Alla inlägg under januari 2020

Av Bengt Bertilsson - 8 januari 2020 07:56

Trotts det finns stora utrymmen på stammen så har de samlats i två kolonier och växt på höjden på ena och mer gruppboende på det andra stället 


   

Av Bengt Bertilsson - 7 januari 2020 06:00

En ny utflykt och besök i Mariebergsparken där vi tände en brasa och fikade, sen blev det en vandring i parken och besök i fornminnes bygget som växt sedan vi var där förra gången och detta noterade också barnbarnen 

             

Av Bengt Bertilsson - 6 januari 2020 07:20

Spelar det någon roll att vi Markbor sparar på elförbrukningen i tron att vi sparar pengar?
Glöm detta elbolagen både Vattenfall och E.ON har höjt elnätsavgifterna med omkring 40 procent under den senaste femårsperioden så de har kompenserat sig för prisbortfallet. Sen heter det att de investera i elnätet samtidigt som staten fått in stor vinstutdelning.
Nu stänger de ner kärnkraften på Ringhals, (på ont och gott då det finns de som gillar detta också) Risken finns för att eltillgången minskar oavsett om det inte blåser mer eller sol skiner. Sen kan vi hoppas på att det regnar mer så det produceras el via vattenkraften.
Bortfallet måste kompenseras på något sätt annars tvingas vi spara ännu mer och då kommer elbolagen på nytt kompensera sig genom att höja sina avgifter   

http://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2019/el-2019/


 


Detta påverkar andra kostader också och det är inte billigt att bo i Marks kommun om vi jämför med andra i får omgivning när vi kollar vad kostar det att bo i kommun när de räknat in samtliga kostnader va avfall el värme etc och gäller främst då boende i centralorten där hyresgästföreningen beräknat sina uppgifter på

Jämfört med några kommuner i vår omgivning. Gå in på länken och läs mer och jämför


http://nilsholgersson.nu/rapporter/rapport-2019/totalt-2019/

 

Av Bengt Bertilsson - 5 januari 2020 06:00

Samtidigt så försöker jag lära mig fota med M -läge men det blir bara fel idag så tog flera kort med M och trodde jag hade hittat ett läge för bländare och slutare men missade då istället ISO och det blev en misslyckade foton utom ett för tur i oturen tog ett kort på auto Skall man använda sig av auto på ISO i början för det verkar som att jag klarar inte att hålla tre saker igång samtidigt

 
Bild ett M-läge 1/ f 5,6 35 mm ISO 100

 

Bild två Auto 1/60 f 6,3 32,5 ISO 800

Av Bengt Bertilsson - 4 januari 2020 08:45

Åska, hagel, storm och strömavbrott, detta skriver de på om på Facebook denna morgon.
Själva har vi inte märkt detta mer än att det blåst lite ute. Men när ljuset från moder sol lyser upp omgivningen ser jag förödelsen som gått fram här utanför på min farstutrappa och i omgivningen 
       
Enl SMHI väderkarta på radarbilder finns det åska i ett stråk som gått över Mark men vi sov gott   
   

Av Bengt Bertilsson - 4 januari 2020 06:00

Nog har jag hört talas om att tomten fastna i brevlådan men frågan är om han inte tappat det helt och hållet här

     

Fast det är kanske inte tomtens skägg utan ludder från en päls av något djur som ligger på marken 

Av Bengt Bertilsson - 3 januari 2020 06:00

Efter nyår så brukar jag hitta raket ute i naturen men nu är det förbjudit med fyrverkerier på pinne. Men det verkar som det finnas annat i vägdiket.

 
Kan detta kanske kommit från en smällkaramell 
kanske

 

Av Bengt Bertilsson - 2 januari 2020 06:00

1 januari 2020 6 plusgrader gråmulet väder och det liknar mer som det drar ihop sig till våren inte vintern.

 

Kommer och går på byvägen här utanför och plötsligt får jag se något brunaktigt framför mig, visar sig vara årets första padda sittandes på asfalten.


 

Något frusen får jag nog erkänna den såg ut och lite vilsekommen också tog jag upp den i min hand för att se om den överhuvudtaget levde.

   

Jo det gjorde den men det var nog inte mer, så jag tog den och la ner den försiktigt i vägdike och tog lite gräs och stoppa över den för att den kanske isolera lite.

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards