Alla inlägg under maj 2023

Av Bengt Bertilsson - 31 maj 2023 06:00

Jag sår och plantera och sen låter jag herren sköta resten.

   
Det växer fast det inte regnat och detta fick jag rensa själv.
               
Men vi behöver regn och sol för annars lär det bli att börja bära vatten och vattna 

Av Bengt Bertilsson - 30 maj 2023 06:15

Inget är sig likt och med åren så förändrat naturen och det vi såg för 10 år sedan ser helt annorlunda ut idag och detta är ett försök att jämföra. 

 

2013 så finns det ett inlägg i bloggen och då var det ett kalhygge som knappt det ens fanns några buskar 

 

2023

 

2013 och ett foto som idag är svårt att upprepa p,g,a, växtlighet

 

2023 staketet är borta men syrenerna har växt ihop utsikten, likaså är björken borta kvar finns en halv trädstam 

 




Natur · Skog
Av Bengt Bertilsson - 30 maj 2023 06:00

Ett spindelnät brukar glimma i morgondagg men ibland så finns det andra anledningar som gör att det glimmar
 
Det som glimmar i nätet ser ut att vara maskros frön som fastnat men inga insekter eller spindel syntes till 

Av Bengt Bertilsson - 29 maj 2023 06:00

En gäst som brukar dyka upp lite då och då i vår trädgård och flera gånger lyckats dokumentera dessa besök 

 

denna dök upp här i veckan

 

Som försökte lyfta men var lite tiúng i baken kanske för den hade svårt att lyfta 

 

Två filmer kanske du sett innan då jag lagt ut dessa på min Facebooks sida Film 1 Film 2 
Dessutom så hittade jag detta inlägg från den 25 maj 2015 

Av Bengt Bertilsson - 28 maj 2023 05:15

Vi har haft två omgångar nu dimmiga morgna och detta sett från köksfönstret när väderomslag mellan två högtryck påverka temperaturen som sjunker nattetid och det bildas dimma i skogsbrynet som solen skall dunsta bort 

       

Av Bengt Bertilsson - 27 maj 2023 06:00

Om det är av en ren händelse eller det är lite av fantasien som spelar in men nog finns det lite likheter, fast det är kanske mer likt en valross utan betar i Kinna vid eftertanke. Inget fel på stenen gäller att se den i rätt vinkel så är den häftig  

           

Av Bengt Bertilsson - 26 maj 2023 05:45

Nu dyker de upp allt oftare i min närhet och ibland kan man undra hur kommer de dit för denna fann jag i källarnedgången, men årligen så brukar det bli ett stort antal just här ändå.
 

Av Bengt Bertilsson - 26 maj 2023 05:45

Mystiskt föremål i vårsolen som tilldrog mitt intresse när jag gick detta förbi. Vårblomma av annorlunda slaget Prickigt med svartaktiga kulor som grodägg fast dessa ligger på land därav helt osannolikt 

 

Inte ens i fantasin kunde jag lista ut vad det var förrän jag gick närmare och såg var det vara 

  Frigolit 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards