Alla inlägg den 25 mars 2023

Av Bengt Bertilsson - 25 mars 2023 06:00

Det har gått lite stå i jobbet på vedbacken och sen har regnet satt stopp på vedhuggningen flera dagar, men nu hade de lovat att regnet skulle först komma kl 11,00 så det blev att ge sig ut i arla morgonstund kl. 7,00 och starta upp. 

Såget fungerade bra och det sågades vedbitar på löpande band. Jag har lärt mig att skruva ner tempot för att spara på kroppen och vara rädd om höften. Men det kändes i kroppen och sen så var jag tvungen att plocka undan för att få plats med veden. Men skam den som ger sig efter en timme så var det dags för rast och bensin påfyllningen. 

  

Noterade att det går inte åt någon olja till kedjan, men jag körde på en stund till och kl var plötsligt halv 9 och kroppen sa att lägg av nu. Sagt och gjort, det städades upp och jag gick in och slipade kedjan och passade på att skruva av kåpan och rensa för att se om det var täppt där oljan till kedjan skall komma. Men jag erkänner jag hittade inte detta. Så jag skruvade ihop maskinen och den startade perfekt.  

Men jag vågade inte såga med detta mer så jag ringde en ny firma som lagar såg , men det svarade inte så jag åkte min min gamla servicestation och fick snabbt veta att det var oljepumpen som pajat och dessutom så hittade de en fjäder i handtaget som var sönder. 
Ja så nu får jag gå i väntans tidevarv på att de får hem en ny oljepump och fjäder och jag får sysselsätt mig med annat istället. 

Ved

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards