Alla inlägg under oktober 2014

Av Bengt Bertilsson - 31 oktober 2014 06:00

Minnesgoda läsare på min blogg kommer ihåg jag fann denna svamp tidigare i oktober och jag återvände en vecka senare för att se vad som hänt.

     

Av Bengt Bertilsson - 30 oktober 2014 06:00

Plus regn och ännu ett vattenfall fånga min blick när jag valde en ny gammal skogsstig där nötkreaturen gått hela sommaren har jag avstått från att gå över hagmarkerna.

 

Min salig fader skulle nog säga var är du för ”pajkalue” som inte våga gå in i en kohage du som är uppväxt på en bondgård.

 

Men nu är de borta och jag fått en annan väg att gå på mina promenader.

Av Bengt Bertilsson - 29 oktober 2014 05:45

Som vanligt borta i svampskogen springer jag på svampar som fascinera utan att veta var det är för svamp.

 

Eller är detta en Mönjeskål (Aleuria aurantia), även kallad brandgul skålmurkla och brandgul skålsvamp, är en art av sporsäckssvampar i familjen Pyronemataceae.

 


Av Bengt Bertilsson - 28 oktober 2014 06:00

Kanske mer bokstavligt regnvatten och det har regnat flera dagar i sträck. Förvisso inte de mängder som Bohuslän och landskapen kring Vänern som har fått ännu mer och höga vattenstånd och vägarna översvämmade och mediorna har visat bilder och varnat för att bege sig ut på dessa vägar.

 

Några varningar har det inte gått ut i mina trakter och jag var på väg mellan Hajom och Berghem då det plötsligt finner vägen är översvämmad.

 

Längre bort på vägen hör jag först att vattenståndet är högt och jag stanna upp för att se vattnet forsa fram i bäcken.

Av Bengt Bertilsson - 27 oktober 2014 06:00

Regn och rusk hindrar inte mig från att gå ut i trädgården eller var det så att den legat för fäfot en längre tid och det börjar se ut som en ödetomt där ute. Kan detta också bero på att ibland känns det som latmasken krypet in i kroppen.

 

Oavsett det sägs att det är bara att ta på sig kläder efter väder. Ner i källaren och leta fram kläder för regn och blåst krävdes en regnrock med huva, stövlar och ett par tjocka strumpor förvisso visade temperaturen + 10 så kändes vindbyarna hade minusgrader i sig fann jag ett par långkalsonger hängde där också kvarglömda sen i vintras. Om det skulle visa sig att det blir för varmt så får jag väl gå in och ta av mig dessa.

 

Väl därute började jag räfsa och resultatet uteblev inte.

 

Löven var visserligen lite blötta och tyngre att räfsa blåste de inte iväg av vindbyarna utan stannade kvar i högarna som blev fler och fler.

 

På de stora godsen där tar jag tillvara på det mesta och förra årets löv var nu borta fast de finns kvar i prima matjord i mina trädgårdsland.

 

När alla högarna var ihop räfsade körde jag ut löven och la detta som täckmaterial för mina trädgårdsväxter.

 

Vän av ordning tycker att det är fel att räfsa bort löv från gräsmattan då detta förmultna under snö

   

Problemet är att de flesta vintrarna så finns det ingen snö i våra trakter och då ligger löven kvar där och flyger och far hela tiden.

 

Nu lär det falla ner mer löv så det lär finnas löv att falla ner en gång till.

Av Bengt Bertilsson - 25 oktober 2014 20:24

Onekligen så var det ljusare idag på morgon när jag plötsligt tittade ut och ser dagsljuset lysa vid samma tidpunkt som igår var becksvart där ute.

På tal om i går satt jag och lyssnade på naturmorgon och ett inslag om skogsmöss stora och små. Oavsett om det är stora eller små så kommer de in överallt och jag kallar mina garagemöss.
När jag kom ut idag i garaget så hade fällan slagit igen och varje år vid denna tid så kommer de och bosätter sig i garaget och jag sätter ut fällor och allt som ofta så har de varit framme och snott maten men ibland så slår fällan igen.

 

Senaste fångsten en lite skogsmus

 


Av Bengt Bertilsson - 25 oktober 2014 07:05

Det sägs att det är inget fel på vädret utan det är bara fel kläder. Oavsett knappast inspirerande att sticka ut nästippen denna morgon när vinden piskar regnat mot rutorna.

Några som däremot inte verkar bry sig om vädret var ett rådjurpar som gick över vägen i arla morgonstund när jag skjutsade in hustrun till jobbet i arla morgonstund. Igår sprang det en älgko med kalv över vägen.

När vi är inne på djur över vägen hörde jag den nya zebralagen som ställer till det och det sägs att Gud skapade ingen brådskar utan sa vi skulle bara skynda oss på. Hade bocken ingen brådska idag då den stannade upp mitt i vägen och blängde på mig och nog tyckte jag den sa ”blända av till halvljus”

 

Just nu lyssnar jag på naturmorgon och när detta är slut lär ljuset kommit utanför är det frågan skall jag ta på mig regnkläder och ge mig ut eller skall jag stanna kvar inne i stugvärmen och avvakta väderomslag. Gräsmattan är täckt med löv och det lär komma mer löv då fortvarande sitter många kvar fast regnet och blåsten får de att lämna grenarna.

Var sak har sin tid och det är ingen brådska, när vi är inne på tiden så är det i natt som vi skall ändra våra klockor till normal tid.

Av Bengt Bertilsson - 21 oktober 2014 00:15

Fast det kanske inte räknas som skogspromenader då den ibland.

 
Går på kolstigar.

 

Övergår till hästvägar.

 

Ibland t.o.m så att bilar kan köra där får jag stanna upp för att ge mig över gärdsgårdsgrinden  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards