Alla inlägg under februari 2015

Av Bengt Bertilsson - 28 februari 2015 06:18

Den metrologiska våren kom för 14 dagar sedan och det har varit plusgrader nu en längre tid kom första bakslaget och det lär inte bli det sista

Temperaturmätaren visade minus 1,8 och klockan visar 6.10 kändes det skönt att sitta inne i stugvärmen och lyssna på naturmorgon, där de befinner sig uppe i Jämtland och det blåser där uppe hördes i etern

Körde in hustrun vid 5-tiden och dimman låg ganska tätt i Viskadalen och sikten var lite mer än vägstolparna avstånd de emellan.

 

Gryningsljuset har kommit och en titt ut skvallrar fortvarande om att dimman finns där och vedhögen jag sågat efter 2 dagar ligger kvar. Tycker ni det var inte mycket sågat på två dagar betyder det inte att gubben stått där i hela tiden utan det blir bara några timmar om dagen då kroppen säger stopp men huvudet säger fortsätt 

Av Bengt Bertilsson - 27 februari 2015 18:49

Årets ved ligger nu på gårdsplanen och väntar på att sågas upp först i lagom stora bitar.

 

Jag lär inte få sysselsättningsproblem den närmaste tiden. Risken är bara kanske att jag kommer att dra timmerstockar även när jag sover då risken är att jag tar med mig jobbet i mina tankar

Fixat motorsåget så det skall klara att såga upp högen lätt. Fick kosta på mig att byta ut kedjesvärdet och ny kedja i år för det som satt på var 2 år gammalt.

 

En kedja kan klara sig länge om man underhåller och fila kedjan rätt och detta hade jag lyckats med men nu var kedjan helt slut och då byter jag även svärdet för då vet jag att det är riktiga förutsättningar att såget fungera bättre. Dessutom så byte jag även tändstift så nu tänder jag och kommer att lägga all energi på att få högen uppsågad.

Av Bengt Bertilsson - 24 februari 2015 17:51

Varit på stor hälsokontroll och kunde åka därifrån fullt frisk detta år fantastiskt. Jag som trodde den var både halte och lytte och skavanker lite här och där gick igen utan anmärkning.


Fick sen brev från överförmyndaren som godkänt min bokförning och redovisning för 2014.


Så jag och hustrun köpte sen Trisslott


Vi vann (hur mycket en hemlighet men vi kunde dubbla vinsten) 

Av Bengt Bertilsson - 23 februari 2015 10:57

Nu finns det ingen återvändo. Vare sig vi vill det eller inte är vintern över och våren är här. I alla fall i de sydligaste delarna av landet och en bra bit upp längs kusterna.

 

Kravet från meteorologerna för att vårens ankomst ska utropas är att dygnsmedeltemperaturen ska vara över noll grader sju dygn i sträck. Och nu har det hänt.

 

– Vi har nu haft det i hela Skåne och Blekinge och vid ett par stationer upp längs kusterna. Det är vår från den första dagen som det blev vårtemperaturer så den meteorologiska våren kom den 15 februari, säger Eva Strandberg, meteorolog på SMHI.

 

Och när våren väl har kommit, så är den här för att stanna. Oavsett vad det blir för väder.

   

– Det kan komma snö och bli riktigt ruskigt. Men är det vår så är det vår.

 

Näst på tur för våren står norra Götaland och södra Svealand där det på ett par platser har det varit dygnsmedeltemperaturer över noll fem dagar i sträck och det finns goda chanser att våren där anländer i veckan.

 

 

Snöblandat regn på fönster och bilrutor.

Fakta: Våren

 

 

Den meteorologiska definitionen av vår är att dygnsmedeltemperaturen ska vara stigande och ligga mellan noll och tio plusgrader.

 

I SMHI:s definition av våren finns också villkoret att starten på våren inte får ske före den 15 februari.

Av Bengt Bertilsson - 20 februari 2015 10:44

Det kommer att saknas 65 000 lärare i framtiden och detta är ingen nyhet men politikerna har bara pratat och någon verkstad har det inte blivit av det. Aliansregeringen satt över 8 år och lyckades bara försämra situationen och framtiden verkar bestå av mera samtal.
Då de samtalar nu om hur staten ska kunna hjälpa till för att ta ansvar för höjda lärarlöner. Detta säger en som tjänar tre gånger mer än en lärare och de sen skall besluta har dubbla lönen av en lärare.  

 

Av Bengt Bertilsson - 19 februari 2015 06:15

Det har gått 14 dagar sedan min bråckoperation skulle jag ta det lite lugnare första vecka och andra kunde jag börja leva lite mer normalt. Körde jag skiten ur mig bokstavligt i måndags och ändalykten talade om i tisdags att nu får du ta me fa. ta det lugnt.
Men det var ju detta jag gjort tyckte jag, fast åldern och orken går inte att jämföra även om erfarenheten ibland går att jämna ut styrkeförhållandet. Så nu har jag ringt och bokat ny undersökning av mina hemorrojder. Fast jag skall inte skylla ifrån mig jag skulle gjort detta ändå.

Var vad det som föranledde detta? Jo sonen/sonhustrun har gått och köpt ett hus och nu ville de ha hjälp av sina respektive föräldrar att flytta och som vanligt så hade det missbedömts hur mycket de samlat på sig alla redan. Var det många lass, många kartonger och lösa prylar att bära och detta tog hela dagen. 

Jag skryter inte med min arbetsinsats för det fanns de som jobbade för två sen att ordspråket som säger att en kvinna jobbar som en hel karl är nedvärderande uttryck, skit samma min kära hustru hon slet i så fall för två både sig själv och för mig.

Av Bengt Bertilsson - 17 februari 2015 13:54

Vad vore fettisdagen utan semlor?

Förstörd skulle kanske många säga. Tittar man i Bondepraktikan är även vissa väderhändelser förknippade med fettisdagen.

Till exempel sägs det i Bondepraktikan att "Är det solsken på fettisdagen, blir det god linväxt." Om detta nu stämmer blir det tyvärr en dålig linväxt i hela landet då molnen dominerar denna fettisdag. Det sägs även att "Om istapparna är långa vid fastlagsnatten blir linet långt."

 

"Om mycket snö driver genom hagarna på fettisdagen, kommer mycket strömming att driva in i skötarna på sommaren." Man kan tolka detta som att om det snöar och blåser under fettisdagen, ger detta mycket strömming till sommaren.

Till sist sägs det att "Om natten mot fastlagstisdagen är stjärnklar, blir potatisskörden god."

Av Bengt Bertilsson - 15 februari 2015 06:15

Har ni fått ett mail som ser ut som nedan då är ni utsatt för ett bedrägeriförsök. Samma gäller att du skulle vara en lojal motagare av nyhetsbrev.
Anmäl detta mail till Konsumenstverket som SPAM och tipstjänst samt även polis men det sista lär inte hjälpa något för dessa har hållt på i många år att skicka mail  
From: Lotto Sverige
Sent: Saturday, February 14, 2015 9:24 AM
To:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Subject: Nytt meddelande från Lotto Sverige

Kära

I kväll är det LOTTOdragning och potten är 147 miljoner kr!
Du är garanterad ett nummer i dragningen och hela 2 veckors LOTTO för endast 2 kr.

Detta eftersom du är lojala mottagare av våra nyhetsbrev under en
längre period - Spela nu!

Dessutom kan du också få dina räkningar betalda de kommande 3 månaderna (värt 50.000 kr)
Tyvärr kan jag bara hålla denna bonus till dig i 24 timmar innan det går
till en annan person.

Klicka här och dra nytta av din bonus inom 24 timmar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards