Alla inlägg den 24 oktober 2016

Av Bengt Bertilsson - 24 oktober 2016 05:15

Riksväg 41 eller väg 106 visar sig också hetta "Landswäg N:o1" Gamla 41:an har 6,5 meters körbana för trafik i båda riktningarna 

 

Den som vill kan idag stå och se och fantisera i drömmen strax norr om bron vid gårdarna i Dala stå vid Landswäg N:o1 som slingrar sig nära gårdarna, gamla 41:an som fått en raksträcka söderut genom åkermark och ravin helt nära 1:an, låta blicken följa Dalbo gärde mot Berghem och sen vidare söder utöver Viskadalen

     

Långt ner i ravinen rinner Husabäcken som består och har ett flertal tillflöden av mindre bäcksystem i landskapet där endast Grytedalsbäcken är namnmärkt på kartor.
Efter jag publiserat del 2 fick jag kännedom att i 
Husabäcken vandrade förr lax uppför från Viskan i denna bäck. Det skall finnas spår som jag inte upptäckt även en laxtrappa där de fångade laxen i håv när den hoppade. Om det p.g.a torkan och topografiskt idag inte ser ut som detta mycket troligt. Då det i en närliggande bäck Ringebäcken som har förbindelse med Surtan fann jag bäcköring förra året.

 
Nu finns det ingen fisk i Husabäcken men därnere finns ett magnifikt brovalv som få personer sett och varit nere och dessutom inne i den är ännu färre. Kändes det nästan som att gå in i en sarkofag när jag såg något korliknande därinne.

   

Nu visade det sig inte vara ett korvalv utan mer bokstavligt körvalv jag steg in i som betsår av ett cementblocksvalv som visuellt finns i mitten under bron

      

Vid varje sida om cementvalvet finns det valv av stenblock som fick mig att fundera varför denna konstruktion. Visade sig ha en naturlig förklaring även om jag faktamässigt inte har bevis för denna teori.

   

Vägen är 6,5 m bredd och p.g.a ravinen som har ett djup på ca 10 m lägre ner finns det varje sida vallar som bör vara i samma bredd som vägen som är den äldsta byggdes på 1700-talet och denna togs ur bruk i slutet på 1930 – talet Har de förstärkt brovalvet på den delen som ligger direkt under vägen någon gång innan vägen togs ur trafik. ( Jag såg ingen datering som annars var vanligt förr de som utförde jobbet gjorde ofta i cementen)

Imorgon söker jag nya spår av Riksväg 41 eller väg 106 visar sig också hetta "Landswäg N:o1" lägre upp mot Skene fanns det annat som tilldrog min uppmärksamhet och senare i veckan kommer ett besök vid ett av de andra brovalven som finns utmed Riksväg 41 eller väg 106 visar sig också hetta "Landswäg N:o1"

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards