Alla inlägg under januari 2017

Av Bengt Bertilsson - 31 januari 2017 05:15

Noterat i min vandring i spåren på Kvarnabäcken att den är både grävd som självutsprungen i terrängen

                 

Fann jag en av dess källa uppe vid Stambarsmosse finns det en annan bäcklänk som

 

Vi är uppe i ett ingemansland där stigarna är upptrampade av vilda och tama djur då dessa idag används som ridvägar också gör att det går att hitta de gamla stigarna

 

Geografiskt så befinner du dig i ett område som består både av sankmarker och bergområden med skogspartier helt underbara att gå i då skogen är välsköt  

Av Bengt Bertilsson - 30 januari 2017 05:15

Ovanför Kvarnåsabäcken vattenfall finner du ett speciellt landskap. Bäcksystemet är lika magnifikt att se som fallen nedanför och upptäck den gröna skogen.
Denna kan förvisso vara en synvilla och beror på ljuset fallenhet mellan trädstammarna. Verkar området vara surt fast det är utdikat och troligen fanns här ett odlingslandskap som det planterades gran på råder troligen en hög luftfuktighet då mossan trivs vilket syns tydligt på döda grenar på träden och mossan på marken lyser i en grönnyans

                                       


Av Bengt Bertilsson - 29 januari 2017 12:09

Jag vet det finns de som tycker jag borde skaffa mig någon annan hobby eller umgås med människor och inte gå där ute i naturen och se mina fantasifigurer

 
Eller så vill jag tro att det är något annat jag ser när jag går där ute i skogen och blicken riktas åt alla håll för att upptäcka intressanta saker att fotografera eller bara kanske få ett ögonblicks iakttagelser

 

Är det inte en stor myra som lurar mellan trästammarna

  

Nosen och spröten, lite fantasi har ni väl om ni vill tänka er se detta  

Av Bengt Bertilsson - 28 januari 2017 08:30

Följt bäcken upp genom skogen via en gammal körväg kom jag fram till en mosse

 

Stambarsmosse,

Vandra lite längre fram uppe på en höjd ser jag ett kallhygge och där nedanför finns fler kärrområde till som tillhör källorna till Kvarnåsabäcken området heter Bergaråsen

   

Det finns flera tillflöden till Kvarnåsabäcken som vi återkommer till senare  



Av Bengt Bertilsson - 27 januari 2017 05:15

Har ett flertal gånget visat bilder från vattenfallet i Kvarnåsabäcken, vad jag inte visat är bilder från dess tillflöden ovanför. 

                  

Bilder ovan som under här har tagit vid två olika tillfällen

       

Av Bengt Bertilsson - 25 januari 2017 20:52

Fantasifigurer eller vill jag tro att det är något annat jag ser när jag går där ute i skogen och blicken riktas åt alla håll för att upptäcka intressanta saker att fotografera eller bara kanske få ett ögonblicks iakttagelser

 

På avstånd kan det vara ett skogstroll

 

Likaså en grön björn

 

Eller var är det för ansikte jag ser mellan trädstammarna

 

Allt har sin förklaring kan det vara kul ibland att försöka se något i något annat i bilden

 

Det finns en yrkeskår som lever på att vi skall se något annat i det de skapat

 

 

Av Bengt Bertilsson - 25 januari 2017 11:18

Överallt ser jag dessa numera när jag vandra ute i skogen, fast ibland är det återvändare som jag springer på blir de bara vackrare och vackrare att titta på varje gång jag ger mig tid att stanna upp
Nu i januari borde det vara snö på dessa och senast jag var där låg förvisso ett puderliknande snötäcke, men detta var bara någon dag.
Men mestadels har vädret varit mer vårliknande med plusgrader och dessa glänser som de är tvättade och polerade av dimma och dis som numera tillhör vardagen när jag går där ute i skogen och studera skapelsen vidunder

                 


Av Bengt Bertilsson - 24 januari 2017 05:15

 

Djupfrysta nypon en delikates för vinterfåglar men det sägs att det går att plocka och torka dessa

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards