Direktlänk till inlägg 7 mars 2017

Järnridån i Marks kommun

Av Bengt Bertilsson - 7 mars 2017 06:15

Hit men inte längre. Lite åt detta håll tänkte jag när jag fick se denna mystiska skylt dök upp framför mig på en av mina skogsvandringar.

 

Bokstäver som jag tolkar för mig från ett främmande språk som jag dock vill placera i östra Europa

 

En grind som lätt går att krypa under hindrar knappast någon från att stanna utanför

 

Ovanför syns några hus som för ögat inte ser mycket ut att behövar skyddas

 

Fast sen såg jag en skylt till och då syntes svenska och finska språket

 

Men vad det bokstavligt står där är lite svårt att se och varför dessa skyltar finns här är jag inte hundra. Misstänker de är från en tidsepok i Marks kommun då vi hade en stor invandring och det ansåg fanns ett behov på att skylta på flera språk för att hindra obehöriga att ta sig in på detta område.

 


 


 
 
Ingen bild

attityd

13 mars 2017 09:04

Det är grekiska bokstäver på skylten om jag inte tar fel.
Har det funnits många greker i området?

 
Ingen bild

Bengt

13 mars 2017 19:10

Nej tror inte detta de som kommit främst är från forna Jugoslavien och Chile utöver finländarna som kom långt innan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards