Alla inlägg den 19 januari 2015

Av Bengt Bertilsson - 19 januari 2015 00:15

Stormen Egon drog fram här över den 10 januari och även om den inte var som Gudrun som drog fram här över för 10 år sedan blåste det ner träd även denna gång.

 

Stormen Egon tog fart framåt eftermiddagen och det varnades för klass 2 oväder och vindbyarna här både hördes och kändes i huset blåste det 26-27 sekundmeter på Västkusten fick jag veta efteråt.

 

Dagen efter såg jag i min närmaste omgivning att mitt tidur jag avläser solens uppgång sommartid från min farstutrappa den hade knäckts.
 

En stor ståtlig björk låg nu toppen i och över ett dike frågade jag markägaren om han ville ha hjälp att såga upp toppen och få diket rensat men detta skulle han göra själv. Han sa faktiskt skall köra ner traktorn och dra bort toppen. Jag fattade inte var han menade.

 

Oavsett jag har varit ner och rensat bort grenar och kvistar och skapat fritt flöde för vattnet.

       

Att det blåst såg jag även när jag kom ut i skogen och den gamla byvägen mellan Berghem och Hajom där hade grenar och kvistar blåst ner

 

Ute i skogen hittar jag en annan björk som knäckts

 

Noterade den även har knäckts långt upp på stammen.

 

Jag hittade plötsligt ett flertal träd som både knäckts och ramlat

 

Notera röta i rotstammen som orsaken.

 

Men även hela träd med rotsystemet hade också ramlat och detta där marken idag är vattensjuk.

 

Om jag i början påtalade om att en markägare inte är aktiv skogägare finns det andra som är detta. 

    

En gammal Ek har blivit av med en av sina grenar och frågan är kommer den att överleva i framtiden när rötan gått hårt av stammen alla redan.

 

Vet vi att Ek kan bestå av ett skal och vara ihållig och fortvarande leva så kanske lever den längre än var jag kommer att göra.

Så nu finns det ved för skogsägarna att hämta hem och förhoppningsvisst gör de detta men björken över bäcken skulle jag inte bli förvånad ligger kvar i många år.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards