Alla inlägg den 24 mars 2015

Av Bengt Bertilsson - 24 mars 2015 06:05

Fått en fröpåse av min svärson och första frågan jag ställer mig vad är det för något jag skall så detta år i min trädgård

 

Blir inte mycket klokare när jag vänder på påsen skrivit på kinesiska och detta kan jag inte alls. Sen står det lite på engelska och detta läste jag i folkskolan för 50 år sedan och det är förträngt

 

Öppnade påsen och i botten på denna stora fröpåse hittar jag frön

 

Sått dessa nu efter alla konsten regler och väntar med stor spänning vad det månne bliva av detta, men så länge kan jag inte vänta finns webben och vad det är för något

 

1. Den kinesiska Wolfberry är en av de mest antioxidantrika frukter runt.

 

Till exempel, är kinesiska Wolfberries tänkt att innehålla mer betakaroten, en typ av antioxidant, än morötter. Antioxidanter kan ha anti-åldrande och cancer kämpar effekter.

 

2. Kinesiska Wolfberries tros vara bra för synen.

 

Kinesiska Wolfberries används i TCM åtgärder för att förbättra synen. Inspirerad av den traditionella användningen av dessa bär, är forskare studerar frukten och dess potential att sänka näthinnan skador från typ 2-diabetes.

 

3. Kinesisk Wolfberries odlas på vinrankor i Mongoliet, Tibet och Ningxia, Kina.

 

Ofta odlas i dalarna, kan kinesiska Wolfberry växter växer upp till 3m höga. Ningxia-regionen sägs att producera de bästa kinesiska Wolfberries i världen.

 

4. Kinesiska Wolfberries används traditionellt för huden.

 

I TCM, är bären tros främja ungdomlig hy genom gödning yin och förbättra produktions blod.

 

5. Om du tar blodförtunnande medel, kan kinesiska Wolfberries inte vara för dig.

 

Medan bären är i allmänhet säkra med måtta, har studier antytt att bären kan interagera med blodförtunnande läkemedel såsom warfarin.

 

6. Kinesiska Wolfberries tros stärka lever och njurar.

 

I TCM, är bären som används för att förstärka Lever, stärka njurar och fylla vitala essens, eller jing.

 

7. Kinesiska Wolfberries kan tillagas, förvandlas till vin eller äts råa.

 

I kinesisk mat och medicin, är bären används i många rätter som gröt, kött och grönsaksrätter, soppor och teer. I väst är de ofta äts i torkat, okokt formen.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards