Direktlänk till inlägg 22 augusti 2019

Potatisplockning

Av Bengt Bertilsson - 22 augusti 2019 06:00

Ibland så har jag för mycket i huvudet eller så är jag tankspridd. Fast det finns de som säger jag lider av senilhet också. Saken i detta inlägg är att detta är inte nytt utan hände för ett tag sedan men detta är kanske ännu ett bevis på att visa saker bli liggandes i och glöms bort. Oavsett jag skulle gå ut i vårt trädgårdsland och plocka in potatis till middagen då vi skulle få gäster.
Tog en tom gryta med mig ut och satte ner denna på farstutrappan. Gick sen in i garaget och hämtade en trädgårdsgrep som jag ställde invid trappan där även sopborsten står placerad på trappan. Jag kom nämligen på att jag skulle gå in och hämta min kamera för att dokumentera första skörden av potatisen. Hängde kameraremmen över huvudet och tog grytan i ena näven och sen tog jag tag i skaftet på redskapet som stod på farstutrappan.

 

Gick därefter ut på trädgårdslandet, placera gryta och redskapet på säckarna som ligger där och fotograferade potatislandet och den övriga odlingen på det styora godset. Rödbetor och morötter växer bra under fiberduken. Likaså verkar det bli bönor också och blomkålen kanske blir något också av fast kålmasken har varit besvärlig detta år, 

 

Vi har tre pallkragar med potatis i och skörden ser ut att bli bra då vi haft fiberduk på detta år

 

Vänder mig sen om och ser då jag tagit sopborsten istället för grepen.

 

Så det var bara att gå tillbaka och hämta grepen som stod kvar invid farstutrappan.

 

 

Drog upp 3 plantor av potatisen och grytan blev full

 

Färska nypotatisar direkt från landet bara att skubba av och koka.

 

SZå kan det gå till när jag går i andra tankar det blir mycket spring i bena 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 18 april 07:48

Våra tulpaner växer och detta år exploderat i mängd då jag troligen grävde om i rabatten och lökarna hamnade i en klump.        På rabatten som står fritt där är det mindre utslaget       ...

Av Bengt Bertilsson - Tisdag 16 april 05:30

Årets vit och blå sipppor i i trädgården                ...

Av Bengt Bertilsson - Måndag 15 april 05:30

Liten men detta är en för mycket, lär det dyka upp fler mördarsniglar   Får gå lite närmare nästan för att se den      ...

Av Bengt Bertilsson - Fredag 12 april 07:01


“Lägga rabarber på” är ett uttryck som används i skämtsamt syfte och betyder att lägga beslag på något.   Det liknar att ta något som kanske inte nödvändigtvis är ens eget, men det har en trevligare framtoning än stöld.      ...

Av Bengt Bertilsson - Torsdag 11 april 15:30


Kallas för vikingargrav fast det är nog mer en vallgrav för infiltration av spillvatten från brunnen så blir det som en gravplats då blommorna kommer från tidigare planteringar på kyrkogården    ...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards