Alla inlägg den 22 juni 2022

Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2022 16:11

173 personer röstade ja till utskottets förslag, det vill säga oppositionens förslag till budget, och 174 röstade nej. Därmed vann regeringens reservationsförslag och gladast var Magdalena Andersson troligen men jag har inte hört henne utsago ännu 
 
(foto från riksdagshuset fasad)

Riksdagen säger ja till regeringens budget

 

Det var ovisst in i det sista – men till slut stod det klart att regeringen fick stöd för sin vårbudget. Det betyder att det pensionsförslag som förhandlats fram av S, V, MP och C nu blir verklighet.

Den politiska vilden Amineh Kakabaveh satt på den avgörande rösten när riksdagen skulle votera om vårändringsbudgeten. Utan hennes röst var mandatfördelningen helt jämn. En nedlagd röst från Kakabaveh skulle därmed sannolikt ha lett till ett avgörande genom lottning.

Kakabaveh hade efterlyst försäkringar från regeringen gällande eftergifter till Turkiet i samband med Natoförhandlingarna. Det besked hon gav medierna på förhand var att beslutet om hur hon skulle rösta i riksdagen fortfarande var ovisst.

– Jag kommer kanske att bestämma mig när jag sitter där, sa hon i SVT:s Morgonstudion.

Jämn omröstning

När voteringen till slut genomfördes stod det klart att regeringens budgetförslag vunnit, även om resultatet framstår som svårtolkat för den som inte är insatt i riksdagens formalia.

173 personer röstade ja till utskottets förslag – det vill säga oppositionens förslag till budget – medan 174 röstade nej. Därmed vann reservationsförslaget, det vill säga budgetförslaget från regeringen, MP, V och C.

Två ledamöter var frånvarande under voteringen, Maria Gardfjell (MP) och Mikael Oscarsson (KD).

Kristersson (M): Vårt förslag var bättre

Ett resultat av dagens omröstning är att garantipensionen för dem med lägst inkomster höjs med upp till 800 kronor i månaden efter skatt från augusti.

Moderaternas partiledare Ulf Kristersson framhävde efter omröstningen att högeroppositionens pensionsförslag var bättre.

– Vårt förslag gav både mer pengar till dem som har det allra sämst och värnar arbetslinjen så alla pensionärer som har jobbat får bättre pension.

Tycker du det är synd att det inte blev lottning?

– Nej lottning ska man aldrig eftersträva. Jag tycker att det här var en ganska talande avslutning på en mandatperiod som varit helt ohållbar.

Desto gladare efter voteringen var V-ledare Nooshi Dadgostar.

– Vi gör den största höjningen av garantipensionen någonsin. Det var länge sedan jag var så här glad, säger hon.

 

Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2022 08:42

Amineh Kakabaveh: "Inte bestämt mig ännu"

Politiska vilden Amineh Kakabaveh har ännu inte bestämt sig för hur hon kommer rösta i dagens budgetomröstning i riksdagen. Det säger hon i SVT:s Morgonstudion.

 
(foto från riksdagshuset)

- Nej, inte direkt. Det kan hända mig att jag bestämmer mig precis när jag sitter vid min stol i kammaren, svarar Kakabaveh på frågan om hon bestämt sig ännu.

I och med den jämna mandatfördelningen har Kakabaveh återigen en vågmästarroll, och möjligheten att fälla regeringens budget.

- Jag har velat att regeringen säger nej till att skicka vapen för att civila och barn ska mördas, det är väldigt enkelt, säger riksdagsledamoten om Turkiet och Nato-frågan.

Det har varit en av de punkterna hon velat ha diskussion med regeringen om.

- Det är inte mitt fel att det blivit på detta sätt, det ligger inte bara på mig. Regeringen och partierna har ett ansvar, säger Kakabaveh om det faktum att mycket fokus riktats mot henne i budgetprocessen den senaste tiden.


Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2022 08:35

Mikael Damberg (S) om det ekonomiska läget

Det är råder fortsatt stor osäkerhet kring den ekonomiska utvecklingen. Det säger Mikael Damberg (S) när han presenterar Finansdepartementets senaste ekonomiska prognos igår.

– Vi kan vänta oss tuffare tider framöver, säger finansministern.

 
(foto från riksdagshuset) 

Sverige står inför skyhög inflation och stundande lågkonjunktur, konstaterade Konjunkturinstitutet under tisdagen.

När finansminister Mikael Damberg presenterade Finansdepartementets senaste prognos för den makroekonomiska utvecklingen och de offentliga finanserna varnade även han för tuffare tider framöver.

Hög inflation och stigande räntor väntas dämpa tillväxten, enligt Damberg. Arbetsmarknaden är förvisso stark i nuläget men till följd av lägre efterfrågan väntas en dämpad sysselsättningstillväxt från och med andra halvåret 2022,

– Arbetslösheten planar ut på en högre nivå än vi bedömde i våras, säger Damberg.

Det ekonomiska läget kan bli än värre, varnade finansministern

Av Bengt Bertilsson - 22 juni 2022 06:00

Viburnum Opulus Roseum Snöbollsblomma sägs dess latinska namn vara. 2 buskar har vi i trädgården som blommat så fint även detta år  

   

En liten gäst såg jag satt där också, men fråga mig icke vilken art utan bara fascinerades av den 
   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards