Alla inlägg under maj 2013

Av Bengt Bertilsson - 31 maj 2013 06:15

Räkna med en god vinbärsskörden detta år. För någon vecka sedan stod vinbärsbuskarna i blom

 

Nu när jag kollade så har det blivit bärklassar så det lär bli vinbärsplockning och saftkokning även detta år.

Av Bengt Bertilsson - 31 maj 2013 06:15

Tror mer och mer på att tiden som skräddaren tog semester varade lite längre än mellan Hägg och syren. Tror han även tog semester tills syren blommat över. Särskilt nu när det är njutbart väder och syren står där i full blom tog han tillfället i akt och njöt.

 

Dessutom nu också när jag kan höra Göken där ute där jag sitter på farstutrappan ja då förstår jag vilken kostymen som skall bli klar. Det är skapelsens kostym som växer fram

 

Har jag nog fått en s.k katt ibland hermelinerna en syrenliknande buske med en blomma som påminner om syren, men har inte samma blomomfång eller doft.

 

Av Bengt Bertilsson - 30 maj 2013 06:30

Somliga säger att det är en myt. Att spindlar skulle vara ett levande bevis på att man bor i ett friskt hus som inte har några mögelangrepp. Är det nog mer så att spindelarter trivs i olika miljöer. Fast skulle dessa dyka upp inne så skulle jag bli orolig. Om det nu är så att jag sett rätt skall detta vara en källarspindel eller grottspindel

 

Sägs vara en ovanlig spindel för den är ganska kinkig när det gäller bostad.

 

Den vill förstås har tak över huvudet.

 

Men samtidigt fuktigt, vilket det är sällan inomhus.

 

Dessutom ljusskygg och vill helst ha mörker dygnet runt.

 

Därför är det vanligast att de finns i jordkällare eller som jag fann dessa i min vattenbrunn. Nu är det långt ner till vatten då det är en djupborrad brunn jag har. Finns där ett utrymme på ca 2 m som kryputrymme där trivs dessa verkar det som då jag fann tre st totalt.

 

Lurade ut en utanför brunnen vilket den inte trivdes med
 

 Utan vill upp och ner i brunnen på nytt.

     

Finns ett luftintag så andra insekter kan komma in och bli byte, bland annat en snäcka fanns där, samt några myror.

Av Bengt Bertilsson - 29 maj 2013 08:00

Det finns en rad olika sätt på vilka olika insekter reproducerar sig och de blygs inte där de ligger på fiberduken.

Till synes orörliga ser man deras antenner vibrerar


Troligen har honan gjort ett ryck och hannen hamnat på rygg sitter de så hårt fast i varandra och hannen försöker resa sig syns på stödbenet hållning
 

Av Bengt Bertilsson - 29 maj 2013 08:00

Det finns en rad olika sätt på vilka olika insekter reproducerar sig. Är detta ett där det gäller att hålla sig fast och hänga med.

Försök om ni kan. Troligen har honan gjort ett ryck och hannen hamnat på rygg sitter de så hårt fast i varandra att honan kan släpa hanen efter sig utan att hannen lämna sin position.

.

Av Bengt Bertilsson - 29 maj 2013 06:45

Min första gissning var att dessa var en tordyvel har jag nu fått vetskap om att det är en noshornbagge istället.


Det visar sig att alla live filmer som finns inlagda på denna blogg inte lyckats konventeras finns denna film att se på
YouTube 
Är du intresserad att läsa mer om mina iaktagelse om noshornsbaggar kan via denna länk som jag i efterhand lagt in mina inlägg som jag hittade vid en sökning på bloggen 


 

Jag håller fortvarande inte med FN:s livsmedelsorgan säger i en ny rapport att vi borde äta mer insekter med argumentet att insekter är mer miljövänligt än vanligt kött och ibland även nyttigare.

Av Bengt Bertilsson - 29 maj 2013 06:45

Ibland är jag ute och cykla i mina iakttagelser ute i naturen och som tur har jag de som rätta mig och mitt fynd blev kanske mer intressant när jag tänker efter.

 

Följande blogginlägg är rättade

Tordyvelslarver. Live

Tordyvelslarver

    

Noshornsbaggen (Oryctes nasicornis) är en art skalbaggar som är ganska vanliga i södra och mellersta Sverige. Arten tillhör underfamiljen noshornsbaggar. De är brunglänsade och ca 25-43 mm långa. Hanen har ett hornliknande utskott på huvudet och honan har en knöl. Larven kan bli upp till 10 cm lång och lever i sågspånshögar, komposter och drivbänkar

Den fullbildade noshornsbaggen är omisskännlig. Hanen blir upp mot 4 cm lång, har ett långt böjt huvudhorn som påminner om noshörningars horn. Honan är nästan lika stor men i stället för ett horn har hon en knöl.

Larven av noshornsbaggen, Oryctes nasicornis, har ursprungligen sannolikt varit trädlevande, men för ett par hundra år sedan fick den utmärkta utvecklingsmöjligheter i sågspånshögar vid sågverk.

Sågspånshögarna blev sedan alltmer sällsynta varför arten fick ändra sina levnadsförhållanden. Numer förekommer de främst i gödselstackar och lövkomposter, där de kan finnas i stor mängd.

Den fullbildade skalbaggen kan påträffas under en stor del av året men den kan vara svår att upptäcka eftersom den främst är nattaktiv. Svärmningen sker under veckorna runt midsommar, och honorna lägger cirka 40 ägg.

Larvutvecklingen tar 3-5 år. Den fullvuxna larven blir ungefär 10 cm lång, och förpuppningen sker i en stor kokong.

Noshornsbaggarna har hos oss blivit allt vanligare i senare tid, och finns utbredd från Skåne till Norrbotten.

Av Bengt Bertilsson - 28 maj 2013 20:00

Flower power är ett slagord som användes av hippies på 1970-talet och symboliserar deras kärleks- och icke-våldsideologi. Kanske är det de som var med i hippie rörelsen som känner sig hemma i lilla San Francisco skapat denna sköna plats intill Viskan vatten.

    
Men en vacker plantering och blickfånget kan lätt bli något annat om du som fotograf inte ser upp var som finns i bakgrunden

       

Det lär vara en tjänsteman på kommunkontoret som går runt omkring i centrum och kontrollera skyltfloran som finns i Borås som inte har tillstånd eller är störande har han inte hittat detta byggföretag som passligt satt sin reklamskylt i blickfånget.

 

Tror jag lyckades til slut att få en ganska bra bild över Flower Power

  

Med lite retuschering blev det mycket trevligare och vi ser Flower power som symboliserar deras kärleks- och icke-våldsideologi istället.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards