Alla inlägg den 17 oktober 2014

Av Bengt Bertilsson - 17 oktober 2014 00:15

Hittade en mystisk svamp i svampskogen och jag ställde mig frågan. Vad månne detta vara för mystisk rödaktig svamp som inte liknar svampar jag normalt hittar ute i svampskogen. Första tanken vilket jag bittert ångra idag tog jag bara ett kort på den och vandra vidare, skulle tagit hem den för att efterforska vad är det för svamp, den är vacker och troligen en döende där färgspektrat fascineras

Jag har lagt ut bilden på Facebook och Patrick Björck skriver Det på bilden är en riktig senhöstsvamp som tål ordentligt med frost, den på bilden är en mogen fruktkropp, Cinfula, alt lömsk biskopsmössa G ambigua.

Fick även hjälp av

Sara Asker Lömsk biskopsmössa har dock en något skrynkligare och mörkare hatt och dess fot är något mera lilafärgad än biskopsmössans fot. Dessutom växer lömsk biskopsmössa ofta direkt på marken, medan biskopsmössan ofta växer på nedbrutna stubbar och stockar.


Sara Asker Blev betänksam eftersom den växte på mark, är mer röd och mörk och jag bara sett bruna biskopsmössor med vit fot på död ved.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards