Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

"Vinterfåglar Inpå Knuten"

Av Bengt Bertilsson - 24 januari 2014 06:15

Dags att räkna dessa och även om det är många kan det vara likt psalmen svårt att räkna dom alla.
Det är tredje året jag tänker deltaga i detta och jag är inte ensam Den sista helgen i januari räknas fåglar vid fågelborden runt om i Sverige och de två senaste åren har runt 19 000 fågelbord räknats in.
Vi/du kan börja räkna ”pjoddar” på fredagen och slutar på måndagen, bara att välja vilken dag du vill och kanske är det mer ”pjoddar” ena dagen än den andra.

Hur räknar man?
När du konstatera att det finns ”pjoddar” skall du räkna dessa fast nu kommer det svåra. Vilka är det som kommer på besök. Nu krävs det plötsligt kunskaper om vilken art det är och även om jag lite skämtsamt brukar skriva/säga ”pjoddar” så känner jag igen en del, några kan dock vara lite svårare att se.
 
Men har den blå luva är det Blåmes

 
Svart luva Talgoxe.

 

Domherren har röd mage honan mer rosa.

     
Vit pingisboll med lång stjärt en Stjärtmes.

    
Lite fågel med röd haklapp en rödhake.
       

Grönfink och grönsiskor har jag svårt att skilja, men Gulsparv är gul.

 
Hacke är lätt fast det finns ju stor och liten också här ibland.

 
Koltrasten klarar jag svart som sotaren

        
Nötskrika och Skata lätta att skiljas åt men lika tjuvaktiga är de.

 
Sidensvans brukar också dyka upp lite tofs på huvudet och gul stjärt.

    
Sen har vi entita och talltita dessa brukar jag gå bet på så där blir det fågelboken.
  

Så ser du skillnad på gråsparv och pilfink

  • Gråsparvshanen (nedan t.v.) med sin svarta haklapp och grå hjässa är betydligt mer utstyrd än gråsparvshonan.
  • Hos pilfinken (nedan t.h.) är könen lika. Utmärkande för pilfinken är den bruna hjässan, vita huvudsidor och en tydligt markerad svart kindfläck.

 
Nötveckan det är den som kryper upponer alt som ofta.

Nu kommer jag inte på fler som brukar komma, fast någon kanske jag glömt bort så en fågelbok kan vara bra att ha till hands.

Räkna exempelvis under en timme och skriv upp och rapportera det högsta sammanlagda antalet individer av en art. Ser du 5 talgoxar, sedan 8 och sedan 6 så är det 8 som ska rapporteras. Kom ihåg det varierar väldigt mellan olika tider som de dyker upp vid det dukade fågelbordet. Så försök räkna vid olika tidpunkter då det ibland kan vara helt andra fåglar på besök som inte kom när du räknade första gången.

 
 
Ingen bild

Ewert Nilsson

24 januari 2014 10:02

Svårt att räkna dem alla,när det är riktigt många vid matningen på en gång brukar jag ta några bilder sen räknar jag dem idatorn,jag räknar benen o delar ed 2.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 23 april 07:31

Pest eller kolera för skall vi tro experterna så förflyttar vi bara problemet    Själva mossan sprids vid mossrivning genom att "mossbitar" hamnar på nya ställen där kanske ingen mossa fanns. Där etablerar den sig om förutsättningarna finns. ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 22 april 05:30

Dags att rensa vinterförvaringen av jordguppsplantorna   Det som göms kom fram visar sig vara gamla planteringslådor med plantor som skall placeras ut senare         Men det fanns mer      Revor planterade i gamla pensé lådor  som...

Av Bengt Bertilsson - Söndag 21 april 05:30

Troligen lagom till valborg så lär det bli ett hav av tulpan och liljor blommor i Bältespännarparken i Göteborg        ...

Av Bengt Bertilsson - Lördag 20 april 07:15

En tur in till storstan och fotograferade på körsbärsblomningen i centrum som jag inte noterat innan vid mina tidigare besök i stan. Men detta kan bero på at jag inte varit där vid denna årstid.                       ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards