Alla inlägg den 20 september 2022

Av Bengt Bertilsson - 20 september 2022 06:00

Padda eller Groda denna fråga brukar jag ofta ställa mig inför när jag ser en sådan.

 

Oavsett dessa mumie av ett groddjur hittar jag tyvärr allt som ofta i min skrymslen som ett nedsänkt källarfönster och källarnedgång. När jag upptäckte den så var den död, men av någon anledning så fick den ligga kvar och när det efter flera månader plockade bort den och vände på den fick jag se.

     

Dels en snäcka och flera skalbaggar. Alla skalbaggar var döda när jag petade ut dessa men förvånansvärt välbevarade i utseendet. Man kan undra vad det skalbaggar som födds där eller var det andra utöver den stora som krypet in i kroppen för att fortplanta sig

   

Sen samma dag hittar jag en liten i källarnedgången

 

 

Många har svårt att skilja på grodor och paddor så nedan en liten beskrivning av skillnaderna:

  • Paddans skinn är torrt med vårtliknade yta och har kortare ben än grodor
  • Paddor kryper fram medan grodor tar sig fram med korta hopp
  • Grodans huvud har en mer distinkt form med tydliga vinklar än paddors
  • Endast grodorna har en mörk fläck mellan ögonen
  • Grodor lägger sina ägg i en klump, medan paddorna lägger långa strängar med ägg

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards