Alla inlägg under juli 2021

Av Bengt Bertilsson - 31 juli 2021 06:47

Ibland så ser jag inte skogen för alla träden. Ofta går jag runt Ringsjön, men aldrig har jag sett denna glänta förr som plötsligt belystes när jag kom gående.
 
Så först missade jag den och fick ta ett par steg tillbaka.

 
Så lite av hemmablindhet höll jag på att missa detta ögonblick  

Av Bengt Bertilsson - 30 juli 2021 06:00

Ny kamera och nytt objektiv och ibland så blir focus fel eller så lägger jag sök på fel plats. Egentligen skulle jag bara plocka bort dessa men sen när jag ser så finns det något i bilderna som tilldra mig blicken
   

Av Bengt Bertilsson - 29 juli 2021 06:00

Efter sol kommer regn och med regnet kommer faktiskt bäcköringen tillbaka. Var orolig för att den skulle inte återkomma efter sett hur torrlagd och det var bara gyttja jag såg tidigare i veckan. 
 
Men så fick vi åska och regn i dagar omgångar och då blev det vatten i bäcken på nytt

 

Plötsligt som jag står där hör jag plask och ringar i vattnet. Det visar sig vara små bäcköringar knappt max 10 cm men WOW 
 
Så nu blir det att jaga fototillfällen för att dokumentera dessa 

Av Bengt Bertilsson - 28 juli 2021 06:00

Sicket väder vi har och detta fick vi erfara härom dagen när plöstligt det låg ett träd över vägen. Ingen överraskning för vi boende och skogentreprenören ansåg för flera år sedan att den skulle bort vid en avverkning av övrig skog som skövlade. Men troligen p.g.a visa ville detta så skulle den stå kvar. Även en annan Björk som stod ett 50 tal meter därintill skulle sparas. Av den är det bara en stubbe på ca 7-8 m.  

 

En som var på väg mellan Berghem och Hajom kom upp och knackade på och berättade att det ligger ett träd över vägen. Så jag ringde 112 och berättade vad som hänt. Fick en förfrågan om jag hade motorsåg och kunde såga av detta. Nu har jag förvisso ett motorsåg men jag saknar körkort för motorsåg. Dessutom ligger det på vägen och på privat mark. Om jag skulle skada mig eller orsaka något gäller inga försäkringar. Detta förstod de på 112 och lovade ringa någon som kom och sågade av björken 
         
Någon timme efter jag anmält kom det någon som sågade av trädet som synes 


Av Bengt Bertilsson - 27 juli 2021 06:00

På mina vandringar i skogen kan jag upptäcka både det ena som det andra, men detta var något som inte passar in fick jag se när jag sen tittade efter 
 

När jag tittade lite närmare en spann och en gul plastpåse 
   

Tänkte det är väl någon som är ute och plocka svamp, men nyfiuken som jag är går jag fram och kolla 
 

En spann med golfbollar 

 

I plastpåsen frukt och grönsaker. Vi kan undra lite kanske på hur har dessa hamnat är kvarglömda av någon som packat om sin bil kanske  

Av Bengt Bertilsson - 26 juli 2021 06:00

Supersommaren som vi blivit vana vid ser möjligtvis ut att vara ett minne blott, i alla fall från och med måndagen och så långt SMHI kan se.

   

Det kommer vända från att vi haft 25-30 grader till omkring 20 grader och en hel del regn", säger Albin Torsson, meteorolog på SMHI.

   

Vi behöver regn våra vattendrag är tömda på vatten nu 

 

Av Bengt Bertilsson - 25 juli 2021 07:08

En fantastisk måne har det varit synlig de senaste nätterna och fullmåne inträffade den 24 juli vid kl 4 på morgonen 
I natt som först lyckades jag fotografera den lite gulröda månen lysa precis ovanför trädtopparna är utanför farstutrappan. Bilderna kan se snarlika ut men lägger ut samtliga ändå 

             

Av Bengt Bertilsson - 24 juli 2021 07:05

Inne i skogen där kan jag se både det ena som det andra och får fantasin spela sin roll då ser jag det jag vill se. Om du ser det och låter din fantasi få spelrum så ser du det också  

     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards