Alla inlägg under mars 2022

Av Bengt Bertilsson - 31 mars 2022 06:45

Spelar det egentligen någon roll för har du sett dessa en gång så ser det likadant ut varje år. Ändå så söker vi oss dit och det är lika kallt och blåsigt varje år. 
                         
Blev ett hastigt påkommen idé att besöka transdansen då pandemin satte stopp förra året. Drog troligen på oss en influensa liknande förkylning eller så var det fågelinfluensan vi fått  

Av Bengt Bertilsson - 30 mars 2022 05:45

Titta det snöar! Allting är vitt vitt vitt! Ah, ah! Ah, ah! Ah, ah! Du milde vicke vitt! Vicka flingor! Flingor! Flingor, flingor! Flingelingeling! (text Povel Ramel)
 
29 mars kl 18,00 faller snön utanför farstutrappan. Detta är visserligen inte unikt mer än att det har knappt kommit någon nederbörd överhuvudtaget under hela mars månad 
       
Temperaturen sjönk tidigare idag och när snön kom noterade jag 1 grad sänkning från + 2,8 till + 1,8 så det behövs inte minus. Uppdatering den 30 mars i arla morgonstund minus 9,4 

Av Bengt Bertilsson - 29 mars 2022 06:00

Vedsågningen avklarad och i skrivande stund är det halvtid i ved klyvningen och dag ett resultatet



       

Dag två och tidschemat verkar hålla, fast det känns i kroppen trotts att det är inte fysiskt ansträngande.  

       


Ved
Av Bengt Bertilsson - 28 mars 2022 06:00

Ibland lyckas jag fånga bilden jag ser, fast jag vet inte hur det gick till. Det låter lite enkelt kanske men ibland så är jag lite av att vara den egna lyckans smed, att det som händer det händer. Då det är bara ett ögonblick det händer i arla morgonstund 

   

Av Bengt Bertilsson - 27 mars 2022 07:00

Så kom dagen när sista stocken var sågad och min kompis har gjort ett bra jobb detta år. Men detta är nog sista året jag såga vår egna ved då kroppen tagit stryk rejält. Jag är morgontidig kl. 7 stod jag på vedbacken och jag har bara sågat till kl. 10 sen plockat och rensat upp efter har det totalt blivit 5 timmar per dag.
   

Mitt gamla såg ett Husqvarna 350 har verkligen varit på gott humör hela tiden så när som på att en mutter lossnade.
Summerade bränsleåtgången var endast 4 l och 1 liter sågkedjeolja. Lyckades dessutom slipa kedjan bra varje gång så jag behövde inte byta kedja som brukligt brukar behövas  

   
5 dagar jag är själv imponerad av resultatet och tidmässigt helt okey, 4 - 5 dagar brukar det ta beroende på väder. 22 kubikmeter har blivit 8 rader ca 4 m * 0,5 * höjden som inte är mätt men volymen har krympt

 

Blev det en liten hög med ved stumpar som blir bra som brasved senare.
 
Dessutom så blev det 6 säckar med sågspån lämpligt till täck material i vårt hallon bestånd  


Ved
Av Bengt Bertilsson - 26 mars 2022 06:00

Det är lätt hänt att skada träd genom att strypa dem med rep eller snören.

 

Tvättlinor kring trädet eller gungor som monterats med hjälp av rep är bara två exempel på saker som allvarligt kan skada trädet.

 

Med tiden blir repet eller snöret för trångt.

 

Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2022 05:30

Krokusen blommar för fullt och det svärmar av "Hans Majonnäs Honungen" och hans undersåtar ibland blommorna och det surra i jakt efter nektar. Lyckades jag krypa ner på alla fyra och fotografera. Sen med hjälp av beskärning så lyckas jag fånga närbilderna 
               
"Hans Majonnäs Honungen" är hämtad från biodlaren lindeman 

Av Bengt Bertilsson - 24 mars 2022 06:00

Vädret är både bra och dåligt gällande att stå på vedbacken och såga ved

 

Dag tre skall vi inte muttra så mycket om då bokstavligt det handlade om en mutter som ramlade av från kedjeskyddet och där blev det tvärstopp

 

Men en tur in till järnaffären och fixa en ny mutter a 35 kr så blev det lite sågat senare på eftermiddagen 

 

Dag 4 ett par minusgrader vilket det varit varje dag så blir det rejält med kläder på som senare visar sig vara som en bastu när svetten rinner p.g.a solen plötsligt tittar fram. Då får jag besök av flugor som sätter sig och sola sig på veden 

 

Veden den värmer många gånger blir et paus också och denna dag blev det fest med rast och fika. Kaffe med apelsin mums verkligen, sägs varit min pappas favorit också 

 

Nu sjunger vedsågningen på sisa versen, kvar att såga för dag 5 är denna hög med stockar som det kändes lite skämligt att lämna egentligen men orken var slut efter 3 timmars sågning och upplockning. 

   

Ved

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards