Alla inlägg den 15 oktober 2016

Av Bengt Bertilsson - 15 oktober 2016 05:15

Vän av ordning har noterat jag skrivit om Kvarnbäcken eller kvarnabäcken visar sig vara felaktigt men berodde på att på kartan jag hade står det Kvarnåsen där vattenfallet finns som var torrlagd vid senaste besöket.

         

Nu har jag dock hittat en äldre karta och där benämns bäcken vid Husabäcken.

          

Oavsett har jag tänkt många gånger skulle följa den och se dess framfart genom dels skog som är mycket svår att vandra i, men främst genom ett ravinlandskap som skiljer jordbruksmarken i två delar.

   

Vägen som jag går på mina promenader är den gamla byvägen mellan Hajom och Berghem och vid två gånger passerar jag över den Husabäcken. Den första är vid fallet som jag tidigare visat bilder från KVARNBÄCKEN och här är det bara en liten bäckfåra

   

Längre ner närmare Berghem är det istället en viaduk byggd av sten och bäcken rinner 2 – 3 meter längre ner än själva vägen.           

Området båda sidorna är igenväxt av buskar som delvist är svårgenomträngd när grönskan är som störst.

          

Följer vi Husabäcken österut blir det återigen mer igenväxt

       

Inloppet under vägbron är denna mycket smalare på ena sidan

     

Än öppningen på andra sidan

       

Detta skvalar om att det bör funnits någon anläggning att strypa vattentillförseln och det funnit en damm innan bron.

 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards