Alla inlägg under juni 2015

Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2015 12:58

Synes dock inte på Haga som visan men likväl på en blomma

 

Visar sig en Amiral

 

Av Bengt Bertilsson - 25 juni 2015 06:15

Den 24 juni 6 månader kvar till julafton kunde jag skörda årets första jordgubbe i min rabatt

 

Ja det är i min blomrabatt som jag nu fann den första röda jordgubben. Mer om min blomrabatt hittar du på denna länk var som växt här inan i år fast dessa bilder är äldre

 

God var det också

 

Det kommer mera också

 

Av Bengt Bertilsson - 24 juni 2015 06:15

Nu som först blommar mina rhododendronen

 


Men var finns pollinerarna

     

Getingar och humlor syns inte till utan det är flugor om får sköta detta

     

Av Bengt Bertilsson - 23 juni 2015 07:15

Fästingen är ett litet leddjur, släkt med kvalster och spindeldjur. Den trivs bäst på skuggiga och fuktiga platser – gärna lövskog med tät undervegetation. Jag bor då troligen i ett område där dessa trivs.

Katta kom och strök sig runt bena och när jag kelade med henne på halsen kände jag en knuta och förstod direkt var det var.


 

Tog bort den och där låg den och sprattlade ett tag sen fick den gå till de sälla jaktmarkerna

Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2015 07:12

Öppna landskap, snart ett minne blott, som för ögat kan se vackert ut med sin blomprakt, men att år ut och år in ser åkermarken växa igen och du kan bara sitta och titta på.

 

Då är det svårt att njuta och veta att om några år kan det vara buskar som börjar ta över p.g.a av ingen brukar åkermarken längre

 

Växtligheten utanför farstutrappan där fortvarande jag kan hålla den under kontroll

 

 

Av Bengt Bertilsson - 21 juni 2015 17:27

Exakt klockan 18.38 i kväll står solen som högst på norra halvklotet i år. Därmed är årets längsta dag kommen. Sen vänder det fast vi kanske inte märker så mycket de första dagarna.

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2015 07:15

Regnskurar och solsken avlöste varandra på midsommaraftonskvällen.


 

Såg jag vattenavdunstningen stiga upp i skogsbrynet och fågelsången förgyllde min omgivning.

Av Bengt Bertilsson - 20 juni 2015 00:15

Midsommarafton blev vädermässigt typiskt svenskt lite sol, lite regn och kylslagit var kunde man förvänta sig.

         

    


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards