Alla inlägg under juli 2019

Av Bengt Bertilsson - 8 juli 2019 06:00

Hornborgasjön i all ära men att få uppleva tranor på hemmaplan det är speciellt. Först så hörde vi deras trumpetande, sen dök det upp en långt där över fältet men ju längre fram vi gick på vägen såg vi tre, nej fyra tranor gå där i gräset långt bort 

 

 

         



Av Bengt Bertilsson - 7 juli 2019 06:00

Återbesök vid tickorna jag följt under många år och de imponera varje gång med att växa 

         

Av Bengt Bertilsson - 6 juli 2019 06:00

Jag hittade några smultron vid vägens kant och kom osökt att tänka på hur jag förr trär dessa sen upp dem på strån och gick stolt hem och visa mamma dessa.

Detta år är smultronen sena, de jag har i trädgården har inte mognat ännu så det var kul att se de vilda kommit nu.  

 

Jag plockar smultron vid vägens kant
och trär sen upp dem på strån
det killar så skönt under foten min
jag känner gruset med tån.

Av Bengt Bertilsson - 5 juli 2019 06:00

Om årets blåbärsskörd blir något av det skaöll jag inte sia något om, men den ser inte bra ut, men god är den.

 

Ett blåbär har jag hittat än så länge och det påminner om hur tillgången var förra året. Då var det förvisso torkan, i år var det frost vid blomningen i dessa trakter så jag förväntar mig inget i år.

Av Bengt Bertilsson - 4 juli 2019 06:00

Återigen så har fallet tystnat och alla soldyrkare jubla att vi inte får något regn. Det är andra året i rad som jag noterat att vattnet är tomt i bäcken. Snustorrt är det inte men bäckfåran är i princip tom.

                 

Av Bengt Bertilsson - 3 juli 2019 06:00

Fann kantareller men vi går värdshus förbi andra svampar, somliga är matsvampar och det finns de som alla redan varit där och smakat 

       

Det är egentligen dåligt att av oss att inte kolla vad vi springer värdhus förbi men jag satsar på säkra kort

Av Bengt Bertilsson - 2 juli 2019 20:07

Årets första kantareller funna

     

Plockade. 

 

En liter fann vi på vår lilla skogspromenad och detta får vi vara nöjda med. 

 

De är inte stora men de skall hackas sen till en gräddstuvade så det spelar ingen roll

 

Tittade histroriskt så är det faktiskt normalt med att vi hittar de första sommar kantarellerna vid dena tid 


Av Bengt Bertilsson - 1 juli 2019 15:22

Bloggen har råkat ut för datastrul p.g.a någon försöker ta över den och har stängt denna sida ett flertal gånger när jag försöker logga in mig. De uppger sig komma från Telia men så är det inte utan ett virus som spridas nu på nätet. Tillsvidare väntar jag på att F-Scure skall lösa problemet   

   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards