Alla inlägg under juni 2023

Av Bengt Bertilsson - 30 juni 2023 05:00

Tistel växterna verkar bli talrika denna sommar tycker jag mig noterat utmed landsvägen. 

     
Tistelsläktet (Cirsium) är ett växtsläkte som ingår i familjen korgblommiga växter. Tistelsläktets arter är två- eller fleråriga med rak stjälk, blommorna kan vara både en- och tvåkönade. Kännetecknas av skyddande taggar på blad, stam och blomma. Tisteln är Skottlands nationalblomma,

Av Bengt Bertilsson - 29 juni 2023 05:45

Ja det är skillnad på detta när vi googla och detta är potatis som blommar, men det är väl likt väl potatisblomma då det är blommor på potatisplantan

     

Jag har fått lära mig att potatis kan börja skördas efter blomningen. För en drygt en vecka sedan blev jag sugen på färskpotatis och bestämde mig för att kolla om det ändå inte

Av Bengt Bertilsson - 29 juni 2023 05:30

Eller är det jag som måste göra en pudel. 
 
Men detta är väl bara min fantasi 

Av Bengt Bertilsson - 28 juni 2023 07:45

Dimman låg tätt framför mig när jag såg ner över skogsbrynet 
   

Efter en timme började den lätta i takt med att solen steg upp på himmeln 

   

vid halv 8 - tiden hade den lättat när jag tittar ut genom fönstret

 

Men vad är det som syntes på ett av fotona i nederkant mitt på fotot två streck tvärs över i tomma luften

 

Smuts på linsen eller kamerahuset? Nej 
Visade sig vara en spindeltråd som glimmade i solskenet och fastnade på fotot och då skall vi tänka på att det är nog 7 m framför mig som det hänger mellan buskarna 


Av Bengt Bertilsson - 27 juni 2023 05:45

Äntligen veden 2023 är avklarad. Sågad, klyvd, uppkörd på vedbacken och det är plötsligt tomt framför terassen och vi fick utsikt ner till vägen. Det var bra tajmat också, dels på grund av att min kropp klara inte att köra veden upp till vedbacken själv så var det bestämt att den får ligga där till sommaren och torka till hjälp anländer. I princip uppehåll i två månader så hotade SMHI med åska skyfall då händer det.  

Allt hade sin början 
   
Så det är skönt att se den ligger på vedbacken nu 
 
Nu bör det finns tre års ved liggandes på vedbacken och dess äldre ved eldaren blir dess mer ligger det på lager sägs det. 

Ved
Av Bengt Bertilsson - 27 juni 2023 05:30

Dessa städslade drängar de kunde verkligen jobba. Varsin skottkärra och de lastade efter egen förmåga körde de upp och ner och farfar fick verkligen jobba med att stappla veden.
Dagens vedhög den var lika stor som gårdagens 8 kubik men den sjönk för varje timme och det var dricka paus, fika paus och glasspaus då och då och plötsligt så var det bara varsin vedpinne kvar   

 
Så den plats som veden nu ligger stapplad på var lika stor plats som den ved som kördes till vedboden för att elda säsongen 2023/2024 
 

Så räknar jag rätt så den ved som ligger där till höger det är veden 2024/2025 och den ved som kördes upp bör vara den som skall eldas 2025/2026 

Ved
Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2023 05:45

Nya drängar städslade på det stora godset under helgen när tre barnbarn ställde upp och hjälper farfar att få upp veden till vedbacken där den skall ligga några år för att torka och ge värme om kanske 2 eller 3 år.
Under förmiddagen så blev det ca 8 kubikmeter ved uppkörd. Sen var farfar ganska mör på att lava veden och även barnbarnen behövde ta det lugnt också.   

 


Nu var barnbarnen inte ensamma med att plocka och köra då en av deras kusiner också var städslad så om högen på vedbacken ökade så minskade vedhögen på gräsmattan där den legat nu ett par månader på att bli uppkörd.

 

Så efter ca 3 timmar körning så fick det räcka för dagen, måste spara lite jobb till i morgon också. Det har varit fackliga förhandlingar om arbetsvillkor också. Efter dessa så var parterna överens och alla insåg att det lönar sig att hjälpa till.   


Ved
Av Bengt Bertilsson - 26 juni 2023 05:30

Dessa är i skrivande stund sällsynta här intill farstutrappan. Jag glömmer inte åren när jag plockade hundratal ja tusental t,o,m, under sommaren. Därför så blir man lite exalterad  när denna kom och kröp framför mina fötter

     

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards