Alla inlägg den 10 maj 2023

Av Bengt Bertilsson - 10 maj 2023 06:00

Vedspegelbock är en skalbagge i familjen långhorningar. En hyresgäst som flyttat in i mitt pannrum.
 
Den är inget skadedjur som gör någon åverkan på konstruktion eller virke i hus då den enbart lever under barken på virket.

   
Brukar ibland se spåren av dessa då det ligger ibland ett fint rödaktigt mjöldamm på golvet eller på vedträd. Men jag har inte sett den skyldige 

   
Men så skulle jag ta fram en liten vattenkanna som stod lite undanstoppad och i denna får jag se ett antal döda insekter som visar sig vara Vedspegelbock enligt min sökning på webben 

 

 

Vedspegelbocken blir 6–18 millimeter lång, hanen är metalliskt blå och honan röd-orange, båda med röd halssköld. …

Av Bengt Bertilsson - 10 maj 2023 05:45

Nu finns det mycket annat som hänt/händer på vägen upp mot Nycklaberget och Galgberget. När du gått serpentinvägen upp viker du åt vänster och möts av en vacker utsikt söder över och rakt framför dig så slingrar sig en stig upp mot Galgberget. Där de röjt bort småträd främst, men ett och annat större träd också.
Så njut av att följa med upp och när det kommer att grönska så lär det bli ännu vackrare. Tag gärna med dig en fika och en filt för där finns idag inga bord eller bänkar. Väl där uppe kan du läsa upp dess historia eller via denna länk     

 

                                   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards