Alla inlägg under juli 2013

Av Bengt Bertilsson - 31 juli 2013 06:15

Rogens naturreservat visar upp ett mycket speciellt och fascinerande landskap som inte liknar något annat och på sina ställen svårt att vandra i. Själva hade vi tänkt oss en liten tur som slutade i en vandring på 9 timmar och en halvmara innan vi kom hem

 
Är det nästan lika brett som en autostrada på sina tällen och vi bör kanske ställa oss frågan hur mycket tål naturen. Fast som regel var det en smal stig stenig att vandra där nya stigar trampas upp bredvid de gamla.

  Över myrr mark fanns spångar utlagt som underlätta vandrigen och under högsommaren ingen risk att bli blött.  

När landisens tjocka istäcke gled fram över landet skrapade det med sig allt i sin väg. När det slutligen smälte lämnades jord, sten och block och vid iskanten sköts höga ryggar ihop av isen. De långa vindlande ryggarna är ibland bara några 10 tal meter breda och ibland flera hundra meter, flera kilometer långa, 30-40 meter höga och bildar ett säreget mönster i landskapet

   

Storblockiga höjdryggar detta bara en liten del av stenar som ligger runt en kulle som verkade vara minst 100 meter i sin längd.

     

Uråldriga lavbehängda tallar.

     

Döda träd och stubbar notera trädstammen är skruvad ett spartanskt landskap.

 

Misstänker först en skogsbrand men tror sen mer på ett åsknedslag som åstadkommit detta, då detta fanns fler stubbar i reservatet som var brända.

   

Det finns även rejäla träd denna stod mitt på en ryggås med brant stup ner till vatten.

Fast för visa tallar har det slutat växa.  

 

Djurlivet är förhållandevis artfattigt, men området är viktigt för flera hotade djurarter. Tre av de stora rovdjuren Björn, järv och lo skall det finnas även Utter. Men detta liknar inte ett bo för en utter.

 

Utan ser det inte ut som en Bäver varit här och byggt en damm.
  Av djur såg vi endast renar och fågelliv nästan helt tyst förutom korpen som hördes. Av småfåglar syntes förvisso några mer i omgivningen men var mycket vaksamma på vår närvaro.     

Av Bengt Bertilsson - 30 juli 2013 06:15

Fler renar än mygg och knott under vistelsen i naturreservatet område. När jag första gången besökte Tannäs var kring sekelskiftet tyckte jag det var nästan exklusivt att få se en ren i verkligheten fritt ströva omkring. Andra gånger var när jag stod och fiskade vid en tjärn och jag plötsligt står öga mot öga med en rentjur. Dessutom med stora horn blev den lika överraskad som jag och vi vände snabbt båda två. Salig över upplevelserna pratade jag med stugvärden då och det skulle inte vara några renar där nere just nu fick jag veta, men det var väl en eftersläntrare .

       

Tredje gången som jag såg renar då blev det extas när vi plötsligt tvingades stanna.

   

Nu visade det sig det inte är lika exklusivt då det finns dels sommarläger och ren skillnadsplatser i Tännäs med omgivning. Samebyar som vi sörlänningar kanske tror de bor i kåta finns inte utan dessa är i så fall turistkåtor där vi kan sitta och fika i.

 

I år hann vi inte komma mer än upp i gränsområdet till Jämtland förrän vi träffar på renar och dess närmare vi kom naturreservatet ännu fler renar.

  Framför bilen

 

       

Bakom bilen.

 

På vandring ute i reservatet.

               

 

Satt på min altan i stugan och kunde se de gå och beta

        

Men som tur mygg och knott de såg jag inte till.

Av Bengt Bertilsson - 29 juli 2013 06:15

Rogens naturreservat är sportfiskarens paradis också och blir man trött på att bara vandra kan man kombinera detta med fiske. Ibland fick spöet bara stå där och istället bara njuta av utsikten.
 
I området finns det sjöar och tjärnar, i flera av dessa inplanteras det årlig fisk så fiskelyckan kan vara stor fast det krävs tur också att fånga dessa kan fångsten bli något annat.
   

Blir hungrig och fiskagänget tog rast i riset på varsin sten och då vi befinner oss i närheten av skogsgränsen är det dvärg björkar som dominera
  
Sjöarna och vattendragen hyser en rik fiskfauna, med öring, röding, harr, sik, abborre, gädda och lake i varierad sammansättning mellan vattendragen.
   A
lla pratar om Storsjön i Jämtland och storodjuret är Rogen den sjö i länet där mest fångster tas upp. Dock skall jag inte skryta med min fångst får sonen skryta med sin abborre .

Av Bengt Bertilsson - 28 juli 2013 06:15

På vår semestervistelse i Rogens naturreservat och Funäsdalen blir det som regel en tur över kölen också till Röros. Strax innan gränsen dyker det plötsligt upp ett vattenfall på höger sida som man lätt missa i förbifarten då man ofta istället tittar åt andra och fjällmassivet och den vackra utsikten. Var det plötsligt hustrun som ropade till vilket vattenfall där var vi körde förbi.

 

Hann kasta en snabb blick och det blev en U-sväng och in på en fin P-plats och några tio-tal meter in ser man detta vattenfall Andersfallet som rinner ner i Tänndalen från Hamrafjället.

 

Den som vill kan också gå via trappor längs fallet gå upp vilket vi inte gjorde då det bör vara en vacker utsikt ovan där. Varför kan någon undra. Jo det regnade och vi var inte utrustade denna dag för vandring i regn. Dock stannade vi nedanför och studerade informationstavlorna som berättade minnen från gränsen och andra världskriget. Svenska beredskapssoldater stod på vakt och bevakade gränsen mot Norge stod tyskarna bara några km därifrån och vaktade.

 

Men det lär bli fler tillfällen att beskåda och bestiga detta område för det lär inte var den sista gången vi är i dessa trakter. Så när vi/ni är uppe i jämtlandsfjällen passa på oxå att stanna till vid Andersfallet , som rinner ner i Tänndalen från Hamrafjället strax väster om 

Av Bengt Bertilsson - 27 juli 2013 20:30

Smultronställe bara ett stenkast från hemmavid. Är det ibland så också att man inte ser det för man sett/varit där så många gånger. Sen ibland behöver vi inte åka så långt egentligen för vi har en vacker natur och omgivning och hustrun brukar säga det finns en värld utanför farstutrappan. Fick det bli en liten utflykt tillsammans med hustrun och en fika på/vid kvarnen i Hyssna.
  Plötsligt ser vi lediga platser ute på uteplatsen ovanför strömfåran. Där hade vi aldrig tidigare fått plats att sitta och få då se denna vackra vy.

   

Vattenfall vi trappformationer och toligen vandra fisken uppåt här på våren vid mer vattenflödde.

   

En vacker växtlighet invid dammkanten ser vi också gula näckrosor  

Av Bengt Bertilsson - 27 juli 2013 07:00

En vandring i reservatet och du möts av fantastisk blomflora. Nu är jag ingen Linné men så mycket tror jag mig veta att där finns olika orkidéer som fascinerade mig och de är dessutom fridlysta.

        

Även om det påstås att där är sparsamt med växtlighet och artfattigt är det nog upp till betraktaren

  

     

Vanliga ängsdun mycket vanlig    

En blomma vid ett vatten drag tilldrog mitt intresse.

   

Småland eller Norrland nog hittar jag Linnea

 

Hjortron tillhör norrlands landskap även om jag växt upp i Småland med dessa. Förvisso inte mogna ännu.

   

Blåbär gick bara och väntade på att Björnen skulle komma 

 



Av Bengt Bertilsson - 26 juli 2013 06:45

Att hitta ett snäckskal vid en insjö som liknar snäckskalen på stranden kändes lite konstigt, men i Rogens naturreservat fanns detta.  
Ett snäckskal vid havet är tomt så även detta   Började jag titta i vattenbrynet och får se både tomma skal och levande snäckor.            och jag fick åter uppeleva något jag aldrig tidigare sett, inte ens hört talas om finns i sötvatten

     
Stor dammsnäcka är en snäckart som först beskrevs av Linnaeus 1758. Stor dammsnäcka ingår i släktet Lymnaea, och familjen dammsnäckor. IUCN kategoriserar arten globalt som livskraftig. Arten är reproducerande i Sverige

       

Vattenlevande snäckor finns av många arter och i olika storlekar.  

En del har gälar och andas i vattnet. Andra som den stora dammsnäckan måste då och då upp till ytan för att byta luft i lungorna.  

De minsta snäckorna äts av många fiskar men en vuxen dammsnäcka kan känna sig ganska trygg på grund av sin storlek och sitt hårda skal.

 

Av Bengt Bertilsson - 25 juli 2013 06:15

Året första hallon, ser kanske inte mycket ut för världen, men det såg inte mycket ut för världen tidigare i år när jag beskådade mitt hallonbestånd.

 

Förhoppningsvisst blir det fler fast köldtorkan slog hårt i mitt bestånd och halva hallonlandet var dött och jag fick klippa bort mycket. Även om skörden inte blir så står när det gäller hallon är jag nöjd med min vinbärsskörd istället

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards