Alla inlägg under december 2018

Av Bengt Bertilsson - 31 december 2018 06:00

Att bara gå ut i skogen och vandra längs skogsvägar stigar är fantastiskt. Tystnaden är ibland slående, likaväl som det plötsligt kan var ett inferno av liv, beroende vilken årstid det är. Sen kan det vara olika väder som spelar in och vilka upplevelse man får.
Ni bloggföljare har hängt med på mina utflykter som jag hoppas ni också tyckt varit trevliga att se/läsa om vad jag fått uppleva. Främst så är det i min närmiljö och jag har försökt visa årets olika skiftningar samtidigt som det också blivit nya upptäckter för mig och för dig. Ni får gärna kommentera vad ni tycker också. 
         

Nu är som sagt året slut, men det finns lager av upplevelse och bilder från december månad som först i början av kommande året får plats på bloggen
Så tycker ni om min blogg, välkommmen att följa med på ett nytt år på Farstutrappan 


GOTT NYTT ÅR

Av Bengt Bertilsson - 30 december 2018 06:30

Fascinerande vilken naturens egna sprängkraft har eller har mänskliga krafter varit framme här också 

     

Av Bengt Bertilsson - 30 december 2018 06:00

Sitter ingen gubbe på en stubbbe men det ser nästan ut som herr Kantarell detta var min tanke som först dök upp i hjärnkontoret när jag fick se denna lilla gula fläck ute i skogen på avstånd 

           

Stinkmussling
Hatten är 2-8 cm, mer eller mindre fläktvingsformad, platt-konvex, tydligt hårig, ibland med en vitaktig beläggning, ljust orange, bleknar till gulaktigt orange, kanterna är rullade som unga. Skivorna är täta, ljusa till blekt orange. Stammen avsaknas eller är dåligt utvecklad i sidled. Köttet är ljust orange och mjukt. Smaken är mild eller otäck, lukten stark och otäck. Svampen växer på döda träd och stubbar.

OBS ej matsvamp 



Av Bengt Bertilsson - 29 december 2018 06:00

Det finns de som tror vi får en vargavinter men än så verkar inte någon vargavinter vara på gång, men den vakar över oss där ute i skogen 

 

För nog är det vargen som syns eller så påminner den om vargen i Bamse tycker jag men jag har ibland vilda fantasier för mig 

 


Skog · Svamp
Av Bengt Bertilsson - 28 december 2018 06:00

De båda Ringsjöarna har fascinerat mig och dess mer jag vandra där uppe så finner jag nya synvinklar jag bara sett på avstånd men aldrig nära. Detta foto togs i somrars och mer från detta besök hittar du här. Tvärs över där jag stod och såg ut över sjön finns ett klippblock som det finns liknande på många andra platser här omkring i trakten som spår av istiden som skapade ett klipplandskap med branta klippa där berget ligger i skivor på varandra. Väcks det en nyfikenhet i mig att hit måste jag gå och se hur ser det ut på andra sidan. 

 

Ett klipplandskap som förvisso inte är unikt i trakten då detta finns dela både här och där i området påmindes jag av istiden satt sina spår här i bygden. 


         

Klipphyllor som får en att fantisera om att här kan djur och fåglar sitta och titta ut mot sjön. Facineras av berghällar ligger lager på lager på varandra som det skulle bara vara att plocka ut ett efter ett och detta har också gjorts då jag återfinner ofta dessa stora berghällar som tak på jordkällorna 

           

Dessa klipphyllor som är bevuxna och denna magnifika utsikt bör vara utmärkta platser att sitta och skåda fågellivet och kanske finns det fisk nedanför finns det anledning att söka sig dit fler gånger, detta besöket var 3: advent 2018  


Av Bengt Bertilsson - 27 december 2018 06:00

Någon större risk för att ringsjön töms kanske är lite överdrift, men jag har alltid undrat var deras utlopp finns och finns det flera utlopp då det är två sjöar. Ser jag på kartor så finns det faktiskt två utlopp på en av tre kartor jag kollat.  

     

Så jag beslöt mig följa Ringsjöns utlopp en dag i december när det kommit lite snö. Bäckfåran är inte bred och det går lätt att hoppa över den för att saxa sig fram genom terängen.    

           

Försökte lokaliser mig hela tiden genom skogen förväntade jag mig att komma fram där bäcken korsar den skogsväg som kördes sönder för några år sedan. Idag rinner vattnet fritt över vägen utan någon direkt vattenfåra

       

Bäcken fortsätter genom en granskog 

               

Ser vi på kartan i mitten så finns där två utlopp från sjöarna och det finns två bäckar som möts. Bäcken fortsätter sen söder ut och rinner ut i Ringebäcken ett par hundra meter lägre ner.
Om nu det andra diket eller bäcken är det andra utloppet från v Ringsjön så börjar jag vandra uppåt. Denna är är mindre och ibland så var den svår att finna. Plötsligt så hittar jag bara en vattensamling och sen finns det inget synbart tillflödde. 

     

       

 

Så frågan är fanns det två bäckar runt 1900 talet början så har utloppet försvunnit från den västra sjön. Eller så undersökte inte kartritaren på mitten kartan att undersöka bäckarna utan bara ritade in en bäck från den också.
Så det blev att vandra genom skogen upp mot V Ringsjön där isen låg frusen över sjön

       


Av Bengt Bertilsson - 26 december 2018 06:00

Ringsjöarna är två små sjöar som du som bloggläsare kunnat läsa om och se bilder från förr. Vid senaste besöket där uppe upptäcker jag något unikt som jag aldrig sett förr. 

 

Ringsjön töms vattenståndet är så högt att det skapas ett utflöde från ena sjön 

   

Boende här i min omgivning har berätttat att det vandra förr upp ål till Ringsjön och visst kan detta vara troligt då bäcken fortsätter nedåt och slutligen 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards