det hackar i mottagningen via datorn till Tv spelar det ingen roll vilken leverantör vi väljer

Dock är vi beroende av bredband via telejaket detta får jag idag betala 409 kr/mån. Detta skall höjas till 489 kr/ mån "VAD FAN FÅR JAG FÖR DETTA"

Vad säger Telia 

Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tjänster för att kunna erbjuda dig Sveriges bästa uppkoppling. Det kan innebära att vi ibland även måste justera våra priser.

Den 1 oktober 2019 ändrar vi priset för Bredband 10 till 489 kr/mån. Har du bindningstid eller kampanjpris gäller det nya priset när dessa har gått ut.

 

Läs mer i tidningen Land

Av Bengt Bertilsson - 5 september 2019 06:00

Det är trist att se år in och ut åkern utanför Farstutrappan växer gräs och mestadel ogräs också högre och tättare för varje år   

 

Det kan väl sen vara okej med en vildäng men den skall varje år på eftersommaren slås sen kan gräset ligga om ingen vill ta den på grund ogräset

 

Av Bengt Bertilsson - 4 september 2019 06:00

Än så finns det inget förbud men det fanns inte lika mycket i år där vi plockar våra nypon. Om det är ett försök att minska på växten eller det är p.g.a torkan som det nedklippt. Men det fanns att plocka en omgång även detta år

 

24 liter och av detta blev det lika många liter nyponsoppa och nypondryck. Men det blev även torkning av nypon för senare kokning


 

Det blir en hel del krås över av frön och skal när vi kokt nyponsoppan. Detta sparade vi på och fick torka i ugnen 

 

Sedan maldes detta ner med hjälp av en mixer till ett nyponpulver 

     

Mat
Av Bengt Bertilsson - 3 september 2019 09:22

En blek morgonsol blev en salig blandning av ömsom regn och ömsom sol och massor av moln som fick mig att fotografera gårdagen

                 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards