Alla inlägg under december 2022

Av Bengt Bertilsson - 31 december 2022 16:00

Tiden lider mot sitt slut och det är bara några timmar kvar av detta år 2022 och det har hänt en hel del här på Farstutrappan som trogna följare stått ut med att läsa.

 


Så jag passar på att skriva Gott Nytt År alla redan och tacka för gemenskapen.

För jag/vi tänker inte sitta uppe och vänta på att klockan skall bli 12 och säga Gott Nytt År och det är jobbdag för visa imorgon bitti så vi är överens  

Imorgon är det ett nytt år och om hälsan vill vara med nya blogginlägg om händelse på farstutrappan 

 

 

 

 

 

 

 

Av Bengt Bertilsson - 31 december 2022 09:21

Eller skall detta istället räknas som säsongens första Semla för säsongen brukar börja i nov/dec skiftet, men p.g.a höftoperationen blev det ingen då.

 

Dock i förrgår blev det premiär då de på Hemköp försålde dessa delikatesser  

Mat
Av Bengt Bertilsson - 31 december 2022 06:00

Inget är sig likt eller så är det ändå fast det har förändrats med åren ser det inte likadant ut
 
slutet av dec 2014 Vinterlandskap råder utanför på farstutrappan och det var 15 minusgrader i arla morgonstund och snön ligger vit på marken. Ser jag ut över utsikten framför farstutrappan och kommer ihåg att det var ett kalhygge där. Idag ser det annorlunda ut inget vinterlandskap utan vår i luften och 7 grader varmt 
     

 

Av Bengt Bertilsson - 30 december 2022 10:00

I alla fall så är vädret lite hur som helst. För ena dagen under mellandagarna så är det snö på farstutrappan.

  Dagen efter och sista fredagen detta år så är det vårlikt med regn och 7 plusgrader 
 



Av Bengt Bertilsson - 28 december 2022 10:45

Snön faller och jag med den om jag skulle ge mig ut med kryckor. Så det är bättre jag stannar inne och fotograferar genom fönsterrutan.
 
Men det går att öppna fönstret och dörren ser jag denna utsikt istället

       

Av Bengt Bertilsson - 25 december 2022 16:57

Julen snart över och så även snön, men så länge den fanns där så konstatera jag att veden jag brukar ha liggandes på gräsmattan den värmer många gånger. T,o,m, så många gånger att det inte blev snötäcke där den låg i våras 
 
Juldagen gick i mildhetens tidevarv från några minusgrader till lika många plusgrader. Gräsmattan lyste grönvit som mina tre gamla fotbollsklubbar jag följde förr när det begav sig  

Av Bengt Bertilsson - 24 december 2022 00:15

Alla längtar till julen, åtminstone om de i media får bestämma det. Det går inte att unvika den för de har spelats julvisor hela månaden så det står en upp i halsen. 
 
Politikerna och partierna har tjötat om elpriser hit och dit och ersättningar som inte kommer. Människor har inte råd att köpa julmat och julklappar utan tvingas söka sig till socialen eller kyrkor för att få hjälp. Visa har inte ett hem att komma hem till fast de sjunger om detta hur lyckligt det är att komma hem. 

Men det blir jul ändå och den blir vad man gör den till men ibland så saknar man kanske sin barndoms jular 

Hittade detta på en blogg 
 

Nu är den förbannade julen här
Med lucia i spetsen och annat besvär
All väntan kommer med brådska och jäkt
Men jag tänkte strunta i allt, helt fräckt

När andra stökar med pepparkakshus
Och slabbar med allt som sen blir till ljus
Då ligger jag här och mår bara gott
Att skita i julen har blivit min lott

Doften av saffran och nymald kanel
Familjen som tillsammans spelar ett spel
Då är jag glad att jag slipper va där
Att vara trevlig, på humöret det tär

Och tänk när skinkan så ska griljeras
Köttbullar stekas och snapsen serveras
Då slipper jag oset från julmaten fet
Och kan mysa här i min ensamhet

Släkten samlas enligt god gammal sed
Framför brasan med nyköpt björkeved
Jag som inte har någon annan i livet
Slipper ju allt tjafset och kivet

Tomten kommer med klappar till alla
Julsånger sjungs som alla vill tralla
Falsksång är inte min melodi
Jag är glad att på julen kunna va fri

För tänk när julen sedan är över
Och alla har bränt sina sista klöver
Ni tänker hur kunde det sluta så snart
Det som kändes så underbart

Jag ligger här och bryr mig inte ett skvatt
För mig är det lika vareviga natt
Någon gång kanske jag drömmer mig hem
Från rum tre, säng nummer fem

Av Bengt Bertilsson - 23 december 2022 19:15

Vi har ikväll intagit den första julmaten som tillhör traditionen sedan många år tillbaka nämligen Lutfisk med pepparrotssås och Brysselkål samt potatis från egna odlingen. Till detta Svagdricka från Marks Bryggeri. Så nu är det JUL  

  

Mat

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards