Alla inlägg under augusti 2017

Av Bengt Bertilsson - 31 augusti 2017 06:00

Skogspromenad och plötsligt så lyser solen likt en strålkastare upp en glänta som fånga min blick

 

Vad det är för svamp låter jag vara osagt men vacker i solskenet tristar jag ändå påstå det kan vara tofsskivling.

  vattendropparna som samlats på svamphatten blänker vem vill plocka dessa.

   

Så jag avstod att förstöra ett naturkonstverk

Svamp · Svamp · Svamp
Av Bengt Bertilsson - 30 augusti 2017 06:00

Äntligen lite vatten i våra små vattendrag och Kvarnbäcken fått liv på nytt kan vi Markbor som vet var den ligger njuta. Skulle du inte veta var denna rinner så finns fler små bäckar i Mark där du kan uppleva samma känsla gäller det bara att vara där när det plötsligt händer solen lyser genom grenverket och skapar bilden åt dig 

            

Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 29 augusti 2017 07:05

Fäfotsodling i alla ära så blir det mycket finare när jag rensat bort ogräset i trädgårdslandet

       

Av Bengt Bertilsson - 28 augusti 2017 07:06

Blomkålssvamp (Sparassis crispa) är en ätlig svamp som växer i tallskog som parasitroten eller stammen på gamla tallar. Svampens fruktkropp består av en mycket liten fot, några få centimeter, och en mångflikig och månggrenad struktur som knappast kan kallas "hatt". Svampens struktur påminner om blomkål eller hjärnvindlingar.

 

Blomkålssvampen kan växa till 20-30 centimeters storlek, men även större exemplar förekommer. Säsong: september-oktober.

 
Närbild av den krusiga fruktkroppen

Den mjälla smaken och lena konsistensen gör blomkålssvampen en utmärkt matsvamp, men svampens månggrenade struktur gör den svår att rensa från insekter som kryper i den och jord som svampen vuxit igenom. Enklast rensas blomkålssvampen genom att låta den ligga i vatten ett tag; ett stänk vinäger får dessutom eventuella inkrupna insekter att krypa ut.

Av Bengt Bertilsson - 25 augusti 2017 05:45


Jag trodde mig hittat en midjestekel då jag ser att mellan bak och midjekroppen finns en insnörning, men sen läste jag det finns över 600 arter och då insåg jag min begränsning att vara vetgirig.

   

Oavsett egentligen byggde träddäck i våras och lagt en rejäl bädd med stenkross material under och nu kryper det fram massor av dessa i springor. Till saken hör också att bakom en kortsidan ligger det kvar sandmaterial under en stentrappa och risken är stor att katten använder sig gruset som toalett

 
De börjar bli lite sanitär olägenhet också då de flyger in i huset också tänker jag först sanera bort gruset i höst

 
Men är det någon som vet om det är någon parasitstekel som kan vara skadlig. Ogärna vill jag påverka ekosystem individer för någon nytta bör de göra

Någon gissning så här långt om inte har jag fått detta tips vem det är som gäst på farstutrappans treass 

Mellinus arvensis


Mellinus arvensis är en stekelart som först beskrevs av Carl von Linné 1758. Mellinus arvensis ingår i släktet Mellinus, och familjen Crabronidae. Arten är reproducerande i Sverige. Wikipedia

 

Av Bengt Bertilsson - 24 augusti 2017 05:45

Mördarsniglar ett gissel för många och vi har varit förskonade för dessa marodörer som härjar vilt hos andra i vårt närområde och med vägarna kryper dessa och vi har bara väntat de skulle komma

 

Nu har vi fångat den första i vår trädgård fast detta är kanske en sanning med modifikation, förra året när vi byte taket dök det upp en och en hittade vi på vår uppfart i våras så vi var förvarnade

 

Men var är det som sitter som medpassagerare där bak

 

Igel har jag fått förslag att det är, någon hävdar singel bajs

Av Bengt Bertilsson - 23 augusti 2017 05:45

Har komposter och därmed egen matjord och gödsel till min trädgårdsodling.

Det tar ca 3 år innan jag tycker mig ha en kompostjord som går att använda och bevis på detta är tydligt

   

Varje år så börjar först våtarv och tistlar växa i kompostlådan, men detta plocka jag bort borta så börjar det växa på nytt och detta har jag inte sått själv utan är självsått

 

Dock så är jag medskyldig något då fröna kommer från det vi i vårt hushåll kastat

   

Då jag detta år funnit gyllenbär eller physalis - kärt barn har inte bara ett namn. Odlas i stora krukor ... Efter 3-4 månaders växt kan man börja skörda sina gyllenbär står det att läsa på webben    

Tomater

   

Troligen prynadspumpa då vi odlade dessa för några år sedan 

Pumpa

 

Av Bengt Bertilsson - 22 augusti 2017 07:45

Kaffe på farsturappan och framför mig nere vid bänken och skogsbryyndet där dansade älvorna i stråkastarljuset fast detta är fantasiebilden jag kanske tyckte mig se 

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards