Alla inlägg under februari 2020

Av Bengt Bertilsson - 14 februari 2020 06:00

Dag tre och det var en mör gubbe som gick ut dagen efter stormen dragit här över fast det var ingen stormfälld skog som skulle sågas. 
Motorsågen går perfekt efter omständigheterna och då gäller det att passa på att såga och en tank räckte en timme var det lagom att stanna och pausa. Om lederna börjar verka så går det bra att stappla upp bitarna ganska lätt, blir som på ett gym och tyngdlyftningspass. 

   

Ny tank påfylld och plötsligt så skär såget sämre och detta kom jag på snart varför. halva skogen med jord och grus täcker stammarna och även om jag försöker skapa bort detta så mår inte kedjan bra av detta. Men så länge det skar hyfsat så körde jag en timme till och en tank. Sen var gubben slutkörd.


 

Plocka in grejorna, räfsade upp spån och kvistar detta tog en timme då orken var borta. Vedhögen börjar minska och mer än häften är sågad men inser jag är inte 25 och detta visste jag inte 50 heller utan närmare 70 än 60 så det får väl ta lite längre tid numera.

 

Av Bengt Bertilsson - 13 februari 2020 06:00

Blev inte mycket gjort dag två. Ryktet sa att Ciara skulle komma på besök så det kunde betyda att det skulle bli både blåsigt och regnigt på vedbacken denna dag.

 
Dessutom så var gubben seg i kroppen och jag som trodde jag inte hade muskler visar sig vara lögn för det spränger i kroppen lite här och där. Fast jag smorde in de ställen jag bevarade skulle ta stryk med hästbalsam igår i förbyggande syfte. En arbetshäst på fyra eller två ben kan använda sig av samma balsam ingen vara. Kanske blir jag stark som en häst också efter ett tag.

   

Lite mer än 1 1/2 timme sen insåg jag att det inte är bra att vara ute med veden i blåsten, inte för att stockarna skulle blåsa ner från lavan, utan att jag skulle snubbla i vindbyarna som kom runt husknuten. Det "fläskar på bra" Så jag ställde in motorsåg, stabbalade upp de sågade kubbarna och räfsade upp spånet.

   

Så resultatet blev lite mindre än dag ett men såg fungerade bra och jag gjorde som dagen innan fila sågkedjan så det är bara att köra igång nästkommande dag det blir väder att stå där på vedbacken på nytt

 

 


Av Bengt Bertilsson - 12 februari 2020 06:00

Åter årsved på plats på det stora godset, sedvanlig mängd på 22 kubik.

       

Fast det började inte bra. Motorsågen hade fått en genomgång förra säsongen och fungerade perfekt när det ställdes in. Så jag fyllde på olja och bensin och såg startade direkt. Men när jag drog på gas så dog den. Stod där och försökte ett par gången, samma resultat.


Plockade fram mejsel och började skruva på L och H skruvarna för att kolla om tomgången var fel. men detta hjälpte inte. Frustationen ökade och jag försökte behärska mig


Till slut så plockade jag upp bränslesilen i tanken och rengjorde filter och då plötsligt så började motorsågen fungera normalt. Troligen så hade detta inte mått väl under tiden stått tom. 

       

En timme gick åt för att fixa såg, 2 timmar gick åt för att såga detta som syns på bilden. Sen var husbonden trött och insåg gubben har blivit äldre eller så är jag otränad. 4 kubik hann jag med och får vara nöjd, det kommer fler dagar 

Av Bengt Bertilsson - 11 februari 2020 06:00

Regnet och blåsten kom från alla håll och det var lika bra att stanna inne mestadels. Fast jag fick ge mig ut och spika fast en plåt som blåst sönder. En fågelautomat som hänger untanför fönstret fick jag säkra så den inte blåste in i fönstret.

 

Dagen efter så låg det ett träd över gräsmattan, den var ganska rutten så det var inte konstigt att den bröts 

       

Presenningen på vedhögen hade lättat och plåten därunder och vinden lyfte dessa så de gled av vedhögen.

Av Bengt Bertilsson - 10 februari 2020 06:00

Vandringen nere i ravinen är inte lättillgänglig och den som tror att detta skulle vara ett intressant strövområde som man bara kan springa ner i, den kommer att bli besviken. Då det är branta sluttningar med lera också som dock inte rör sig så länge ingen går i slänterna.

 

Att bygga en förbifart Skene finns det  fördelar och nackdelar men skall jag tro de som aldrig varit där eller sett förslaget men uttalar sig ändå. Så blir det en förbifart Skene oavsett har majoriteten uttalat sig om.

Själv har sett och varit i ravinen ett flertal gånger och sett. Men inte sett mer än några förslag från slutet av 1990 – talet på hur förbifart Skene kunde tänkas se ut.

Jag har inte lyckats finna några förslag på Marks kommuns hemsida hur en förbifart Skene där det framgår vilken typ av förbifart det handlar om. Men det finns för kommunpolitikerna och Markbor som uttalar sig om den men kanske ingen har sett förslagen men köper den ändå.

Den enda skiss som gått att finna är denna och på den går det knappt se vad som är vad går det att hävda både det ena som det andra. 

 


Finns de som hävdar att endast 25- 30  % av trafiken försvinner och detta är tillräckligt då 156 går tvärs igenom Skene och två skolor. Till de som hävdar att det kommer försvinna närmare 90 % av alla trafik genom Skene överhuvudtaget. Då alla kommer att köra rakt fram via förbifart Skene ner på 41:an och sen vidare på 156 eller mot Kinna Borås via 41:an. Trafikverket prognos är 
 

Det kommer troligen krävas ljudvallar till bostadsbebyggelse på grund av trafikstörningen.


Det finns de som hävdar att största möjliga hänsyn skall tagas för miljön etc och detta finns det lagstiftning på men har man aldrig varit på platsen och sett hur kan de då uttala sig om de inte vet hur miljön ser ut.

Vad är det som finns i ravinen finns dokumenterat i äldre naturvårdsprogram i andra är de borta och i något så nämns ravinen på nytt. Om det är naturen som de vill värna vet de något om det djurliv som finns i ravinen kanske finns det den sällsynta Hasselmusen. 

     

Det finns idag politiker som hävdar att de tänker värna om miljö i ravinsystemet men jag kan inte se att de värna om miljön för vägen kommer att gå rätt över och vägslänter kommer med största sannolikhet förstöra kvarnruinen. Vad är alternativet brukar motfrågan bli från de som vill se vägen där vil du inte värna om trafiken genom Skene som delar skolorna åt. 

           
Ja det är pest eller kolera vägen kommer sen att gå över åkermarken och troligen en ravindalgång till

     

Politikerna tror sig kunna ta naturintressen på allvar och har fått för sig att man kan bevara samtidigt som man förstör. Kan medborgarna sen inte vistas där nere eller komma ner då blir detta en kvarnsten som lagt sig på botten i ravinen. Ingen har gått där förr så?
   

Det finns havsöring som vandra upp enligt undersökningar hur denna kommer att påverkas i framtiden vet dock ingen, Dock kan detta lösas då det kommer att krävas vattentrummor som går tvärs igenom ravinen och detta kanske kan rädda den fisk som vandra

Av Bengt Bertilsson - 9 februari 2020 06:00

Orörd natur som lever sitt eget liv är sällsynt i vår närhet men detta väger inte tungt ibland politikerna idag för vägen har visa väntat på över 20 år och de lär troligen få vänta några år till är det en förbifart Skene som skall byggas

                   

Det finnas ett rikt fågelliv där också och detta hördes alla redan när jag vandrade i ravinen alla redan och noterbart är att trafik ljudet från 156 hörs knappt ner i ravinens dalgång.

Protesterna är inte högljudda då politikerna i mark har alla redan sagt JA till förbifart Skene om det sen inte är fattat juridiskt bindande finns det ingen tendens att majoritet skulle backa den dagen det fattas ett beslut och pengarna finns till projektet.

                   

Nere i Skrållabäcken vattenflöde finns det rester av en byggnad som är från en kvarn och damm.
Detta skriver Niklas Holmkvist i ett Facebooks inlägg  i okt 2019

Jag var nere i brinken vänster om 156 rondellen förra veckan där Skrålabäcken går. Hittade två av tre tänkta objekt, två kvarnruiner och en damm.

Dammen var ju lätt att se, första kvarnen som var den sista kvar in på 1800-talet var inte så självklar men en del av grunden kunde urskiljas. Den äldsta från 1700-talet var en nit. Såg inget som kunde likna en grund av någon sort, eller kanske. Det var riktigt vackert där nere, ialf den första biten. Går man längre ner blir det bara snårigt.

Det har nog slängts en hel del skräp här också. Vid kvarnruinen och vägen upp mot 156:an hittade jag en massa bös.

En förklaring till kartan från 1765, på gammalsvenska :)

a: Tillkännagifver en Qwarn til Bengtsg. Och Gästgifwaregården.

b: Utmärcker en Qwarn til Kronogården och Larsagården

e: Utvisar en quarn til Ramnås, som allenast kan nyttjas til husbehof och wårflods.

"e" är borta innan Ramnås och bör ligga precis till vänster om vägen i ravinen, har inte varit här. Ser det som en bonus att leta upp till sen hösten

jag tyvärr inte vet vad detta varit,

               

Fortsättning följer

Av Bengt Bertilsson - 8 februari 2020 06:00

Skrålabäcksravinen – Viskans största och längsta ravin. Kanske denna ravin har hjälpt till att skapa förutsättningarna för detta som Mark blivit utsedd till den grönaste tätorten i Sverige

 
Naturen i ravinen känns nästan orörd med bl a en fin lundflora. Lek- och uppväxtområde för havsöring. Följ med ner i ravinen. En ravin som många har åsikter om men har aldrig satt sina fötter nere i den  

               

Från stora vägen 156:an ser vi inte mycket av ravinen då buskar och träd växer som en skyddad barriär för ravinen nedanför och ser man ner mellan buskarna öppnar sig ett ravinlandskap som är orört och naturen får sköta sig själv och därmed bör gynna alla arter som lever där. 

                    Denna orörda natur bör vara ett bevis på skogarnas omistliga roll för att klara klimatutmaningen: Hur mycket binder denna ravin ton koldioxid varje år som biltrafiken spottar ut i rondellen.

       

Nu är dagarna troligen räknade och naturen får stå tillbaka när trafiken skall fram och det skall bli bättre trafikmiljö inne i Skene när 156:an går via förbifart Skene tvärs över norra ravinen som bilderna nedan är tagna i början av februari 2020. Bilderna är tagna på norrifrån främst ner ett stycke som idag fortvarande går att vandra i men är ogästvänligt då det är leraravin och det är detta som räddar den fauna som finns att inga går i ravinsystemet idag men marklevande växter kan växa och frodas fritt.


Fortsättning följer 


Det bör finnas ett rikt fågelliv finns där också och detta hördes alla redan när jag vandrade i ravinen alla redan och noterbart är att trafik ljudet från 156 hörs knappt ner i ravinens dalgång.

Protesterna är inte högljudda då politikerna i mark har alla redan sagt JA till förbifart Skene om det sen inte är fattat juridiskt bindande finns det ingen tendens att majoritet skulle backa den dagen det fattas ett beslut och pengarna finns till projektet.


Nere i Skrållabäcken vattenflöde finns det rester av en byggnad som är från en kvarn och damm.
Detta skriver Niklas Holmkvist i ett Facebooks inlägg 

Jag var nere i brinken vänster om 156 rondellen förra veckan där Skrålabäcken går. Hittade två av tre tänkta objekt, två kvarnruiner och en damm.

Dammen var ju lätt att se, första kvarnen som var den sista kvar in på 1800-talet var inte så självklar men en del av grunden kunde urskiljas. Den äldsta från 1700-talet var en nit. Såg inget som kunde likna en grund av någon sort, eller kanske. Det var riktigt vackert där nere, ialf den första biten. Går man längre ner blir det bara snårigt.

Det har nog slängts en hel del skräp här också. Vid kvarnruinen och vägen upp mot 156:an hittade jag en massa bös.

En förklaring till kartan från 1765, på gammalsvenska :)

a: Tillkännagifver en Qwarn til Bengtsg. Och Gästgifwaregården.

b: Utmärcker en Qwarn til Kronogården och Larsagården

e: Utvisar en quarn til Ramnås, som allenast kan nyttjas til husbehof och wårflods.

"e" är borta innan Ramnås och bör ligga precis till vänster om vägen i ravinen, har inte varit här. Ser det som en bonus att leta upp till sen hösten

jag tyvärr inte vet vad detta varit,


Av Bengt Bertilsson - 7 februari 2020 06:00

Ingen vinter verkar det bli och våren har alla redan visat sig i rabatten igår visade utetermometyern på 2 siffrigt +10,1 grader 5 febr känns lite sjukt faktiskt. 

       

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards