Alla inlägg under december 2015

Av Bengt Bertilsson - 14 december 2015 06:52

Att vara Godeman är en man/kvinna som är i Sverige en (fysisk) person som utses av allmän domstol för att utföra ett visst uppdrag. Den vanligaste formen av godmanskap anordnas med stöd av 11 kap. 4 § föräldrabalken. Enligt detta lagrum kan rätten anordna godmanskap för en person om denne på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller annat liknande förhållande, behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Det är tingsrätten som beslutar om godmanskap och förvaltarskap. Den som utses till god man eller förvaltare ska vara en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig person.

 

Men detta missbruk drar skam över oss godeman/kvinna som ställer upp mer ideellt mot ringa ersättning för bekanta, anhöriga, släktingar som dessutom får betala ersättning från egen kassa. Sen när bokslutet görs då begär kommunernas överförmyndare in handlingar och det lusläses och skall stämma på öret.
Sen verkar de sila mygg och sväljer kameler när privatpersoner och tidigare framkommit att advokater som bisysslor och riskkapitalföretag finns inblanda för det har blivit lukrativ verksamhet när kommunerna betalar ersättningen till Godemanverksamheten. Då det går att göra stora vinster på flyktingkatastrofen och flyktingströmmen till Sverige. Lyssna till regeringens talesman försöker han övertyga sina lyssnare att han kan men han är ganska ovetande av verkligheten utanför regeringskansliet

Nedan saxat från Expressen


Goda män – för 98 750 kronor i månaden

De har sagt upp sig från sina jobb för att bli gode män till ensamkommande flyktingbarn.

 

Nu tjänar Anders Folkesson och hans hustru Eva Bjärkerud, 98 750 kronor per månad på sina 46 flyktingbarn.

 

– Jag brukar säga till advokater och socialsekreterare att jag har tio barn - det låter lagom, säger Anders Folkesson.

 

Det gör migrationsminister Morgan Johansson (S) upprörd:

 

– Då ifrågasätter jag lämpligheten hos dem, säger han.

Riskkapitalbolag, kommuner och privatpersoner - många ser sin chans att tjäna pengar och göra stora vinster på flyktingkatastrofen och flyktingströmmen till Sverige.

 

Mest lukrativt är ensamkommande flyktingbarn, som Expressen tidigare har gjort flera avslöjanden om.

 

Den nya trenden i flyktingkatastrofens spår är att jobba som god man. En god man ska företräda barnet både som vårdnadshavare och som förmyndare.

 

Prislappen för systemet med gode män för 2015 uppskattas till drygt 700 miljoner kronor.

 

Expressen kan i dag avslöja att många gode män i landet har hand om över 20 ensamkommande barn.

 

Upprör

 

Det upprör ordföranden i Riksföreningen gode män vårdnadshavare, RGMV, Johnny Samuelsson.

 

– Det är bedrövligt, det finns inte en chans att de ska hinna med sina uppdrag, säger han.

 

Samuelsson menar att ingen god man borde ha mer än femton barn.

 

– Som god man hade jag som mest hand om sju barn och jag hade jobb hela tiden. Om till exempel ett barn får stora problem så kan det ta oerhört mycket tid och vad händer då med de andra barnen om de också behöver hjälp, säger han.

 

I år beräknar Migrationsverket att det kommer drygt 30 000 ensamkommande barn till Sverige och i prognosen för 2016 räknar Migrationsverket med att 24 000 till 33 000 ensamkommande flyktingbarn kommer att söka asyl.

 

Alla ensamkommande barn har rätt till en god man när de söker asyl i Sverige och bristen på gode män har lett till att förtroendeuppdraget nu blivit ett yrke och en heltidssysselsättning för många personer.

 

Av uppgifter från överförmyndarnämnderna i Malmö, Göteborg, Stockholm och i Mölndal - som är en av de kommuner som tar emot flest ensamkommande barn - har Expressen sammanställt en topplista över de gode männens uppdrag.

 

När Expressen ringer till de gode männen, vill de flesta inte ens svara på frågor om sina uppdrag eller hur många barn de företräder.

 

Toppar listan

 

Marita Eklöf, 57, i Göteborg toppar listan. Hon har i dag hand om 29 ensamkommande flyktingbarn i Göteborg och i Mölndals kommun. Med en ersättning på 2 000 till 2 200 kronor per månad och barn tjänar hon 61 825 kronor per månad.

 

– Jag jobbar heltid med det här, jag har ingenting annat att göra. Jag klarar det gott och väl, säger Marita Eklöf och lägger på luren.

 

Shah Khatgar, 47, i Göteborg som har 21 flyktingbarn - och tjänar drygt 46 000 kronor per månad - säger att han tycker ersättningen är för låg för gode män, men säger samtidigt att han många gånger bara behöver jobba några timmar varje vecka.

 

– Det här jobbet är inte bra betalt, hade jag haft två eller tre killar hade jag bara haft sex tusen kronor i månaden.

 

Hur mycket jobbar du en vanlig vecka?

 

– Det är svårt att säga... ibland tre timmar... om jag har asylsamtal på Migrationsverket så blir det sex timmar... sen sitter jag i telefonen med socialen, men de timmarna räknar jag inte.

 

Men hur mycket jobbar du med alla uppgifter under en vecka?

 

– Den här veckan har jag jobbat tre timmar, men förra veckan var det sex timmar... det varierar... nästa vecka kanske jag inte har ett enda samtal, säger Shah Khatgar.

 

Sagt upp sig

 

Anders Folkesson, 53, berättar att han och hans hustru Eva Bjärkerud, 57, har sagt upp sig från sina tidigare arbeten.

 

I dag är de båda gode män till 46 ensamkommande flyktingbarn och tjänar sammanlagt 98 750 kronor per månad.

 

Anders Folkesson är god man till 18 barn och hans hustru till 28.

 

Han säger att det var hans fru som kom med idén om att gå en utbildning för att bli god man och att han blev nyfiken då han är samhällsintresserad.

 

När Expressen träffar Anders Folkesson och frågar hur han och hustrun klarar av att vara gode män till 46 ensamkommande flyktingbarn säger han:

 

– Jag och min hustru jobbar heltid med det här. Jag har 18 barn, man skulle kunna hinna med 20 barn.

 

Han säger också att han höjt sin lön jämfört med sitt gamla arbete med sju tusen kronor per månad.

 

– Men nu får jag ingen tjänstepension och får själv sätta in pengar till en kapitalförsäkring.

 

Jobbigt att prata om

 

Han tycker att det ibland är jobbigt att prata om hur många uppdrag han har.

 

– Jag brukar säga till advokater och socialsekreterare att jag har tio barn - det låter lagom. Jag tror att det finns mycket fördomar kring det här och att man är inne i det här för att tjäna pengar.

 

Han betonar hur viktigt uppdrag han har som god man:

 

– Skulle jag tänka bort gode mannens roll i flyktingbranschen skulle allt falla ihop som ett korthus.

 

Men några fler uppdrag vill han inte ta.

 

– Då hade jag uppnått brytpunkten och fått betala mer i skatt. Ett uppdrag till hade gett mig så lite att det hade varit till hälften ideellt.

 

Om sin lön på nästan 40 000 kronor per månad säger han:

 

– Jag anser att vi gode män är billiga.

 

Hans hustru Eva Bjärkerud som ansvarar för 28 flyktingbarn - och tjänar 59 825 kronor per månad - vill inte kommentera sitt arbete som god man.

 

Hon skriver i ett sms till Expressen:

 

"Jag har inget att tillägga utöver vad min man har sagt".

 

24 flyktingbarn

 

Eiman Jasim, 52, har enligt Malmös kommun hand om 24 flyktingbarn, men när Expressen ringer henne vet hon inte hur många uppdrag hon har.

 

– Runt femton ...

 

Men enligt Malmö kommun har du 24 barn?

 

– Ja, jag måste räkna om ... tre stycken har flyttat ...

 

Men du har haft 24?

 

– Ja.

 

Men flera gode män är ändå missnöjda med sina ersättningar. På sajten upprop.nu kräver de högre ersättning. Uppropet är undertecknat av drygt 80 gode män som skriver:

 

"Våran önskan är därför att arvodet höjs till minst 3400 per månad för att vi skall kunna orka fortsätta ta fler uppdrag som godman samt särskilt förordnad vårdnadshavare och uppleva att vi får en skälig ersättning för nedlagd tid".

 

Eva von Scheele är förbundsjurist på SKL, Sveriges Kommuner och landsting, och tycker att hela systemet med gode män har havererat.

 

Hon säger att en god man i genomsnitt ska avsätta femton timmar per månad och barn. Det innebär att en god man som har 29 uppdrag ska jobba 435 timmar per månad - eller 14,5 timmar varje dag i veckan.

 

– 2005 hade vi 350 ensamkommande barn som kom till Sverige, i dag kommer det över 30 000 barn. Uppdraget som god man fungerar inte längre som det var tänkt, säger von Scheele.

 

SKL har nyligen i en skrivelse till justitiedepartementet och migrationsminister Morgan Johansson krävt förändringar.

 

SKL vill bland annat att den gode mansrollen ska skötas enligt holländsk modell med gode män som är socionomer och anställda i kommunerna.

 

Hon uppmanar nu migrationsministern att skynda på då det är barnen som blir lidande.

 

– Som det är nu får inte ens alla flyktingbarn en god man och det är inte bra för barnen, det är inte rättssäkert. Agera nu Morgan Johansson, säger Eva von Scheele.

 

Gräns för systemen

 

Migrations- och justitieminister Morgan Johansson säger att det finns en gräns för vad de svenska systemen klarar av.

 

– Det kommer ett par tusen ensamkommande barn per vecka. I normala fall fungerar de här systemen på ett bra sätt, men i en sån här situation pressas allt till sitt yttersta.

 

Han uppmanar också allmänheten att bli gode män.

 

– Vi måste se till att fler tar på sig det här uppdraget.

 

Morgan Johansson är även orolig för de totala kostnaderna för flyktingströmmen.

 

Enligt Migrationsverkets prognoser kommer kostnaderna att uppgå till 60 miljarder kronor för 2016 och för 2017 73 miljarder kronor - det motsvarar sju procent av hela statsbudgeten.

 

– Vi kommer både att behöva spara och låna för att klara av situationen. Sverige tar ett större ansvar än något annat land för flyktingsituationen. Vi inser alla att det här inte kan fortsätta vecka för vecka och månad för månad. Andra länder måste också ta ansvar för situationen, men där är vi inte än, säger Morgan Johansson.

Av Bengt Bertilsson - 13 december 2015 09:37

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva. Kring jord som sol'n förlät, skuggorna ruva. Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus, Sankta Lucia.

 

Oförglömliga minnen dyker upp när dessa foton blir en återupplevelse från lussefirande på 80 –talet

 

Av Bengt Bertilsson - 9 december 2015 20:28

Efter många månader vånda över både det ena som det andra kom jag till skott som de säger. Våra gamla innerdörrar från 60 – talet har egentligen gjort sitt.

 

Färgen på dessa från början teak liknande skulle jag tro har blekts och med åren så har även de blivit nötta och stötta.

 

Nu har jag inte gjort efter all expertis goda råd i ”Äntligen hemma” utan mer satt färg på tillvaron istället.
Jag försökte slippa en men insåg att detta är mer arbete än vad jag mäktar med så det blev lite mer av att måla fan på dörrarna

   

Tycker omgivningen att det blev snyggt så gläds av detta tycker de att det kunde varit snyggare säger ”gör det själv då” Hustrun och jag är nöjda med detta

 

Färg för ca 300 kr och nya handtag för ca 450 kr nog stämmer det lite färg på dörrarna sätter färg på tillvaron

Av Bengt Bertilsson - 6 december 2015 05:15

Har en fågelautomat hängandes utanför ena köksfönstret där jag kan studera mina ”pjoddar” när jag står och diska och dess längre tid går så blir de mindre rädda för att våga sig dit när jag står där och detta fick jag uppleva i veckan att det blev trångbott vid det dukade bordet.

                   

Om foton ser/är suddiga ut beror det dels på zoom och att de är tagna genom en fönsterruta får ni acceptera detta för detta spegla verkligheten fångad ett litet ögonblick

Av Bengt Bertilsson - 5 december 2015 06:34

Kvarnbäcken vattenfylls av Gorm och Helga

   

2 stormar som dragit över oss med olika upplevelse beroende var vi bor har de flesta dock fått en rejäl dos av regn och blåst och detta påverkar våra vattendrag.

   

Kvarnbäcken vattenfall var flödet stort i veckan och flödet kanske kommer att öka ännu mer då fortvarande Helga gråter

        

Av Bengt Bertilsson - 2 december 2015 05:45


Mycket svårt att på utseendet skilja talltitan från entitan. Talltitan har ofta en större svart haklapp och har ett lite otydlig ljust band längs med vingfjädrarna.


Entitan har gråvita kinder och gråvit undersida. Ryggen är grå med en brunaktig ton. Vingarna helt enfärgade utan vingband.

  


Denna bildserier kommer sig av en duns på fönsterrutan och därute på altan trappan ligger respektive sitter en fågel som flög rakt in i rutan och vid första ögonkastet trodde jag den var på väg upp till fågelhimlen utan egna vingar då den mer låg på rygg och sakta började falla bakåt.

 


Plötsligt så blev den till synes livlös, men så vred den på sig förstod jag den var fortvarande vid liv. 

 


Till slut så reste den sig men såg ganska groggigaktig ut

 


Jag gick ut på trappan för att se lite närmare på den


 
Såg jag den började piggna till
och tänkte ta upp den i handen då flög den iväg så slutet blev ett lyckligt slut

 

Av Bengt Bertilsson - 2 december 2015 05:15

Årets utegran på plats

 

Den har faktiskt stått där några dagar alla redan och ljust upp vår tillvaro

Av Bengt Bertilsson - 1 december 2015 08:36

En soluppgång sett från farstutrappan 1: dec

 

I det närmaste vindstilla och temperaturmätaren visar + 3


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards