Alla inlägg under juli 2023

Av Bengt Bertilsson - 31 juli 2023 06:00

Nu kan markbor och besökare sitta som panelhöns på ribborna och vänta på tåget eller bara sitta och njuta av utsikten på ribbänkarna på baksidan av resecentrum eller skall vi se platsen som framsidan av resecentrum beroende varifrån vi ser platsen och vi kommer till eller går från resecentrum. 


Resecentrum hann inte invigas förrän de vandaliserades och det har gått flera månader innan någon tog tag i detta och reparerade dessa

       

Men nu kan vi konstatera att dessa är lagade

 
 

Av Bengt Bertilsson - 31 juli 2023 05:30

Sent omsider så blev det premiär att ta upp våra egna nypotatisar. Fast de är egentligen självodlade då jag inte satt några potatisar i jordgubbslandet. Det är andra året som det kommit upp potatisar och de har övervintrat i pallkragen då jag odlade potatisar i dessa förra året. Så när jag rensade jordgubbslandet så fanns där potatisplantor också 

   

Nu var det inga mängder men detta räcker gott och väl till oss två till en måltid

 

Så söndagsmiddag med färskpotatis och matjessill med egenodlad gräslök, så hittade vi lite melon också i kylen  

 


 

Av Bengt Bertilsson - 30 juli 2023 05:30

Äldre skrifter kan vara svåra att läsa och skylten till Ännagården är kanske passlig då den visa vägen till den äldsta fastighet i Kinna som finns på den plats där den alltid funnits. Men frågan är om inte det är dags att ta ner skylten och rätta till den och göra den läsbar
  

 

Ännagården. Två av de få byggnader som står kvar på ursprunglig plats från gamla Kinna by. Ännagården
Ännagården omnämnes första gången år 1540 i jordaboken. År 1571 finns den upptagen i Älvsborgs lösen, då var gården ett kronohemman och hette Endagården.

   
Vem som är ansvarig för skylten återstår  att ta reda på. Det kan vara Hembygdsföreningen som äger fastigheten men det är på kommunens mark som skylten står. 

Av Bengt Bertilsson - 29 juli 2023 05:30

Tror jag äntligen efter all bedrövelse och misslyckande fast det är kanske inte misslyckande utan det är så foton blir helt enkelt beroende på olika omständigheter. Fast sen har jag lärt mig att det finns alltid något som går att rätta till och göra om. 

 

Av Bengt Bertilsson - 28 juli 2023 05:30

Nu koncentrerar jag mig och lägger fokus i mitten, men då blir sidan suddig

 
flytta fokus vänster och då bli mitten och höger suddigare
 

Zoom istället, ja då blev skärpan bättre och bakgrunden okey 

 

Till slut gav jag upp redigera och beskär så fick jag ett foto jag var nöjd med

 

Av Bengt Bertilsson - 27 juli 2023 05:30

Även om jag till slut lyckades jag hitta inställningarna och började fotografera 2 st dagliljor så uppstod det nya problem, så blev resultatet bättre 

   

Då uppstår det återigen problem, det blir bara en blomma som syns klart 
 

Flyttade ett snäpp åt hö och vips så var den högra klar och fin men den vänstra suddig. Så det blev en annan taktik 
 

 
Fotografera och redigera den som var lite sned 

 


Av Bengt Bertilsson - 26 juli 2023 05:30

Dagg i växtligheten och en sol som tittar fram och spindelväv som glimmar som klippt och skuret för fotografering. Allt såg så bra där i kameran och alla inställningar såg okey ut, men inte efteråt när jag kollade i datorn 

   


Men det var nog något som inte stämde för jag tog två foton till, ett på samma motiv
   

Men även dessa blev inte bra visade det sig och frågan var varför. Jo jag hade inte ställt in alla knapparna så på kameran var det M och på objektivet Auto  och dessa passade inte ihop. Så kan det gå. Men jag lovar det blev bättre och detta återkommer jag till  

Av Bengt Bertilsson - 25 juli 2023 05:30

Hade inte sett detta förr men det är vanligt att sticklingsplantor sätter blomknoppar. Nu lär det inte vara någon fara utan en naturlig reaktion på att plantan är lite stressad.
 
Nu är det dock andra gången som denna Palettblomma gör detta. Får blomman vara kvar och sedan bilda frön, fördröjs plantans vidare utveckling, så knipsa bort stängeln direkt, klipp precis ovanför ett blad. Fast egentligen kanske man skall testa och torka frön och plantera frön och se om det blir en ny blomma 
 
Fast i stället vill man att den lilla plantans all energi ska gå till att bilda rötter och nya, vegetativa skott. Det stämmer inte att palettbladet skulle sluta växa på höjden bara för att plantan har blommat, eller om blomman knipsats bort.
 
Utvecklingen försenas bara om blomman får vara kvar.  Denna blommade i maj månad och gör det nu igen i juli, om den hämnades vet jag inte. 

Fakta 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards