Alla inlägg under mars 2014

Av Bengt Bertilsson - 22 mars 2014 00:15

Varit ute och inspekterat mina odlingslotter på det stora godset kom jag osökt att tänka på - Slit och släp, slit och släp, aldrig är det något annat sa Svensson i Sven Delblancs Hedebyborna.

 

Det ser verkligen ut att ligga för fäfot mina odlingslådor.  Fick tag i pallkragar i höstas och fyllde dessa med hästgödsel och prima kompostjord från min egen trädgård har jag sett fram emot att få så detta år. Men när jag ser vad som väntas blev jag omedelbart trött av bara tanken.

 
Fast det lär nog växa ändå för jag verkar inte behöva så själv utan detta gör vår herre åt mig ser jag.

 

Den blommar t.o.m med alla redan

Av Bengt Bertilsson - 21 mars 2014 12:49

Fick se att mitt äppelträd tappat bark under vintern. Första misstanken var att rådjur varit framme och andra mina vinterfåglar har hittar föda under barken.  

På flertalet träd i min omgivning växer mossa och därunder verkar det finnas godsaker som mina vinterfåglar leta reda på har jag främst sett på ekträden, men detta är äppelträd.

 

Eller är det trädet som gett upp helt enkelt

Av Bengt Bertilsson - 21 mars 2014 00:15

I går var det vårdagjämning och jag har gått och letat efter Blåsippor under flera veckor då jag hört rapporter om att dessa hittats.

 

Så igår när jag var ute och spanade så gick jag först nästan bokstavligt dessa förbi.

 

Men tittar man inte på marknivå då hittar man inget för det var där de fanns.

 

I mångfald också och jag fann nog minst ett 40-50-tal plantställen inne i buskar.

 

Men även den klassiska vårväxten hittade jag fast den är nog planterad där tidigare

 

Att våren är tidig såg jag också när jag fann en krusbärsbuske alla redan fått små blad

 

Vinbärsbuskarna har musöron

    

Av Bengt Bertilsson - 20 mars 2014 06:30

36 Bofinkar och 12 Domherrar/damer på en och samma gång utanför här hemmavid vid mina fågelautomater lyckades jag räkna dessa till där jag stod inomhus och studerade dessa. Så fort jag öppnar fönster eller dörr är det ett eldorado i luften och de flyger upp i träden eller flyr ut över fältet.

Fortsätter mata mina vinterfåglar och Bofinkarna har först de senaste veckorna kommit hit får jag se dessa som tranorna kommer till våra nejder. Då det kom några stycken först och sen spred sig ryktet att ”Bofinken Knut” han på farstutrappan han har utfodring och vips så kommer alla hit och förgyller min tillvaro.

 
(jag lyckades tills slut få Knut på bild) 

Likaså var det med Domherrar/damerna det var några stycken i vintras men dessa ökar också för varje dag. Även antalet av Pilfinkar, Grönfinkar, Grönsiskor ökar varje dag och Talgoxar och Blåmesar får allt dela med sig av solrosfröna. Idag går det åt 3 liter solrosfrö varje dag, i vintras räckte detta i två dagar.

Sen upptäckte jag en Stjärtmesar här som inte såg ut som de vanliga mestadels är vita dök det upp en som var lite mer gråaktig och då först upptäckte jag när jag googlade att det finns olika arter av dessa.

Av Bengt Bertilsson - 20 mars 2014 06:15

Det susar i säven är en av vår tids mest älskade barnböcker.

 

Eller är det så att i vassen lurar de största fiskarna.

 

Oavsett bakom vassen lurar en fågelkoloni

 

Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2014 06:15

Såg en eftermiddag röksignaler på himmeln

 

Fast kanske var det från eld i baken på dem.

Dök det upp en som dock verkade följa signalerna
   


Av Bengt Bertilsson - 19 mars 2014 00:15

Året första trädgårdsarbetare har anlänt till det stora godset.

 

Så det är bara att städsla ny dräng och jag hoppas den inte kommer ensam för då får den att göra

Av Bengt Bertilsson - 18 mars 2014 06:15

Fast jag får kanske mer säga bäck, men flera små bäckar blir en flod till slut.

 
Jag ser min lilla bäck likt min favoritförfattare såg/skrev om sin i flera böcker om bäcken som rann förbi hans födelsehem och förkommer bl.a i ”Utvandra serien” och i ”Din stund här på jorden”.

 

Får jag även filosofiska stunder när jag går där förbi Kvarnbäcken som denna bäck egentligen heter.

 

Till min barndom där jag som barn hade en bäck med porlande vatten.

  Vattnet porlar in och ut från små grottor
   

Sen lungnar bäcken ner sig lite
   

 

Men skenet bedrag en lite för plötsligt skumma det också
      

Denna plats såg lite annorlunda ut för ca ett år sedan
                                       

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards