Direktlänk till inlägg 25 mars 2014

Komposttömning

Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2014 06:15

En kompost är ett ställe eller en behållare där man lägger överblivet hushållsavfall eller trädgårdsavfall som ska brytas ned och bli jord.

    

Ni som nu förväntar er få tips hur man sköter en kompost kan sluta läsa eller gå vidare för att se avskräckande exempel eller kanske är det så här det ser ut hos de flesta.

 

Varje år så behöver jag planteringsjord men i år så var mitt jordförråd tomt. Detta p.g.a jag beslöt mig för att börja odlade i ett antal odlingskragar tog jag all jord till detta och kan nu konstatera jag behövde ny kompostjord.

 
Beslöt jag mig för att tömma min kompost och fylla på ny kompostmylla i pallkragen.

   
Det var förra våren tömde jag min varmkompost och flyttade över materialet i en sommarkompost och denna var då fylld upp till brädden. Idag ett år senare som synes komposten är bara halv när jag öppnade den

 

Kompost materialet sållar jag i en gammal brödback.

 

Jag sålla kompostmaterialet så jag inte får med ben eller större material som inte bör ligga i kompostjorden, rester består främst av sånt som är svårt att bryta ner och bör egentligen malas sönder.

   

Jag var inte ensam i att gräva i kompost

 

   

Det som synes se ut som små trådar trodde jag var sporrer, tills jag såg dessa rörde sig och förstod att detta måste vara microorganismer av något slag. Dessutom och detta upptäckte jag först när jag kolla i dator något genomskinligt som ser ut som en liten mask.

 

Även en av någon slag flyfä hittade jag. Så fråga mig inte om arterna, men flertalet skulle nog säga en tusenfoting, maskar, skalbagge, men visst skulle det vara kul att veta deras riktiga namn.

 

Till slut så var pallkragen full, nackdelen är med årets påfyllning kan denna behöva ligga ett år till för att den skall bli bättre jordmån. Färsk kompostjord kan vara skadlig för växterna nämligen då förbränningen inte är klar.

 

Komposten tom och det är dags att börja på ny kompostomgång. Fast detta återkommer jag till i annat inlägg.

 
 
Ingen bild

Tora Eliasson

25 mars 2014 09:30

Lika härligt som att skotta ut gammal kompost, lika roligt är det att börja på en ny!!!!Mycket av "skräpet" klipper jag sönder och lägger direkt på jorden och täckodlar på sommaren !!

 
Ingen bild

Bengt

25 mars 2014 18:44

Jo Tora vi ser resultatet av vad vi håller på med

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards