Alla inlägg under oktober 2013

Av Bengt Bertilsson - 31 oktober 2013 06:15

Fler mystiska svampar växer i min trädgård, senaste tillskott i min svampodling är efter att jag googlat
 
Glitterbläcksvampar, ”Coprinus micaceus”.Svampen är oätlig, lukten och smaken är obetydlig dock fångar den vackra färgen och mängden svampar effektivt ögat.
 
Svampen växer från försommaren till hösten och bildar, som bilderna visar
  
oftast i stora tuvor vid stambaser och stubbar av lövträd, på murken lövved eller i feta gräsmattor
 

i stora delar av landet.

Av Bengt Bertilsson - 30 oktober 2013 06:15

En ticka på plommonträdet, skall jag tolka detta som trädet har sett sina bästa dagar.
 
För nog brukar jag se tickor på träd som är lite till åren kommen, murkna och naturen börjar nedbrytningen.
 
När mossan dessutom också växer sig allt tätare på stammen bör jag nog överväga plommonträdet framtid.
 

Av Bengt Bertilsson - 30 oktober 2013 06:00

Jag efterlyste igår vilken svamp jag har på gräsmattan och fick några förslag.

 

Trådskivling Nej googlat men finner ingen svamp som liknar denna.

 

Bläcksvamp med motiveringen ”svart på vitt” och då jag ser resultatet på hur det ser ut efteråt där den växt har det varit ett läskpapper framme och torkat upp bläcket.

Så det är med största sannolikhet

Grå bläcksvamp (Coprinus atramentarius) är egentligen inte giftig, men orsakar en kraftig antabusreaktion tillsammans med alkohol

Av Bengt Bertilsson - 29 oktober 2013 09:08

När facit finns en ”susning i säven” och lite av ”Vargen kommer” Ja det går att vara ironisk efteråt efter att upplevt september stormen 1969, snöstormen 1995. Gudrun 2005 och Per 2007.
Varningarna för denna storm läste jag i mitten av förra veckan och i helgen piskade massmediorna upp en stormbild av värsta slagfält var annalkande skulle drabba hela landet. Radion var med på noterna och avbröt sändningarna på söndagseftermiddagen.
  Stormen drog förvisso in över södra England i söndags och ställde till det med problem och mediorna sände live från stormen både söndag och måndag där folk roade sig med att stå på pirerna och kolla.  När stormen sen drog vidare mot oss ökade varningarna och jag förberedde mig. Likaså samhället, tåg ställdes in samhällsfunktioner stängdes och engagemang ställdes in uppmanades det att folk att vara inne. I och för sig riktiga åtgärder. Var det bara fotbollsmatchen mellan sömmerskorna och mupparna på Borås arena som i våra trakter skulle spelas

  
Lugnet förre stormen med regn hela måndagen, kom det rapporter att södra delen och västkusten märkte av stormen med kraftiga vindbyar. Bilder skickades in till mediorna på människor som nödvändigt måste ut och kolla hur mycket det blåste. Senare kom det rapporter om med nedfällda träd över vägarna och strömavbrott och enl. visa uppgifter 80 000 hushåll utan ström totalt.
Satt jag hemmavid och märkte det regnade och lite vind som fick trädkronorna att böja sig liknade mestadels en vanlig höstdag. SMHI varningar under dagen verkade vara bortblåsta någon annanstans.
Fokusen i sjuhäradsbygden låg mestadels på matchen och de beslöt att spela då den sista varningen vid 18 tiden förutspådde att vid 21 – 22 kommer stormbyar. Vilket skulle visa sig stämma då lite söder ut här hemmavid började strömmen blinka 20,30 och sen kom kraftiga vindbyar i atmosfären som fick trädkronorna att gunga. På marknivå syntes dock inget löven låg där helt stilla, en kvarglömd fotboll vägrade röra på sig.
Vinden mojnade och vid 22 tiden när jag bestämde mig att här är ingen större anledning att sitta och vänta på mer oväder får jag plötsligt se lillkatta sitta på fönsterbleket. Hur sjutton har hon kommit dit. Jag bar ner katterna tidigare och kollade källarytterdörren var stängd då. 
Öppnade farstutappans ytterdörr och där ute sitter också gammelkatta. Ner med dessa på nytt och då ser jag ytterdörren är öppen och förstod jag inte stängt den riktigt så låsmekanismen slagit till.
Dagen efter märks det knapp att det dragit över en storm här hemmavid och det känns som mediorna och SMHI lurat mig på konfekten. Fast å andra sidan skönt det inte blev något av detta.

 

Fasadflaggan blåste förvisso ur sitt väggfäste Men allvarligt talat i vårt informationssamhälle där mediorna verkar kunna piska upp något och sen blir det inte så. Att områden fått känna av stormen hävda annat förstår jag och vi skall inte negligera varningar.
Tror jag det finns som i framtiden negligera varningarna för det berör inte dessa utan det är andra som drabbas. När personer t.o.m resonera som jag hörde på radion en som ringde och frågade att det är en kvällskurs i Halmstad och personen bor i Laholm där vindbyarna och radion påtalade trafikproblem längs E 6:an ändå tänkte åka. Verkade dock boende i vårt närområde stannat hemma då jag inte såg en enda bil köra på byvägen efter mörkret lagt sig har åtminstone vi på landsbygden lärt oss att ta varningarna på allvar.

Av Bengt Bertilsson - 29 oktober 2013 06:15

Hösten har som sagt anlänt med besked över nejden och det mesta smälter in i varandra finns det små detaljer som avviker jag notera där jag sitter på farstutrappan. Fann jag ett annorlunda s.k fyrklöver och chansen att hitta ett riktigt fyrklöver är egentligen inte så stor sägs det. Det finns de som hävda möjligheten kan man räkna i promille.
 

Svampen trivs in på knuten kan jag lugnt påstå fast matnyttig tror jag inte men vacker ändå.
  
Då jag inte vet vilken svamp det är vet jag mer om fyrklöver som är en genetisk missbildning i ett klöverblad (vanligast hos vitklöver, Trifolium repens, och rödklöver, Trifolium pratense) som gör att det bildas ett fyrdelat blad istället för, som normen säger, ett tredelat. Denna missbildning kan vara vanligare inom vissa speciella områden och kan gå i arv till nya klöverplantor.

Fyrklöver är mycket ovanliga och därför anses det enligt gammal tradition bringa lycka att hitta en fyrklöver. I än mer sällsynta fall kan det finnas klöver med fem eller ännu flera blad. Rekordet är 56 blad.

Under försommaren ökar chanserna att hitta fyrklöver, då det bildas fler nya blad under en kortare tid än annars. Denna tillväxtspurt resulterar i att det oftare blir missbildningar i bladen.

Av Bengt Bertilsson - 28 oktober 2013 06:15

Ringblommor blommar som det fortvarande var sommartid första dagen av vintertid.
 
Dessutom inte här hemmavid utan det var norr över från min horisont och dessutom på höjden råder fortvarande en atmosfär av sensommar känsla när jag såg dessa.

Av Bengt Bertilsson - 27 oktober 2013 07:45

I rättan tid jag äntra farstutrappan denna morgon. Tiden går rätt och naturen visar upp sig som den bör en tidig höstmorgon. Regnskurar och vindbyarna runt husknuten får de sista bladen att falla av träden  
Förvisso kan jag tycka hösten nu när löven är borta är grå och trist, går det alltid att hitta nyanser där ute. Fågelkvittret har börjat tillta där ute trotts de flesta flyttat har vinterfåglarna hittat hit istället till fågelautomaten som kom fram tidigt detta är. Har ni tänkt på att nötveckan ger från sig ett kvitter när den tagit ett frö och flyger iväg.  
Ovanför skogsbrynet såg jag se 5 svarta siluetter sväva i vida svänga med utbredda vingar. Det var 5 st korpar som i snålblåsten använde sig av vindfånget.
Så om nu tiden och naturen visar upp sig i sitt rätta element så hör jag på radion att en storm förväntas komma in över oss i morgon och ställa till det. Kan jag bara konstatera hösten är här och allt är normalt.

Av Bengt Bertilsson - 26 oktober 2013 06:15

Dags för årsbokslut av ved eldningen. Fört statistik de senaste åren och troligen så har vi i hushållit blivit lite frusna av oss då konsumtionen ökat för varje år.

2010 installerade jag en ny panna och mellan okt 2010/11 eldade jag upp 18 kubik, 2011/12 ökade vedmängden till 20 kubik och 2012/13 slutade det på 22 kubikmeter.
Nu behöver det förvisso inte vara att vi elda mer för att vi fryser utan det kan bero på att jag tar tillvara på allt jag får tag i vedväg. Kvalitén eller rättare sagt vedenergi som finns i veden varierar med vilket trädslag jag eldar med också. Den som eldar med ved blir varm många gånger om. Först när man är ute i skogen och fäller träden, sedan när träden sågas upp i stycken och klyvs för torkning och slutligen när brasan brinner.

Den ved jag nu eldat upp hade några år på nacken, nämligen år 2010. Träd ska fällas på vintern egentligen när saven gått ur dem och klyvas till ved under våren innan sommarfukten kommer. Men var det Kajsa Varg sa ”Man tager var man haver”
2 stora sälgar blåste ner i slutet på juli månad och kvar stod 3 som med största sannolikhet skulle blåsa ner vid nästa vindpust. Plockade husbonden fram motorsågen. Hade minsta drängen hemma under sommaren och sen kom systersonen på besök så det fanns arbetshästar att köra hem vedklamparna.
Att fälla ett träd är definitivt inget man ska göra om man inte fått lära sig hur man gör. Arbetsmomentet är mycket farligt och kräver stor kunskap och rätt utrustning. Dåliga kunskaper och dåliga motorsågs kunskaper kan vara fullständigt livsfarligt. Ett fallande träd har en krossande kraft något min käre broder med stora kunskaper i skogsvård förmanat mig med all rätt.

Nu kom dock visa s.k Skogsexperter med andra råd säga att sälg knappast är värda besväret att använda som ved. Visst ligger det lite sanning i detta. Lövträd som alla har olika egenskaper och inte minst olika energiinnehåll. Mängden värme man kommer att få ut ur en vedklabbe känns på tyngden - ju tyngre (när den har torkat) ju mer massa och därmed energi. Därför är ek, ask, bok och björk bra träd att elda med medan al, pil och sälg knappast är värda besväret att använda som ved då energiinnehåll mellan t.e.x Bok som lär ha 3000 kWh, Ek 2900 kWh Björk 2820 kWh och Sälg 2500, jämför man detta med Tall 2360, Gran 2320
När man efter slit och släp fått hem veden blev det dags att klyva och detta gick väl lätt med klamparna mellan grenverken men i grenverket gick fibrerna kors och tvärs. Grundprincipen är att raka fibrer är lätta att klyva ibland är de vresiga och svårkluvna fibrer som ger en verklig utmaning vid huggkubben. Min investering i vedklyv blev räddningen

Den som är intresserad av veden kan läsa mer om detta på min nedlagda blogg.  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards