Alla inlägg under oktober 2021

Av Bengt Bertilsson - 31 oktober 2021 06:00

Jolstern är allra lättast att identifiera vintertid eftersom dess fröställningar hänger kvar som ulliga små bollar i trädet.
Fakta om Jolster, jolsterpil(Salix pentandra) en 2–7 m hög buske eller ett träd i familjen videväxter. Jolster har rödgrå grenar och grå, finsprickig bark och gles krona. Bladen är smala, äggrunda, spetsiga och fint sågade och är som unga lite klibbiga och avger en angenäm doft. Ståndarantalet avviker från övriga salixväxter och är fem till antalet. Fröna mognar sent och har extremt gott om hår, därav har arten utnyttjats som ersättning för bomull. Arten trivs bäst på våta eller fuktiga marker och vid stränder, vanligast i norra Sverige.

 

          

Av Bengt Bertilsson - 30 oktober 2021 12:41

I natt slog brevlådesabotören till på nytt. Andra gången detta år som vår brevlåda blivit sprängd
 
Kan detta bero på vad jag skriver på Facebook på Nyheter och Bulletiner som vill tala om att vi vet var du bor. Kanske vill Hen visa att jag vet var du bor sluta. De spränger vår låda men grannens rör de inte så det är noga uträknat. ATT NÅGON OGILLAR OSS
 
Sambandet går inte att blunda för då nämligen förra gången skrev jag på Lokala Nyheter i Mark och fick hotelse från gruppmedlemmar som ogillade det jag skrev i nyhetsväg. Administratör tackade med att jag jobbar upp intresset för gruppen med flera tusentals nya medlemmar ansåg det var bäst jag lämnade gruppen och stängde dörren.
 
När Marknyheter sen ville jag skulle fortsätta där i stället gick det bara någon månad sen började gruppmedlemmar kommenterade och ifrågasätta likvärdiga lokala politiska nyheter från mig på samma sätt. Kanske för att de hade åsikter som ifrågasatte mina nyhetsintressen och i visa delar av medlemmarna återfanns i den tidigare gruppen också.
 
Då startade jag en egen grupp Nyheter och Bulletiner och nu när denna börjat växa så känns det som förra gången. Det fria ordet om politiska händelse som har med Marks kommun ogillas av någon som vet var jag bor.

Troligen tycker Hen att detta är roligt att slänga en större smällare i brevlådan och sen snabbt försvinna från platsen, Finns däckspår som tyder på detta

Av Bengt Bertilsson - 30 oktober 2021 06:00

Skumbad som lockar kanske den som gillar frisk bäckvatten med naturliga bubblor som vattnet piskar upp nedanför fallet  
       

Av Bengt Bertilsson - 29 oktober 2021 06:00

Eller är det så ila att det beror på felinställning igen, oavsett betrktaren kanske inte hade noterat detta om jag inte sagt något men ISO är galet 

     

Av Bengt Bertilsson - 28 oktober 2021 06:00

Höstlöven lyser gula och fina och ett försök att fånga det på foto 1/100 sek. f/9 135 mm ISO 160 

 

Men resulatatet sedvanligt inte bra, inga klara färger fick jag fram så det blev ett M-läge 1/250 sek. f/14 135 mm ICO 2500

   
Jag ger upp 

Av Bengt Bertilsson - 27 oktober 2021 06:00

Men det är inte denna väg som de kommer utan här får de inte gå fram.

 

Dessutom så tvingas de gå en annan väg då en av grannarna vägrade upplåta sin igenväxta åker till att gå fram däröver

 

Fiber är på gång här hemmavid, men frågan är när de kommer för det har varit många turer kring detta.

 

Men nu verkar det bli ett faktum och då blir vi 30 000 kr fattigare

 

Av Bengt Bertilsson - 26 oktober 2021 06:00

Auto-läge 

 
1/80 sek. f/4.5 47.5 mm ISO 320 

Sen detta då med M-läge 
 
1/640 sek. f/6.3 47.5 mm ISO 3200 Nu har jag ändrat slutaren 0ch en nolla mer men för ögat i display såg jag inte skillnanden mot de jag tog i A-läget. Kan förståss bero på synfel kanske

 
Skruvade på nytt och gick lite närmare med hjälp av objektivet 1/250 sek. f/5.6 77.5 mm ISO 200 då märks det nyanserna tydligt. Men vad som sker har jag svårt att förstå 
 
Skruva på nytt 1/400 sek. f/4.5 60 mm ISO 200. Tycker jag nog att A-läget blir bäst för detta med M-läge skapar bara problem i huvudet 
 
 

Av Bengt Bertilsson - 25 oktober 2021 06:00

Tror jag skall hålla mig till auto-läge på kameran för det blir inte bra med M-läge fast jag i min display tycker det ser bra och inställningarna verkar vara synkroniserade, blir det inte bra. När jag nu lyckades fotografera ett X antal foton på utsikten från farstutrappan blev det kanske enformigt med likartade foto.
Tänkte jag sätter lite piff på dessa via filter som finns i datorn. Men egentligen blir det ingen piff då det liknar mer att jag blivit färgblid eller så ser jag allt i grått 
                 

Vän av ordning föreslår nog photoshop och lightroom. Dessa kostar även om det finns gratis varianter som jag aldrig begripit mig på och datorn hänger sig allt som ofta också så de åkte ut, Sen föreslår många att köpa ett abonnemang men fungerade inte de andra så tror jag inte jag skall slänga ut pengar. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards