Alla inlägg under april 2015

Av Bengt Bertilsson - 30 april 2015 06:39

Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans blommor smälta ned och dö. Himlen ler i vårens ljusa kvällar, solen kysser liv i skog och sjö. Snart är sommarn här ……

Fast den visar fortvarande lite muskler då temperaturen visade bara 5 + i arla morgonstund och en orange sol syntes över Viskadalens dalgång och när jag väl var hemmavid på nytt tittade den upp i skogshorisonten för troligen sisa gången denna morgon.

 

Då den lär få det tufft i dag då det förväntas både kyla och regn som lär dämpa på firandet på gott och ont. De som skall stå och se en brasa lär både ha användning för long cool song och regnställ samtidigt lär polisen få det lite lugnare då fyllan ute i parken lär få ställas in på grund av blötta.

Av Bengt Bertilsson - 29 april 2015 06:00

Eller skall vi se det som ett normaltillstånd och vi hade extremvärme förra året då jag uppmätte 21 plus.

   

I år visar temperatur mätaren 10 - 12 + och bokträden har en lite svag nyans på musöron till blad.

 

Plommonträdet visar inga tecken på att visa något

   

Äppelträdet ser jag små gröna blad

   

Vinbärsbusken ser grön ut men inte lika mycket

 

Vyn framför farstutrappan vid solnedgång

 

Tycker jag dock det ser vårlikt ut när kvällsolen går ner över trädgården.

 

Får vi passa oss på morgon och vi är ute på hal is


Tittar jag i min backspegel så hade modernatur satt fart rejält och körsbärsträd, äppelträd och bokträdet börjat slå ut men i år så ser det lite annorlunda ut.

Av Bengt Bertilsson - 28 april 2015 00:15

Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Detta citat är passligt fast vi förknippa det främst till Hasse Alfredsons monolog från pastor Jansson Ringaren. Om pastor Jansson inte var så religiös av sig och han hade svårt med budskapen i sina predikningar. Är vi satta är på jorden att ta tillvara på skapelsen och se till att skapa liv på den.

   

Såningstid och vi rusar till våra butikers fröhyllor och möts av färggranna förpackningar och vi får en inblick hur vackra blommor och fina grönsaker vi kan få sen i våra trädgårdsland.

   

När vi kommer vi hem med fröpåsen som kan variera efter fröfirma verkar flertalet nu vara ca 14 * 9 cm

 

Innehållet det får vi leta efter och syns knappt i botten på påsen,

 

Hällde jag upp det på en sked för att kolla såg jag det fanns inte 40 närmare 30.



Varför skall påsen vara så stor och innehållet så lite.

Jo påsarna säljs till 4 olika länder och då skall innehållet deklareras på 4 olika språk

 

Priset då för dessa 26 kr i boa, priserna kan variera från olika butiker. men det måste vara en luktrativ marknad för fröförsäljarna

Av Bengt Bertilsson - 27 april 2015 09:17

Återigen en titt i backspegeln visar det sig att vädret den 27 april är likadant som 2013 när jag tittade ut på farstutrappan

 

Tror ni mig inte kolla länken tyvärr inga övriga uppgifter om temperatur var det +-0 i dag och inatt lyste en halvmåne i öster hade jag en förannning att det skulle bli en kall natt då vi hade en klar himmel med insläpp av kall luft 

Fast skulle jag lita på SMHI utsago i slutet av förra veckan skulle det vara skitväder idag och regnväder och tillråga på detta bilen skulle in på verkstad och bomsarna fixade. Blev det en cykeltur från Kinna i arla morgonstund och retur i eftermiddag och kanske blir det bra med både det ena som det andra för nu ser jag att dimman lättar och solen börjar lysa och nu idag skriver SMHI att det bli solsken och upp mot 10+ i eftermiddag

Av Bengt Bertilsson - 27 april 2015 06:15

Maskrosor eller skall jag tolka detta som några miljöpartister som dök upp i min trädgård

 

Maskrosor är vackra men inte när de växer på gräsmattan då de spridder sig som ogäs och bredder ut sig, skulle det dyka upp en miljöpartist på gräsmattan istället så tänker jag inte köra bort hen

 

Nu fick jag se dessa ute på frilandet där de brukar få växa ostört åtminstone tills jag tar fram grästrimmern och slår vildtomten. Finns det en sak gemensamt fast det är lite långsynt kanske för när maskrosen fröar av sig och miljöpartisterna får vara med i besluten blir det  blir det ogräsbetonat


Av Bengt Bertilsson - 26 april 2015 06:15

Smultronblomning den 25 april och jag jublade för mig själv att detta måste vara tidigt.

 

Men ordspråket att man inte skall ropa hej förrän man är över besannades när jag kollade att det samma fann jag förra året också.

Av Bengt Bertilsson - 26 april 2015 00:15

Vårsådden avklarad innan förste maj, inte rekord för jag tror det var samma tid förra året också. 

 

Morötter, rädisor, dill, sallad, gurka, 3 sorters lökar och tagetes samt potatis är sått och satt i jorden ute i trädgården och sen på med fiberduk

Sen får jag hoppas att vädergudarna gör sitt med att de vattnar och låter solen skina i lagom ransoner så kan jag skörda framledes   

Av Bengt Bertilsson - 25 april 2015 05:15

Kommer osökt att tänka på visan om "Tulpaner från Amsterdam" för det sägs det är därifrån de flesta tulpanlökarna kommer ifrån. Det sägs också att en gång i tiden användes tulpanlökar som en valuta och det slutade till slut med en finansbubbla  

Dessa har vuxit här i många år, ja så många år som jag kan minnas faktiskt är det allt sig likt år in år ut

 

Fast tidevarv kommer och tidevarv går så ser det likadant ut i princip år ut och år in.

 

Påskliljorna slog ut för ett tag sedan och nu så börjar tulpanerna att blomma och det är nästan exakt på dagen i år som de gör detta

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards